„Около 20 процента от фирмите проучват възможността да преминат на 4-дневна работна седмица или 36-часова такава“, споделя пред БТА Николай Николов, член на Управителния съвет на Българската асоциация по управление на хора и съдружник в компания за подбор на персонал.
Около 20 процента от фирмите проучват възможността да преминат на 4-дневна работна седмица, с възможност за определени дни хибридно работно време. Най-често допълнителният цял или половин почивен ден, който се предлага от работодателите, е петък. Обикновено революционери в прилагането на по-кратката работна седмица са секторите, в които служителите образно казано движат правилата на играта, защото са дефицитни и лесно могат да си намерят друга работа, коментира експертът. Той уточни, че това са IT индустриите, творческите дейности, консултантите, почти всички на свободна практика, счетоводни, финансови и административни, бек офис дейности, фармацевтични компании в търговската част на дейността им, образователни институции, стартъпите.
За новите бонуси
Обявите за работа покрай падемията и натрупването на кризите все повече заприличват на маркетиг съобщения и в дейностите с възможност за дистанционна работа предложенията за работа от дома или за допълнителен отпуск все по-често се оферират, показват наблюденията на експерта. Дори и производствата и дейности, свързани с обслужване на хора, също се приобщават към новия начин на офериране на свободни работни позиции, изтъквайки различни видове придобивки като опция. Това обаче поражда и нова тенденция на объркани кандидати за работа, които често пъти възприемат бонусите за дистанционна работа като гарантирана месечна възможност да работят 100 процента дистанционно, а не като "възможност за дистанционна работа в част от времето". В дейностите, за които по принцип не е възможна постоянна дистанционна работа, има случаи на разочаровани кандидати, които след назначаването си разбират, че става дума само за един или два дни право да работят от дома си, коментира експертът. В секторите, където има дефицит на кадри, тази практика води до текучество на персонал, допълни той.
Друга тенденция в обявите за работа на работодателите, които предпочитат подчинените им да са "под око" в офиса или заради корпоративната сигурност, са допълнителни екстри като храна, напитки, забавления, масажи, свободен ден от бизнес срещи, в който служителят да се фокусира само върху преките си задължения. Примамването на служителите да се върнат на работа в офиса става и с предложения за асистирана помощ – химическо чистене, фирмени детски градини или кътове за деца, парични бонуси, допълнителни здравно-осигурителни права. Подобни придобивки обаче трудно се управляват от работодателите, защото различните групи служители имат различни предпочитания, коментира експертът. Затова напоследък става все по-модерно да се предлагат гъвкави форми на допълнителните екстри, което позволява на работещите сами да си избират кои от тях да ползват.