.

 
ladyzone.bg
18+
Вие трябва да сте поне на 18 години!
Достъпът до тази статия за лица под 18 год. е строго забранен.

Въведете нова парола!

В случай, че имате проблеми с регистрацията или с достъпа до вашия профил може да се свържете с нас на имейл webdesign@btv.bg. Ще се раздваме да ви помогнем.

Невалиден имейл!

За по-добра защита на вашите данни е необходим валиден имейл адрес. На въведения имейл ще получите линк за потвърждение.

8 доказани ползи за здравето от приема на витамини

Станимир Михов | преди 15 седмици
Витамини
Снимка: iStock
Още полезна информация за витамините – видове, здравословни ползи, хранителни източници и препоръчителен прием

Витамините са изключително важни за нормалното функциониране на организма. След като вече разгледахме различните видове витамини в предната статия, време е да се запознаем с 8 доказани ползи за здравето от приема на витамини.

Витамини – видове, здравословни ползи, хранителни източници и препоръчителен приемРазгледайте кои храни е необходимо да включите в менюто си, за да си набавите всички витамини, нужни на тялото за оптимално здраве и красив външен вид

1. Укрепват имунната система

Оптималният прием на витамини, минерали и микроелементи е предпоставка за добро състояние на организма и висока работоспособност. Една от най-важните роли, които тези есенциални хранителни вещества играят в нашето тяло е да поддържат здрава и силна имунна система. В препоръчителните дневни дози те стимулират производството на антитела и участват в борбата със свободните радикали. При недостатъчен прием на някои важни антиоксидантни витамини, като А, С и Е, имунната ни система може да бъде отслабена и податлива на различни вируси.

2. Ускоряват метаболизма

Нашият метаболизъм определя колко ефективно можем да използваме консумираната храна и впоследствие да я преобразуваме в използваема енергия. Семейството от група B витамини участват активно в метаболитните процеси на тялото. Те помагат на клетките в производството на повече енергия и при необходимост във възстановяването им.

3. Заздравяват мускулите и ставите

Физическата активност е пряко свързана със здравето ни. За да бъде спортът истинско удоволствие, то трябва костите, мускулите и ставите ни да работят гладко и без проблеми. В допълнение, физическата активност изисква определен хранителен режим, който да снабдява тялото с необходимите за него полезни вещества. Магнезият, калцият и витамин C са от изключително значение за състоянието на целия опорно-двигателен апарат. Освен подобряването на имунната ни система, витамините А и С са необходими, за да се гарантира, че важният клетъчен материал не изтича поради отслабени мембрани. Витамин С подпомага синтеза на колаген, който е изключително важен структурен протеин, необходим за поддържане на клетъчната материя вътре в клетките, където тя принадлежи.

4. Заемат важна роля в производството на червени кръвни клетки

В тъканите, червените кръвни клетки отдават кислород и приемат въглероден диоксид, който отнасят в белите дробове. Там кръвта се обогатява с кислород, връща се в сърцето и цикълът се повтаря. За производството на червени кръвни клетки, освен добре познатия минерал желязо, изисква и прием на витамини В и В12.

5. Подхранват косата, кожата и ноктите

Всеки иска да има блестяща коса, гладка кожа и здрави нокти. За целта е необходим допълнителен прием на някои витамини от група В и витамин Е. Последният от които е важен за скелетната, сърдечната и гладката мускулатура. Той също така участва в борбата със свободните радикали и помага да се поддържат запасите от витамини А и К, желязо и селен.

Витамини
Снимка: iStock

6. Помагат за по-здрави кости и тъкани

В световен мащаб, както и у нас непрекъснато се увеличава броят на хората, страдащи от болки в ставите и гръбнака, сутрешна скованост и намалена подвижност. Заседналият начин на живот, липсата на достатъчна физическа активност и наднорменото тегло спомагат за задълбочаването на тези проблеми. Голям брой полезни вещества, сред които са калций, магнезий, витамин D, омега 3, Витамин Е и други допринасят за справянето с тези неприятни състояния, като участват активно в образуването, изграждането и поддържането на здрави кости и тъкани.

7. Участват в производството на хормони

Редица проучвания са открили връзка между нивата на витамин D в кръвта и количеството на мъжкия хормон тестостерон. Мъжете с ниски нива на витамин D показват намалени нива на тестостерон, а при жените липсата е свързана с намалени нива на естроген и нарушения на менструалния цикъл. Витамин D може да се приема чрез храна или хранителна добавка, но най-добрият начин за набавяне на здравословни количества, всъщност е чрез редовно излагане на слънце.

8. Забавят стареенето

Друга основна функция на витамините в организма е поддържането на оптимални биологични процеси. Приемането на широк спектър от витамини ежедневно ще се отрази положително и в тази насока. Антиоксидантните витамини, например, помагат за предпазване на ДНК от увреждане и нормализиране на клетъчния оборот в процеса. Семейство витамини В оптимизира метаболитните процеси и изхвърлянето на отпадъци от тялото, с което допринасят да изглеждаме по-добре и да се чувстваме здрави.

Полезни ли са витамините за деца?

Препоръчително е децата да набавят всички витамини и хранителни вещества, от които се нуждаят за здравословен растеж и развитие, посредством добре балансирано и здравословно хранене. Но в реалния живот това невинаги е възможно и витаминните добавки може да помогнат на детето ви да възстанови енергията си, от която постоянно се нуждае. Това е и причината, поради която педиатрите препоръчват ежедневен прием на мултивитамини или минерални хранителни добавки. Богатото на витамини меню за децата изисква разнообразие от пресни храни, приготвени по здравословен начин и максимално ограничаване на бързите закуски и полуфабрикати. Липсата на някои от основните витамини, може да доведе до непълноценно развитие на организма и е предпоставка за различни заболявания. Недостатъчният прием на витамин D, например, може да бъде причина за слаби кости, които са по-склонни към фрактури. Изборът на витамини за деца, трябва да е съобразен с дневните им нужди. Необходимо е те да са приятни на вкус, без консерванти и оцветители и да са произведени и разпространявани от фирми, спазващи правилата на добрата медицинска практика.

Важна информация: Повишен прием на витамини детето ви трябва да приема през есента, когато имунитетът е понижен и опасността от грипни и инфекциозни заболявания значително се повишава.

Как да запазим витамините за по-дълго в храната?

За съжаление, витамините в нашите храни често стават неактивни още преди да имаме възможността да ги консумираме. Това е така, поради нестабилността на витамина, особено при процесите на оксидация (окисляване) и при термична обработка. Пример: бадемите са богат източник на витамин Е в тяхното сурово състояние, но губят около 80% от витамина при печене. Методите за съхраняване на храната за дълго време допълнително засилват загубата. Основните фактори, които повлияват за загубата на витамини са: светлина, топлина и въздух. Ето няколко съвета за запазване на водноразтворимите витамини за по-дълъг период от време:

1. Плодовете и зеленчуците да се съхраняват на тъмно при температура 1-5 градуса.

2. Да се избягва повторното замразяване и затопляне на продуктите

3. При готвене продуктите да се поставят в кипяща, а не студена или хладка вода, което съкращава времето за термична обработка

4. Да се избягва честото разбъркване

Витамини
Снимка: iStock

Често задавани въпроси:

Пълнее ли се от витамините?

Витамините нямат калорийна стойност и не са източник на енергия. Витамините обаче помагат на тялото ни да използва или освобождава енергията, съдържаща се в храната. Някои хранителни добавки, съдържащи витамини може да имат захар в покритието на таблетките, което може да добави 1-2 калории.

Колко витамина съществуват?

Идентифицирани са тринадесет витамина: A, C, D, E, K и осем от групата B.

Могат ли нашите тела да произвеждат витамини сами?

В няколко случая, да. Витамин K се произвежда в необходимото количество от безвредната бактерия (микрофлора), която живее в червата на възрастните. Витамин D също може да се синтезира в тялото ни. Въпреки това, нито един от тях не се произвежда в количествата, необходими за пълноценно здраве. По тази причина, тези витамини трябва да се получават от храната или чрез хранителни добавки.

Заключение

Оптималният прием на всички витамини е необходим за доброто здраве и висока работоспособност. Всяка липса води след себе си редица здравословни усложнения, които лесно могат да бъдат избегнати. Разнообразието от пресни храни, здравословни продукти и хранителни добавки, съчетани с правилен хранителен режим и умерено физическо натоварване намаляват риска за здравето ни. От помощта, която оказват на тялото при превръщането на храната в гориво, до подсилването на костите и зрението, витамините са това, което ни прави по-здрави.

Коментар:
Изпрати
коментари: 0
  • Първо най-новите
  • Първо най-старите
Къде ще ходите на море тази година?