Говорим за какви ли не сериозни и не толкова сериозни проблеми в българските училища. Следим какви мерки ще бъдат взети предивид COVID-19 за новата учебна година. И на фона на виртуалното преподаване, ползването на таблети, интерактивни дъски и приложения се оказва, че не е осигурено най-елементарното -топла вода и сапун. Или поне така е било в голям брой училища за цяла България до преди мерките, които МОН препоръчва за учебната 2020-21.

  • Десислава Христова, учител и родител: Каквото е посято вкъщи, ще разцъфне в клас и в обществото
  • Майки на деца с увреждания: Те са воини, трябва да вярваме в тях, а не да ги приемаме като инвалиди
  • Дистанционното обучение е като голяма ваканция. Три ученички в 12 клас за COVID-19 и ученето
  • Слав Петков от Special Academy: Децата в инвалидни колички не искат съжаление, а внимание
  • Как да развием суперпамет у децата и да ги научим да ценят парите?
  • Първият учебен ден за децата на известните БГ личности
  • "Ковид Тъпонайсет", "Ще слушам госпожата повече от теб" и още бисери от първокласниците
  • Испанската принцеса Леонор е под карантина заради COVID-19 (ВИДЕО)
  • Светлана Дъбенска, учител: Не оставяйте усещане у децата си, че предстоят страшни, апокалиптични дни
  • Отваряне на училищата или епидемиологична "бомба със закъснител"? Деца без симптоми разпространяват коронавируса

Според официалните насоки на Министерството на образованието и науката за действие в училищата след 15 септември в условията за Covid-19 се изисква засилена лична хигиена и осигуряването на "течаща топла вода и сапун във всяко санитарно помещение, както и в тоалетните за всички ученици и работещи. Това е част от задължителните насоки към директорите.

В същото време обаче зам.-министърът на образованието Таня Михайлова отчита липсата на топла вода във всяко училище като признат и съществуващ проблем. Водата и сапунът дават възможност за минимална лична хигиена и нормално осъществяване на физиологични нужди. В 21-ви век би трябвало това дори да не е тема за дискусия. Фактите обаче показват друго. Родители подписват петиция за осигуряване на топла вода и сапун във всяко училище.

КАК Е БИЛО В МИНАЛОТО?

Първата българска фабрика за сапун в България е на Кръстю Йорданов. Отваря врати през 1883 година. Това означава, че от 138 години в България може да разчитаме на собствено производство, за да имаме чисти ръце. Но колкото и да ми се иска да прегърна тежестта на тези години, пак стигам до споделеното по темата от моя позната позната, която казва "Сапун в училището на дъщеря ми има, но поставен в чорап, който е завързан за смесителя! Причина - течният сапун винаги бил изразходван, а така има за всички!"

Българинът Никола Чилов, заедно с други акционери в началото, впоследствие изкупил техните дялове, създава костинбродския химически завод. Той е производител на различни препарати, но и творческата личност, която измисля рекламните им слогани. За чорап в сапун обаче едва ли се е сетил 

„Всека домакиня, която си служи със сапуна Петел, може да свидетелствува най-добросъвестно, че това е сапунът, който економисва време и пари, защото е евтин и с отлично качество“

Това е изречението, с което хората са били призовавани да купуват и ползват сапуна.

ЕДНАТА МИЕ ДРУГАТА, А ПЪК ДВЕТЕ...

„Какъв сапун? Тоалетните ни бяха навън. Сменяхме си гащите веднъж седмично, като се къпем в неделя!“- казва Добринка Цолова (68 г.). Основното си образование тя завършва в Луковит в сегашното НУ „Инж. Г. И. Вълков“. Това е майка ми. През 1987 и аз съм в това училище. Нямам спомен някога да съм виждала сапун в тоалетната.

Затваряме си очите за външна тоалетна без сапун в училище от преди 60 години, защото тя е останала в миналото. Но дали е така? Проучване на Националния център за опазване на общественото здраве през 2008 г. установява, че 44% от училищата в Кърджалийска област са с външни тоалетни. В повечето случаи те дори не работят.

Снимка: pixabay

Според изследване на ООН 43% от училищата по света нямат достъп до вода и сапун за миене на ръце, цитира АП. В доклад на Световната здравна организация и УНИЦЕФ се казва, че повече от 1/3 от 818 милиона деца по света, които нямат достъп до вода и сапун в посещаваните от тях училища, са в Субсахарска Африка. Това може да ни се струва твърде далеч, но ето как стоят нещата с водата и сапуна в България.

„Бях с ревматоиден артрит 1998 и ревях на мивката в гимназията по цяла зима, защото пръстите ми ме боляха на смърт от студената вода“,
споделя Боряна Илиева, която завършва езиковата гимназия Добрич.

Мария Стоянова разказва накратко за опита си в софийските училища. "Аз имам кофти спомени за тоалетните в училище - бяха мръсни и стари, нямаше топла вода и сапун. Помня, че избягвах да ги използвам и първото нещо, което правех, като се прибера вкъщи, беше да спринтирам към тоалетната. Става дума за 32-ро и 123-то училище. "

КАК ДЕЙСТВА САПУНЪТ НА COVID-19?

Според научно обяснение, дадено от австралийския учен Пали Тордърсън, преподавател в Университета в Исландия, ако мием ръцете си само с вода, това не е достатъчно. От нея вирусът става по-"лепкав" и остава по кожата. Когато обаче водата е примесена дори с най-обикновен сапун, всичко става коренно различно. Сапунът кара вируса да се разпада като "къща от карти", с което го прави неактивен.

Световната здравна организация препоръчва миенето на ръцете да продължава поне 20 секунди.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement