Първите години в училище са изключително важни за изграждането на любов към процеса на ученето. Децата обичат да играят и точно тук се крие ключът към успеха, а именно чрез удоволствие към прогрес. Всичко, което се прави за забавление се радва на добри резултати.
Защо е важно търпението?
Някои деца имат нужда от повече внимание и обяснение на учебния материал, не защото са глупави или проблемни, а защото всеки мозък има различен капацитет. При всеки този капацитет се развива с различен темп – това е част от човешката индивидуалност. Затова всяко дете трябва да разполага със съответното време, което му е нужно, за да изпълни целта.
Какво е Jump Math?
Съществува учебна методика на име Jump Math, която наскоро започна да навлиза и у нас, според която на всяко дете се обръща толкова внимание, колкото е нужно, за да усвои материала. Идеята за този проект принадлежи на Джон Майтън – математик от Университета на Торонто, който обяснява как промените в отношението на учителя към детето, неминуемо водят и до положителна промяна на детето към учителя. Методика е разработена върху математиката като предмет, но с идеята да се прехвърли и върху другите учебни предмети като се започне от малките и се продължи към големите класове.
Интересното е, че…
България е първата неанглоговоряща страна, която се наема със задача да прокара метода на своя територия. В момента у нас има около 40 действащи учители, които прилагат на практика методиката. Те са преминали през специален курс при самият Джон Майтън и обменили опит с канадските учители. Започнали едва през 2010г. и резултатите са вече налице – децата проявят по-голям интерес към материала и постигат по-добри резултати.
Какво предлагат (от) Jump Math?
„Човешкият мозък се променя значително в процеса на учене, когато то се осъществява с ентусиазъм, интерес, увереност и сигурност – когато детето е обгърнато с обич и подкрепа.” - твърдят от Jump Math. Те предлагат учебният процес да протича в спокойна среда, където детето не се притиска от време – то ще остане в клас, колкото му е нужно, за да разбере задачата. Идеята е то само да достигне до верните отговори, като се стимулира само да открие грешките си, а през това време учителят дава насочващи съвети и обяснения. На всички се пишат отлични оценки, след като успеят да се справят – няма съревнование между децата, само гордост от добре свършената работа.
И родителите могат да:
- Използват основните моменти на методиката в домашни условия
- Да се превърнат в добри учители
- Да помагат на децата в ученето
Схемата е следната:
- Не притискайте детето, дайте му достатъчно време и внимание.
- Не го претоварвайте с много материал наведнъж, концентрирайте вниманието му върху едно единствено нещо.
- При затруднение, не бързайте да му обяснявате веднага, само му подскажете, насочете го. Правете това, докато подрастващият не се справи.
- Накрая не забравяйте да го поощрите за добре свършената работа, като се стремите да му вмените идеята, че то само се справило отлично.
Всичко това ще повдигнe самочувствието му, което често е причината за неразбирането. Тази схема може да се приложи и при другите учебни предмети със същия успех. С много тренировки, практика и търпение, резултатите ще бъдат налице и вашето дете ще заобича ученето, колкото обича играта. Успех!