Песните за любовта не са чужди на музиката - всъщност любовта май е сред основните й теми. Но кои са реалните събития и личности, вдъхновили едни от най-известните любовни песни в историята? Ще ви разкажем в поредица от истории в темата ни "Неочаквано предложение".
Пати Бойд е една от тях. Любовните песни докосват чувства, за които понякога забравяме, че дори съществуват - докато не ги чуем. А Пати Бойд успява да докосне романтичната струна у доста големи музиканти през живота си.
За Пати Бойд на практика може да събере цял албум с песни, които са написани за нея, тъй като тя е муза на едни от най-големите съвременни музиканти - Джордж Харисън от "Бийтълс", Рони Ууд от "Ролинг Стоунс" и Ерик Клептън.
Моделът, актриса и фотографка е омъжена за легендарния "бийтъл" Джордж Харисън, като го вдъхновява за прекрасната любовна песен "Something" на "Бийтълс".
Пати Бойд твърди в автобиографията си, че съпругът й Джордж Харисън й е изпял този нежен любовен химн в кухнята им и че "той ми каза, по същество, че го е написал за мен". Според самия Харисън става въпрос за бог Кришна. Така или иначе, това е една великолепна любовна песен, Джон Ленън казва, че това е най-доброто парче от албума им "Аби Роуд", а Пол Маккартни допълва впечатленията с думите, че това е най-доброто нещо, което Джордж Харисън някога е писал.
Но да бъде муза само за създаването на една класическа любовна песен за Бойд ще се окаже крайно недостатъчно. На нея й предстои да бъде вдъхновителка на още много.
Защото докато e омъжена за Джордж Харисън, в нея се влюбва Ерик Клептън. Самият той няма нужда от представяне - британският китарист, певец и текстописец е единственият изпълнител, който е вписван три пъти в Залата на славата на рокендрола – като член на The Yardbirds, Cream и като соло музикант. Той заема и второ място в класацията на 100-те най-велики китаристи на всички времена на списание "Ролинг Стоун". Носител е на 17 награди "Грами" и награда "Брит" за изключителен принос към музиката. Какво само прави любовта с талантливите артисти, а?
Раздирана от личностни и професионални противоречия, групата Cream се разпада в края на 1968 г. От това време датира и близкото приятелство на Клептън с Джордж Харисън, като резултат от съвместната им дейност е съавторската песен "Badge" и участието на Клептън в песента на Харисън "While My Guitar Gently Weeps" от албума "The Beatles" (1968) на "Бийтълс". Приятелството между двамата велики музиканти води и до прехвърчане на любовни искри между Клептън и съпругата на Харисън – Пати Бойд, като силните чувства на Клептън поставят приятелството им с Харисън на сериозно изпитание.
Това не е просто някакъв флирт или мимолетно привличане за Клептън - той почти губи ума си по нея, докато Бойд не отвръща на чувствата му. Клептън пише за Бойд едни от най-красивите и прочувствени парчета на 20 век - "Layla", която записва през 1970 г. с групата "Дерек Енд Дъ Доминос" (а по-късно и "Wonderful Tonight"), но към онзи момент това все още не достатъчно, за да я спечели на своя страна и да се раздели с Харисън. Всъщност целият албум "Layla and Other Assorted Love Songs", който включва песента "Layla", представлява едно голямо любовно обяснение на Клептън към Бойд.
Клептън пише в писмо до Бойд: "Бих пожертвал семейството си, бога си и собственото си съществуване, но не и теб. Аз съм на ръба на лудостта... Ако ме желаеш, вземи ме, твой съм… Ако не ме желаеш, моля те, развали заклинанието, което ме държи в плен."
Тъй като Пати Бойд все още е омъжена за Джордж Харисън, Ерик Клептън решава да кръсти песента "Layla", като взаимства заглавието за парчето от поема за забранената любов - "Лейля и Маджнун" на арабския поет Кайс ибн ал-Малух от 5 век, която е адаптирана през 10 век от персийския и кюрдски поет Низами Ганджеви.
Кайс и Лейля - ориенталските Ромео и Жулиета - се влюбват още докато са млади, но бащата на Лейля не им позволява да са заедно, когато порастват. Кайс не просто се влюбва в Лейля, а направо е обсебен от нея, заради което му дават епитета "маджнун". Скоро започва да пише поеми за любовта си към нея, споменавайки често нейното име. Заради усилията му да спечели девойката, местните го наричат "луд човек". Когато той иска ръката на Лейля, нейният баща отказва, защото смята, че е скандално дъщеря му да се ожени за психически неуравновесен човек. Скоро след това Лейля се омъжва за богат и благороден търговец, а когато Маджнун научава за сватбата им, напуска племето и започва да се скита сам из пустинята. От семейството му загубва надежда, че той някога ще се върне обратно и му оставя храна в пущинака, като понякога го виждат да си рецитира поезия или да пише коленичил в пясъка с пръчка. Клептън забива в "Layla" едно от най-великите плачещи китарни сола и отчаяния писък: "Имаш ме на колене".
Любовните разочарования от несподелената любов с Пати Бойд и натрупаното напрежение заради професионалните проблеми тласкат Клептън към силна хероинова зависимост, като за близо три години той напълно се изолира от света и стига дотам, че започва да разпродава китарите си, за да си купува дрога.
Бойд напуска Харисън - двамата се развеждат през 1977 г., и отвръща на чувствата на Клептън. Но не и преди кратка авантюра с друг голям рокаджия - Рони Ууд от "Ролинг Стоунс", от което се раждат още две песни, посветени на Бойд: "Mystifies Me" и "Breathe on Me". По това време се получава нещо като "размяна на съпруги" - Рони Ууд има афера с Пати Бойд, докато Джордж Харисън се среща с неговата първа съпруга - Криси Финдли.
Все пак през 1979 г. се Ерик Клептън се жени за Пати Бойд след концерт на музиканта в Аризона, като неговият верен приятел Джордж Харисън дори свири на сватбата им. Харисън изобщо не е огорчен от развода с Бойд и дори кани на тяхната сватба приятелите си и колеги Ринго Стар и Пол Маккартни от "Бийтълс".
В едни по-спокойни времена, когато Пати Бойд и Ерик Клептън вече са заедно в безопасност, той също пише парчето "Wonderful Tonight", за да изрази възхищението си колко добре изглежда Бойд, докато се опитва да избере рокля, която да облече за вечерно парти. Клептън създава една от най-известните си песни само за няколко часа, докато чака Пати да се приготви за партито по случай 40-годишнината на Бъди Холи.
В крайна сметка двамата се разделят в края на 1988 г. - след дълъг период, белязан от взаимна злоупотреба с алкохол и наркотици. На 24 юни 1999 г. Клептън продава чрез аукционната къща "Кристис" 100 от китарите в колекцията си - включително и китарата "Brownie", с която записва "Layla", като събира близо 7 млн. долара за учредената от него фондация за борба срещу алкохолните и наркотични зависимости.