При излагането на първата си колекция, по време на Pitti Uomo, италианският дизайнер Стефано Ричи получава бурните аплодисменти от хора от индустрията, които отварят пред него хоризонтите на необятния свят на модата. Днес марката е модна империя, в която човек може да намери почти всичко за себе си: от идеалното ушито сако до маркова пура.  

За представянето на новата си колекция дизайнерът избра дивия архипелаг Галапагос, в сътрудничество с фондацията на Чарлз Дарвин, в подкрепа на изследването и опазването на гигантските костенурки.

Чрез пътуване до островите на архипелага, екипът на мезона избра уникални гледки и подводна среда като фон за снимките на колекцията пролет-лято 2024, подписана от фотографа на природата Матиас Клум. Пътешествие през най-отдалечените кътчета, от залива Тортуга до Сиера Негра и Исла Гай Фокс Сур, по стъпките на натуралиста Чарлз Дарвин, който пръв изследва тези острови по време на експедиция през 1835 г.

Всичко започва със страстта на Стефано към вратовръзките.

Роден през 1949, днес споделя за възхищението в детските му очи пред елегантната родна Флоренция. От малък открива силата на детайла и така започва да колекционира вратовръзки, това което ще се превърне в неговата визитна картичка пред целия свят.   

През 1972 г. именно в ренесансовия град Флоренция, Стефано Ричи стартира своя компания за производство на вратовръзки и налага твърдата философия да произвежда всеки един продукт в Италия. Именно така налага Made in Italy като гарант за италианското качество.  

Днес, в непретенциозна сграда във Флоренция, екип от всеотдайни жени изработват ръчно някои от най-ексклузивните тъкани в света, използвайки старинни станове. Древната Фабрика за Коприна е място, изпълнено с история, където копринени нишки се създават на машина, проектирана от Леонардо да Винчи, а полумеханичните станове от 19-ти век се наричат ​​„модерни“. 

Разкошните тъкани са изтъкани от майстори тъкачи на 12 стана от 18 и 19 век. Те създават красива коприна, включително дамаска, брокат, лампасо и ермисино, както и някои тъкани, които се произвеждат само тук. 

Фабриката е пълна с история, която илюстрира възхода и падението на флорентинската копринена индустрия. През 14 век коприната струва колкото една къща. Тук се произвеждат копринени платове, произведения на изкуството, на машини с музейно качество, за най-известните семейства от 1786 г. насам.

Историята щеше да бъде като всяка друга фабрика - поръчките бавно намаляват и така са изправени пред опасността да затворят, ако не беше дизайнерът Стефано Ричи. През 2010 г. той купува Древната фабрика за коприна и така връща предишната слава на занаята и неговите традиционни техники. 

Производството и днес все още работи както винаги. Всичко се прави вътрешно, от боядисването на нишките до създаването на основата, тъкането на тъканите с помощта на система от древни перфокарти, които диктуват модела. Всички тъкани се изработват по поръчка. 

 

Днес Ричи използва тъканите в своята луксозна линия облекло и бизнес за интериорен дизайн. А негови клиенти са Андреа Бочели, Морган Фрийман, Том Круз, срещат се имената на най-богатите и влиятелни мъже в света. По поръчка на италианското правителство, Ричи създава вратовръзки за участниците във Международната конференция във Флоренция, среща на върха между 8-те най-индустриализирани нации на планетата.

Дизайнерът проектира и произвежда само осем екземпляра, по един за всеки представител: Бил Клинтън, Ф. Енрике Кардосо, Тони Блеър, Масимо Д'Алема, Лионел Жоспин и Герхард Шрьодер. „Solo Una“, скъпоценната вратовръзка, създадена от дизайнера, на стойност 10 000 долара (най-скъпата, правена някога) е изложена в 18-метровата витрина на Brandimarte, Флоренция. През 2015г. негов клиент става и папа Франциск. 

Последното предизвикателство?

„Създаване на материал, който има компактна структура, но в същото време е изключително мек... и светещ, не като полирано стъкло, а като кожата на красиво младо момиче“.