.

 
ladyzone.bg
18+
Вие трябва да сте поне на 18 години!
Достъпът до тази статия за лица под 18 год. е строго забранен.

Въведете нова парола!

В случай, че имате проблеми с регистрацията или с достъпа до вашия профил може да се свържете с нас на имейл webdesign@btv.bg. Ще се раздваме да ви помогнем.

Невалиден имейл!

За по-добра защита на вашите данни е необходим валиден имейл адрес. На въведения имейл ще получите линк за потвърждение.

Да се пази гърба

д-р Вергиния Николова | преди 6 години
Жена вдига тежести
Снимка:Thinkstock/Getty Images
Гръбнакът изисква постоянно и внимателно отношение, особено при вдигане на тежки предмети

Преди да вдигате и носите тежки предмети помислете за гръбначния стълб. Бързането и подценяването на тежестта води до разместване в междупрешленните пространства със силни болки и сковаване в кръста. Дисковите хернии са в резултат от рязко извиване и натоварване на гръбнака.

Задайте си следните бързи въпроси:

1. Колко е тежък предмета?

Побутнете го с ръка или с крак, за да се ориентирате лесно ли се отмества. Ако е тежък, помолете някой да ви помогне. Без да сте подготвени, не проверявайте силите си.

2. Тежестта балансирана ли е?

Понякога съдържанието в куфари, кашони е несиметрично и при носене може да ви създаде нестабилност.

3. Къде ще го поставите?

Изберете място, което е най-лесно за достигане. Уверете се, че пътя до там е свободен, т.е домашните любимци и децата не са около вас.

Правилната поза при вдигане на тежест е много важна: 

- Застанете максимално близо до предмета и го дръжте плътно до тялото си при пренасянето.

- Разкрачете се, така че стъпалата да бъдат на нивото на раменете. 

- Стегнете коремните мускули и укрепете коленете - не кръста.

- Проверете добре ли сте хванали предмета, ако има дръжки, най-добре хванете тях.

- Повдигайте бавно с изправяне на приклекналите колене, като запазвате гърба прав. Използвайте мускулите на краката, а не на гърба. 

- Не усуквайте тялото си и не се накланяйте встрани. При обръщане на посоката при носене, движението насочете със завъртане на крака. 

- Когато е възможно, разпределете тежестите в двете ръце.

- При оставяне на тежък предмет също приклекнете. 

- Не правете резки движения, както при вдигането и носенето, така и при оставянето на тежък товар.

Добрият мускулен тонус и сила предпазват от увреждания гръбнака при натоварване. Редовната физическа активност е тази, която изгражда "мускулен корсет” и укрепва стойката на човек. 

Освен от гимнастика, мускулите се нуждаят от релаксация, която се постига с плуване в морето през лятото, в минерален топъл басейн, чрез сауна, масажи, стречинг, медитация.

Гръбначни прешлени
Снимка:Thinkstock/Getty Images

 

Гръбначният стълб с 33-те си прешлени е опора на тялото

и заслужава особено внимание и грижа.  "Да уважавате и пазите тялото си като най-висша проява на живота”, е една от десетте здравословни заповеди на П. Брег.

Коментар:
Изпрати
коментари: 0
  • Първо най-новите
  • Първо най-старите
Какви оценки получава(х)те в училище?