Нашето присъщо човешко качество - говорът, може да бъде смутено от множество причини. Най-често те са от психогенен характер. Силното изживяване и недружелюбната среда могат да провокират затруднения в говора. Затова родителите, гледачките и детските възпитатели внимателно трябва да наблюдават малките деца как говорят. Клиничният психолог проф. д-р Ваня Матанова обръща внимание, че
ако детето не проговори до 3-годишна възраст, трябва да се направи консултация
с невролог, психиатър или психолог. Много може да се постигне в преодоляването на заекването и другите различни нарушения на речта.
Изискването към родителите е да осигурят възможност детето постоянно да посещава заниманията. Работата с децата протича под форма на игра, което съответства на основния принцип на детската психология
"Каквото е детето в играта, такова е в социалния живот"
Вече има центрове, където се работи едновременно с повече деца. Така се преодолява бариерата за общуване с връстниците. Те се поощряват, поздравяват, споделят, четат на глас приказки. За по-големите деца са възможни консултации с логопед чрез разговори в чата. От децата, които съм интервюирала се убедих, че е възможно
в тези курсове едно плахо, свито дете, да придобие самоувереност
и свобода да разговаря с децата, дори естествено да говори пред камерата ни, което е действителен успех в личен план за всяко от тях. Курсове се провеждат по всяко време на годината.
Добрите резултати идват, но се изисква време.
Разбира се, че в малък процент затрудненията в говора са в резултат на вродена аномалия от страна както на говорния, така и на слуховия апарат, тъй като те са взаимозависими. При преглед специалистите по уши-нос-гърло могат да установят, къде е проблемът и да предложат корекция чрез пластична операция на езика, устните, небцето или да поставят слухов имплант.
Повече за работата на логопедите при различни говорни нарушения вижте във „Видео по темата” и „Още по темата”.