В днешния динамичен свят е много трудно да се намери баланс между личния и професионалния живот. Повечето хора си носят работа у дома, а се опитват да решат семейните си проблеми по време на работния ден. Това естествено води до натрупването на стрес с всички негови вредни последствия.

Причини за нарушаване на баланса

Преобладаващата част от хората работят в частния сектор, а това носи много повече напрежение, отколкото при позиция в държавната администрация. У нас повечето държавни работници имат определен работен ден и веднага след приключването му напускат бюрото си и бързат към дома. Но заетите в частните фирми знаят какво означава да работиш след приключването на „нормирания” ден.

  • Трите страхотни награди от темата "Живот след ваканцията" отиват при...
  • 5 БГ звездни бебета и техните приключения на път
  • Ървин Уелш ~ Избери живота. Избери работа. Избери кариера. Избери семейство...
  • Да бъде лавандулово момиче – всяка жена го заслужава поне веднъж
  • Какво животно си в работата? Част 2
  • Как това, което ти предлагаш, ще направи ученика щастлив?
  • Какво животно си в работата? Част 1
  • Малък трик, с който да заздравите изтощената от летни приключения коса
  • Попълнете този забавен тест и спечелете страхотни награди
  • Когато се връщаш на работа след ваканция, а ти се иска да... хванеш гората

Постигането на баланс между личния живот и кариерата е нож с две остриета. Ако се концентрирате върху професията си и прекарвате повече време в офиса, най-вероятно ще пропуснете много прекрасни моменти с близките си хора. В противния случай пък трудно ще можете да се съсредоточите върху работните си задължения, ако сте постоянно ангажирани с домашните проблеми. Това води до загуба на концентрация, объркване по отношение на  житейските приоритети и до намаляване на ефикасността в работата.

Съвети за създаване на баланс „личен живот-кариера” >>

В никакъв случай не си мислете, че това е лесна задача. Постигането на баланс е предизвикателство, което изисква много време, но постигнато един път, ще ви донесе огромно облекчение.

Снимка: iStock

Ето няколко съвета, които ще ви помогнат да постигнете така желаната хармония в живота си:

Оставяйте работата в офиса, а личните проблеми – у дома – благодарение на съвременните напреднали технологии можете да установите контакт с всеки, без значение къде се намирате. Така че никога няма да можете да разграничите кариерата и личния си живот, освен ако не си го наложите. Когато сте с близките си, изключвайте служебния си телефон и лаптопа, а когато сте на работа, им забранете да ви звънят, освен ако случаят не е спешен.

Научете се да казвате „не“ – определете приоритетите си, за да знаете какво можете  да отложите или откажете. Не се притеснявайте да кажете „не” на колегата, които иска да свършите нещо допълнително. Когато отстраните нещата, които не сте задължени или не искате да правите, ще имате много повече време за наистина важните и наложащи ангажименти.

Организирайте времето си – разпределяйте домашните си задължения за периода на цялата седмица, а не ги струпвайте само в един ден. Записвайте си всички работни задачи и важни дати – така ще знаете кога гоните краен срок за текущ проект и кога трябва да отделите повече време за семейството си.

Осигурете си добър сън – недостигът на сън повишава стреса, намалява вашата продуктивност и лесно може да доведе до допускането на грешки. Ако не сте се наспали, ще ви е нужно повече време, за да изпълните задачите си и ще се наложи да останете в офиса до по-късно. За да сте адекватни и експедитивни, трябва да сте отпочинали.

Грижете се за себе си – всеки ден правете нещо, което ви доставя удоволствие – слушайте музика, отидете се на йога, масаж или маникюр. Това ще ви помогне да релаксирате и по-лесно да се концентрирате върху задълженията си. Отделете един ден от седмицата за почивка и се отдайте изцяло на забавления или отмора с приятелите, семейството и любимия човек.