На днешния 21 юни, първия летен ден и най-дългия ден от годината в северното полукълбо, празнуваме Международния ден на йогата. 

ЮНЕСКО включва древната йога практика в списъка си с нематериалното културно наследство, тъй като е повлияла позитивно върху различни аспекти от живота на индийското общество – от здравеопазването и медицината до образованието и изкуствата.

Йогата представлява система от физически, умствени и духовни практики, която мъдрецът Патанджали създава с цел трансформация на тялото, съзнанието и духа.

Всяка година хиляди индийци правят масови йога упражнения в различни градове на страната, горди с произхода й. Запознайте се с основните идеи и практики в йога системата, която се практикува в Далечния Изток от хилядолетия:

Асаните са подходящи упражнения – едновременно приятни и полезни за тялото, ума и духа.

Пранаяма включва съзнателно контролирано дълбоко, бавно и ритмично дишането.

Релаксацията представлява пълно отпускане на мускулите и нервната система за постигане на вътрешно спокойствие и душевен мир.

Диетата в йога препоръчва предимно вегетарианска храна, но не изключва напълно животинските продукти.

Медитация, защото животът ни представлява сбор от нашите мислите – успеем ли да мислим позитивно, това ще ни донесе спокоен ум и добро здраве.

Практикуването на йога следва три последователни етапа:

Нравствената самодисциплина включва Яма (правила за междуличностно поведение) и Нияма (правила за вътрешноличностно поведение). 

Телесната самодисциплина включва Асана (телесни упражнения и пози), Пранаяма (съзнателно контролиране на дишането) и Пратяхара (оттегляне на ума от сетивата).

Умствената самодисциплина представлява насочване и концентрация на мисълта (Дхарана), задържане и медитация на насочената мисъл (Дхяна) и състояние на пълно просветление и самореализиране (Самадхи).