Ако искате да се радвате на здраве и продължителен живот, по-добре хапвайте повече плодове, зеленчуци, зърнени храни и риба.

Резултатите са от изследване на учени от "Харвард" сред близо 74 000 души за 12-годишен период (1986-1998) и риска от преждевременна смърт през следващия 12-годишен период (1998-2010).

Това е първото изследване, което доказва, че здравословното хранене за поне 12 години значително намалява риска от смърт вследствие на сърдечносъдови болести.

Снимка: iStock

"Подобреното качество на хранителния режим има продължителен позитивен ефект за здравето", заяви ръководителят на изследването проф. Франк Хю.

Подобренията в хранителния режим за 12 години намаляват риска от смърт за следващия 12-годишен период, като за това най-силно допринася консумацията на зърнени храни, плодове, зеленчуци и риба (или омега-3 мастни киселини). 

Подобряването на хранителния режим чрез замяна на порция червено месо или месни колбаси с ядки или зеленчуци, води до намаляване на риска от смърт между 8-17%. 

Снимка: iStock

Влошаването на хранителния режим обаче води до увеличаване на риска от смърт между 6-12%. 

Продължителният здравословен хранителен режим намалява риска от смърт поради всякакви причини между 9-14%. 

Пълните резултати от изследването на Харвардския университет са публикувани в списание "New England Journal of Medicine"