Може би си мислите, че след като редовно посрещате всяко утро с обилна млечна закуска, опасността от каквито и да било проблеми на костите е завинаги прогонена. Това не е така, особено когато обичаме да си угаждаме с някои храни, не само безполезни, а и вредни за костната система.

Определено калцият е важен

Според последните препоръки в периода на активен растеж на организма са необходими 1200 мг калций дневно. След 25 годишна възраст дозата пада до 600 мг. За бременните тя отново се покачва до 1200 г, а за кърмещите майки стига дори до 1500 г. От същото количество се нуждаят и жените над 50 години за предотвратяване на високия в този период риск от остеопороза.

Калцият обаче не е достатъчен, за да бъдат здрави костите ни!

За оптимално усвояване на калция от организма се нуждаем и от необходимото за това количество витамин D. Вредни навици като цигарите, алкохолът и липсата на физическа активност също могат сериозно да навредят на костите. Ето защо от изключително значение е балансираното хранене; да бъдем информирани; да знаем не само на кои храни да наблягаме, но и кои да избягваме:

Кофеинът

Кофеинът пречи на пълноценното усвояване на приетия калций, благоприятствайки бързото му изхвърляне от организма. Все пак присъствието в дневното меню на кофеин не представлява заплаха, стига приетото количство калций да е оптималното за нуждите на организма, успокояват експертите. Препоръчително е обаче да избягваме честата и прекалена употреба на кофеин било то под формата на кафета, шоколади и дори на някои лекарства.

 

 

Газираните напитки

Освен кофеинът, който се съдържа и в някои газирани напитки, има и други причини да избягваме газираното, за да запазим здрави костите си, предупреждават специалистите. В почти всички газирани напитки съставна част на ароматизаторите е фосфорната киселина. Когато фосфорът е в излишък, той възпрепятства абсирбацията на калция от организма и уврежда цялата костна система.

 

 

Солта

Колкото повече сол косумираме, толкова по-голямо е отделеното чрез урината и кожата количество калций. Докато една диета с достатъчно калций може да компенсира умерения прием на натрий. Съветът на експертите е да четем етикетите с отбелязаните върху тях хранителни стойности. За да си помогнем, е достатъчно да се придържаме към оптималните 2300 мг натрий на ден. Най-добре и правилно количеството ще определи личния ни лекар според здравословното ни състояние!

 

 

Алкохолът

Умерената употреба на алкохол – една чаша на ден за жените и до две на ден за мъжете, според експертите не вреди. Ако количеството дневна доза е по-високо обаче, рискуваме значителна загуба на костна маса.

Твърде много протеини

Протеините са изключително важни за изграждането и растежа на здрави и силни кости. Дневната оптимална доза при жените е около 46 г на ден, а при мъжете – около 56. Ако прекалим с консумацията на продукти, богати на протеини, рискуваме да навредим на костите си.  Високото количество протеини в организма може да промени нормалния киселинен баланс. Колкото е по-кисела средата, толкова рискът от увреждане на костите е по-голям.


Използвани са материали от различни източници.