Талантът на Джон Траволта, който днес става на 67 години, е неоспорим. Той е любимец на поколения зрители от 80-те и 90-те години. И в същото време името му не буди никакво доверие. Актьорът е участвал в някои много успешни и популярни филми, но и в такива, които почитателите му, а вероятно и самият той, биха искали да забравят.
Джон Траволта е роден в Ню Джърси на 18 февруари 1954 г. в семейството на бивш спортист и певица. Той е най-малкото от 6 деца.
На 17 годишна възраст Джон Траволта напуска училище, за да преследва мечтата си да стане актьор. Първата му роля е в театъра – в пътуващата група на мюзикъла „Брилянтин“. Участва и в постановки на Бродуей.
Скоро след това 18-годишният Траволта се мести в Лос Анджелис, за да преследва кариера на екрана. Първата му роля е… труп в криминален сериал. След това започва да получава и „по-живи“ роли, но никоя достатъчно голяма, за да го направи звезда.
През 1975 г., докато снима ролята си в хорър комедията „Дяволски дъжд“ в Мексико, някой му дава книгата „Дианетика“ на фантаста Л. Рон Хъбард, която е основа на Църквата на сциентологията. Впечатлен от учението на Хъбърд, че човек сам може да изгради бъдещето си и ролята си в света със силата на мисълта си, Джон Траволта става сциентолог.
Малко след като приема сравнително непознатата в България вяра, Траволта получава и първата си по-голяма роля – в превърналия се в класика хорър филм „Кери“ по дебютния роман на Стивън Кинг.
Освен актьор, Траволта е и музикант, който има хит, достигнал топ 10 на класациите за музика през 1976 г.:
Това му помага да получи и двете роли, които го правят звезда – „Треска в събота вечер“ и екранизацията по мюзикъла „Брилянтин“ (в роля, с която той е добре запознат).
От тук нататък професионалният път на Джон Траволта е пълен с върхове и спадове, но името му вече е записано сред най-големите звезди на Холивуд.
Романтичен живот, пълен с любов и… загуби
Докато снима един от първите си филми – „Момчето от стерилната стая“, Траволта започва връзка с актрисата Даяна Хайланд през 1976 г. По-малко от година след това младата жена умира от рак на гърдата.
От 1980 г. до 1990 г. Траволта има няколко връзки, като най-известната е с кинолегендата Катрин Деньов, която е с 10 години по-стара от него.
През 1991 г. Джон Траволта се жени за Актрисата Кели Престън. Заедно те имат три деца, едно от които умира само на 17 години през 2009 г. Момчето е било болно от аутизъм и е получавало редовно припадъци, един от които е отнел живота му. В негова чест Траволта създава фондация, която да помага на деца със специални нужди.
През 2018 г. Кели Престън е диагностицирана с рак на гърдата – болестта, убила първата сериозна приятелка на Траволта. Две години по-късно, на 12 юли 2020 г., Кели Престън губи битката с рака и умира.
Днес Джон Траволта навършва 67 години, затова на следващата страница ще ви припомним, кои са петте филма на актьора, които задължително трябва да гледате >>>
5 филма на Джон Траволта, които не може да не сте гледали, ако сте му фенове
1. „Криминале“ от 1994 г.
Между критиците няма спор кой е най-добрият филм с Джон Траволта (както и най-слабият, но за него на следващата страница). През 1994 г. режисьорът Куентин Тарантино пише историята на киното с класиката „Криминале“, който много бързо се нарежда сред най-великите филми на всички времена. И освен таланта на режисьора, трябва да отдадем значимото и на талантливите актьори – Ума Търман, Самюел Л. Джаксън и Джон Траволта.
И трите звезди във филма получават номинация за „Оскар“, но единствено Тарантино си тръгва със статуетката (за сценарий). Филмът е комерсиален успех – с бюджет от само 8 милиона, успява да донесе приходи от над 200 милиона.
2. „Лице назаем“ от 1997 г.
Филмът разказва за агент на ФБР (Джон Траволта), който си прави операция, за да изглежда като престъпника, когото издирва. В същото време престъпникът (Никълъс Кейдж) минава през същата процедура и взема лицето на агента.
Колкото и безумно да звучи сюжетът, филмът е един от най-големите хитове и на Траволта и на Кейдж. Критиците са единодушни, че до голяма степен успехът му се дължи на актьорите в главните роли, които дават всичко от себе си.
3. „Кери“ от 1976 г.
Историята на младото момиче, което открива, че има телекинетични способности и решава да ги използва срещу хората, които са я тормозели в училище, поставя Стивън Кинг на литературния хоризонт, а две години по-късно прави почти същото и за режисьора Брайън де Палма, който екранизира романа. Това е и първата по-голяма роля за Джон Траволта.
Макар да има бюджет от по-малко от два милиона, филмът остава класика и до днес.
4. „Брилянтин“ от 1978 г.
Не може да твърдите, че познавате Джон Траволта, ако не сте гледали „Брилянтин“. Един от най-обичаните мюзикъли на всички времена прави актьора международна кинозвезда и любимец на цяло поколение млади жени.
Повече от 40 години след филма, хората продължават да свързват имената на Джон Траволта и Оливия Нютон-Джон с него.
5. „Треска в събота вечер“ от 1977 г.
„Брилянтин“ обаче не е филмът, който вкарва Траволта в полезрението на холивудските продуценти. Година по-рано излиза класиката „Треска в събота вечер“, в който Джон Траволта за пръв път успява да разкрие таланта си.
Филмът носи на създателите си приходи от над 200 милиона долара, при бюджет от едва 3 милиона. А Джон Траволта получава първата си номинация за наградата „Оскар“.
За съжаление, както казахме, кариерата на Джон Траволта не е непрекъснат път нагоре. Той има немалко срамни провала в биографията си, като един от филмите с негово участие на практика унищожава кариерата му и остава в историята като един от най-лошите филми, правени някога. Повече за срамните моменти може да прочетете на следващата страница >>>
5 филма на Джон Траволта, които не искате да гледате, ако сте му фенове
5. „Готи“ от 2018 г.
През последните години Джон Траволта няма с какво толкова да се похвали, но има от какво да се срамува. Филмът „Готи“, който разказва историята на мафиота Джон Готи, излиза през 2018 г. и единственото, с което успява да влезе в медиите, е фактът, че не струва.
Студиото дори не успява да привлече достатъчно зрители, за да покрие основния бюджет на филма.
4. „Виж кой говори сега“ от 1993 г.
През 1989 г. излиза филмът „Виж кой говори“ – сладка и непретенциозна комедия с участието на Джон Траволта. Говорещите бебета успяват да привлекат зрители към киносалоните и носят значителна печалба на създателите на филма. Съвсем логично година по-късно излиза продължението - „Виж кой говори пак“, което отново е успешно, макар и не колкото първия филм.
През 1993 г. излиза и третата част – „Виж кой говори сега“, която е с по-висок бюджет от първите две взето заедно, а събира по-малко приходи от която и да е от тях. Този провал изглежда се оказва достатъчно ясен знак за създателите – от тогава няма повече продължения… засега.
3. „Да останеш жив“ от 1983 г.
Продълженията на „Виж кой говори“ не са единствените, които не носят нищо хубаво на Джон Траволта. През 1983 г. Тони Манеро (героят от „Треска в събота вечер“) се завръща, като в ролята отново е Джон Траволта.
Режисираният от Силвестър Сталоун „Да останеш жив“ не успява да постигне успяха на предшественика си и получава много лоши оценки от зрителите и от критиката, макар и да постига сравнително голям успех в бокс офиса и да получава номинация за „Златен глобус“ (за най-добра песен).
2. „Момент по момент“ от 1978 г.
Неуспехите на Джон Траволта не са само от последните години. През 1978 г., след като той вече е звезда благодарение на „Треска в събота вечер“ и „Брилянтин“, Джон Траволта се появява в романтичния „Момент по момент“, който е пълен провал.
Талантливите актьори в главните роли не успяват да спасят бавния и скучен филм. Почти всеки, успял да го догледа до край, съжалява за изгубеното време.
1. „Бойно поле Земя“ от 2000 г.
През 1982 г., след като вече се е превърнал в могъщ религиозен лидер, създателят на Църква на сциентологията Л. Рон Хъбард се връща към научната фантастика с романа „Бойно поле Земя“. Мненията за книгата са разнородни, но Църквата на сциентологията прави всичко по силите си, за да я популяризира.
През 2000 г. излиза и екранизацията по романа – нещо, за което Джон Траволта лично се бори. Още от първия снимачен ден до деня на премиерата, работата по филма е изпълнена с проблеми. А когато „Бойно поле Земя“ все пак стига до кината, критиката е унищожителна.
Провалът на филма е толкова тотален, че името на Джон Траволта никога отново не може да бъде прието сериозно в Холивуд. Повече от 20 години след „Бойно поле Земя“, Джон Траволта продължава да носи петното от работата си по този филм.