За финансова криза може да се говори неразбираемо и със сложни понятия, но може да се обясни и с неща от ежедневието на всеки.
Събрахме няколко забавни индекса, определени от икономисти и психолози, по които може да се съди за финансовото положение на една държава. Ако не сте изучавали икономика, просто започнете да наблюдавате случващото се около вас. То казва много.
Индекс на червеното червило
През 2001 г. Леонард Лаудер от голямата козметична марка Estee Lauder извежда любопитен "индекс на червилото", с който може да се определи степента на икономическия упадък на дадена страна. Как работи? Просто е - много жени мечтаят да изглеждат безупречно дори в най-трудните финансови времена. Ако парите за маркови чанти и скъпи рокли липсват, а пазаруването все още е добър антистрес, жените могат да се поглезят поне с един добър продукт за грим, например червило. Що се отнася до червеното, именно такова е, защото това е цветът, който най-интензивно подобрява настроението. Така според Леонард Лаудер, ако се продават много червени червила и ръстът на продажбите на този продукт надхвърли всички разумни граници, нещата в тази страна не са добре.
Индекс на късата пола
Този индекс се споменава за първи път през 1926 г. от американският икономист Джордж Тейлър в Wharton School of Business. Според неговите наблюдения в добри времена полите се скъсяват. Когато икономиката е в подем, жените са склонни да носят къси поли, за да покажат красивите си скъпи чорапи. С настъпването на тежките финансови времена обаче, дългите поли скриват евтините и често шити, скъсани чорапи. Най-дългите подгъви са носени в Америка по време на Голямата депресия.
Ако полата солей е вашият любим модел - вижте как да я носите
Индекс на късата коса
Заедно с полите по време на криза се удължават и косите на жените. Късите прически изискват много и ежедневни грижи - оформяне, подстригване и множество помощни средства, за да изглежда косата точно както трябва. Във времена на икономическа рецесия обаче допълнителният продукт за стилизиране става по-скоро лукс, отколкото необходимост.
Друга причина за носенето на дълга коса по време на криза, според някои психолози, е подсъзнателното желание на жените да се скрият от проблемите. Според проучване, проведено от специалисти, общият икономически спад в страната е довел до драстичен спад в броя на разводите - изглежда, че хората по-лесно преодоляват трудните времена заедно.
Индексът "Щастливо семейство"
Той е особено актуален за държави, в които семействата живеят под един покрив няколко поколения. Много от нас не знаят как да се радват на чуждия успех, но с удоволствие помагат в трудни моменти. Ето защо съпругите престават да изоставят добрите си съпрузи и започват да ги съжаляват по време на криза. Мъжете, на свой ред, активно се разделят с любовниците си, защото нямат достатъчно пари. И, разбира се, не бива да забравяме най-важното: ипотеките и кредитите са ключът към щастливото семейство и стабилния брак, защото никой не иска да се справя сам с финансовите си задължения.
Вижте защо Хепи Ванче мечтае да има свое семейство