.

 
ladyzone.bg
18+
Вие трябва да сте поне на 18 години!
Достъпът до тази статия за лица под 18 год. е строго забранен.

Въведете нова парола!

В случай, че имате проблеми с регистрацията или с достъпа до вашия профил може да се свържете с нас на имейл webdesign@btv.bg. Ще се раздваме да ви помогнем.

Невалиден имейл!

За по-добра защита на вашите данни е необходим валиден имейл адрес. На въведения имейл ще получите линк за потвърждение.

Родопската теснолинейка - коледно вълшебство през 3 планини, 2 котловини и 6 реки

Боряна Константинова | преди 13 седмици
Снимка: Facebook/ Кристиан Ваклинов
Интервю с Кристиян Ваклинов от Гражданско сдружение "За теснолинейката"

Тази година Гражданско сдружение "За теснолинейката" ни е подготвило една вълшебна изненада - на борда на Родопската теснолинейка ще се качат Дядо Коледа, Снежанка и джуджетата. Това ще се случи на 22 декември в 08:45 ч., като влакът тръгва традиционно от гара Септември. Теснолинейката ще се движи през целия ден до крайната гара Добринище и обратно.

Маршрутът на влакчето минава през три планини, две котловини, шест реки, седем градчета, множество села, тунели и мостове. Интересът към събитието е голям, но места не могат да се резервират онлайн и всичко се случва на място. Ако сте ентусиасти, които имат желание да се включат в тази зимна приказка, имайте предвид, че билетите се закупуват на място и струват 6,50 лв. в посока. 

Решихме да се запознаем с историята на теснолинейката и и сдружението, което стои зад чудесната коледна инициативата. Вижте какво сподели пред LadyZone Кристиян Ваклинов от Гражданско сдружение "За теснолинейката". 

Здравей! За първа година ли пускате празничната теснолинейка?

Първо правя уточнението, че никога не сме пускали теснолинейка за даден повод. Ние използваме редовен влак, който си пътува ежедневно. Призоваваме хората през социалната мрежа да се качат с нас на влакчето за някакъв празник. Така редовното пътуване става празнично. Организираме програма – във влака и/или в някоя гара. Хората са с нас. Всеки, включително и ние, плащаме редовни билети на БДЖ. Коледното пътуване е за първи път. Ще качим дядо Коледа, Снежанка и техните помощници – работливите джуджета, за да зарадват малчуганите по трасето и на борда на влака.  

Каква е основната идея?

Целта е всички взаимно да си подарим едно хубаво настроение в навечерието на един от най-светлите празници – Коледа. Идеята е и чрез това пътуване да привлечем интереса на други групи хора – в случая това са младите семейства с малки деца – към теснолинейката и нейните история и чар, за да се вълнуват все повече хора в бъдеще от съдбата на тази железница. Защото тя не е наша и не работи за нас, а за българското общество.

Какво според вас е най-ценното, което този маршрут и преживяването в теснолинейката, могат да дадат на пътниците?

През последните две години търся отговора на този въпрос, наблюдавайки реакциите на пасажерите във влакчето. И трябва да призная, че хората казват това, което усещам и аз – теснолинейката е вълшебство. Времето спира, забравяш за динамиката на ежедневието и сивотата на бита и се озоваваш в една приказна атмосфера – уютни и чисти вагончета, стар дизелов локомотив, тесни релси, стръмни склонове, остри скали, буйни реки и кротки поточета, вековни гори… 

Какво води хората до теснолинейката според вас?

Едни идват да лекуват нервите си, други да си създават спомени, трети учат децата си на родолюбие, влюбените си подаряват романтика, възрастните си припомнят младежките трепети, а чужденците се запознават с България – такава, каквато е в по-голямата си част и подправена с тайнството на Родопите, Рила и Пирин.

Колко време отнема изминаването на цялото трасе?

Пътуването трае 5 часа в посока, а разстоянието е 125 километра. Ниската средна скорост от 35 км/ч се дължи на тежкия високопланински терен – жп линията тръгва от кота 254 м в гара Септември и достига 1267 м при най-високата гара на Балканите – Аврамово, след което се спуска до най-високата котловина у нас – Разложката, разположена на около 850 м средна надморска височина.

Колко места има в теснолинейката и има ли голям интерес към момента?

Редовно четирите влакчета в посока за денонощието пътуват с по 4 вагона. Всеки вагон има 30 места, тоест един влак е със 120 места. Средно във влака има по около 30 души, но в различни участъци и дни те достигат и до 100% запълване на капацитета си. Ежедневно се качват незаявени предварително групи от по 30 до 130 души, което също е предвидено с движението на 4 вагона ежедневно. При наличие на заявени групи, което е все по-често явление, се увеличават съставите на влакчетата си още вагони. През 2016 г. отбелязахме 100 години от раждането на идеята за построяване на линията с едно пътуване до Добринище. Влакът беше с рекордните 12 вагона. Не 4 вагона, а 12 – 360 места, заети на 100% плюс малко правостоящи. Беше велик ден, незабравим… 

2111780087.jpg
Снимка: Facebook/ Родопската теснолинейка

На колко години е влакчето?

Теснолинейката е строена и откривана поетапно. Първата копка е направена през 1921 г., а първият завършен участък е открит на 1 август 1926 г. – това е отсечката от Септември до Велинград с дължина 39 км. После следващите участъци са откривани през 1927, 1928. 1937, 1939, 1943 и 1945 г. – на 9 декември е последният участък Банско - Добринище. Като добавим, че Чепинското дефиле е избрано за строежа на теснолинейката още през 1916 г., то значи може да кажем, че идеята за теснолинейката е на 102 години, първият влак е заминал преди 92 години, а първият влак до Добринище е заминал преди 73 години.

Бихте ли я определили като част от забележителностите на страната ни?

Теснолинейката Септември - Добринище е не просто забележителност, тя е национално богатство. Съчетанието от природни дадености, исторически забележителности, технически съоръжения, инженерни решения и местни култура, бит и фолклор доказват, че най-високата жп линия на Балканите има висока културна стойност и следва да се приема и третира като национално значим обект.

Кога се появи Гражданско сдружение "За теснолинейката"?

В края на 2016 г. по идея на д-р Стефка Данева от Нова Загора. Иначе предисторията на сдружението и неговите създатели и приятели започна през 2012 г., когато се опитах да обърна внимание на държавата за проблем, на който се натъкнах, пътувайки като турист с влакчето в продължение на 2-3 години. Така започна всичко – с няколко писма, от които няколко неуспешни и едно, което промени живота ми в посоката, която днес мнозина виждат и познават.

2111780032.jpg
Снимка: Facebook/ Родопската теснолинейка

От колко души е екипът?

Днес сме над 50 души, а освен тях има още десетки хора, които отблизо следят дейността ни и помагат активно при всеки повод. Аз съм благодарен на всички – че сме заедно, че ставаме повече, че продължаваме да се осъвършенстваме и да постигаме нови и нови граждански успехи, защото иначе нямаше да има смисъл от нас и доброволческия ни труд.

Преди време имаше опасност теснолинейката да бъде разпродадена. Какъв беше проблемът? 

Появи се официална информация, че БДЖ прави търг за разпродажба на всички товарни вагончета по теснолинейката. Те не се движат от 2002 г., но не защото не могат, а защото политиката на държавата е такава, че да няма товарно движение. Тоест – тези вагони не стават само за скрап, каквото щеше да стане от тях, затова въстанахме. Нашите северни съседи купиха малка част от тях през лятото, за да ги направят на туристически открити панорамни вагони. Нима ние не можем или нямаме какво да покажем? Голяма част от тези близо 360 вагона са в добро състояние, защото са експлоатирани за кратък период.

Как я спасихте?

Не бих казал, че ние ги спасихме. Ние направихме тази информация достъпна за обществото и се оказа, че то е повече от чувствително на темата, щом в рамките на първия ден новият транспортен министър сам "спаси" вагоните като даде разпореждане търгът да се спре. Това беше. Предстои да видим какво ще последва, ние сме представили нашите виждания за вагоните.

2111780089.jpg
Снимка: Facebook/ Родопската теснолинейка

Какво може да очакваме занапред и ще има ли изненади и през лятото?

През последните две години доста разширихме културния календар на теснолинейката. Ежегодни станаха събитията за 3 март – в Якоруда, 8 март – когато подаряваме цвете на всяка дама във влак "Родопи" по стара традиция, първата събота на юли – пътуване за празника на Велинград, втората неделя на август – националният фолклорен събор на теснолинейката край гара Аврамово и още... Но да, с радост ще издам, че планираме нова голяма изненада за лятото на 2019 г.

Каква беше изминалата 2018-а за сдружението и теснолинейката?

Правейки си равносметка от началото на този месец, смело мога да кажа, че 2018 г. бе още по-добра от предишната. За тази година "черешката на тортата" в нашите дела беше успешното организиране и провеждане на Национален събор на народното творчество и приятелите на теснолинейката "С хорá и песни край релсите тесни", което се случи в разгара на лятото с посещаемост от над 1500 души и с участието на над 200 самодейци от цялата страна. И знаете ли, било е блестящо, защото го правим със сърце, а не с мисъл за лична изгода. Благодаря на всички от екипа и около него, които работиха неуморно, за да си имат теснолинейката и нейните хора събор – там, на ливадите край най-високата гара на Балканите. Аз мечтаех за това мероприятие, а то дори надмина сънищата ми. 

Какво си пожелавате за новата година?

Вярвам, че заедно ще работим за поредна година, по-добра от предишната. Пожелавам на целия наш екип и за себе си само здраве, желая хубави дни и на вас, вашите читатели и всички хора, защото имаме ли здравето, всичко друго се случва така, както ние го искаме и вярваме.

Разписанието и още информация за събитието може да откриете на фейсбук страницата "Родопската теснолинейка" или специално за коледното събитие тук

Коментар:
Изпрати
коментари: 0
  • Първо най-новите
  • Първо най-старите