Непрекъснато чуваме за нуждата на служителите от здравословен баланс между професионалния и личния живот.
Ако ние, възрастните, не разполагаме с достатъчно време да се откъснем от работата и да се отпуснем, рискуваме да прегорим. Но това, което много родители не осъзнават, е, че децата им имат точно същата нужда да намерят баланса между задачите в училище и свободното си време.
Тази липса на баланс може да доведе до негативни последици за тяхното ментално здраве.
БАЛАНСЪТ МЕЖДУ УЧИЛИЩЕТО И ЖИВОТА: НЕОБХОДИМОСТ, НЕ ЛУКС
Съществува значително разминаване между възприятието на родителите и децата относно баланса между училището и личния живот, показва ново проучване на Pearson.
Докато 80% от родителите смятат, че децата им успяват да поддържат здравословен баланс, само 45% от тийнейджърите са съгласни с това.
Основната причина може би се крие в различното възприятие на родителите и децата за времето, което те отделят за академични задачи в сравнение с други активности.
Родителите често подтикват децата си да отделят повече време за учене с надеждата, че това ще им осигури успешна кариера в бъдеще, коментира д-р Лорна Брайънт, ръководител на отдел „Кариерни решения“ на Pearson. Въпреки че тази цел е похвална, е важно да се разбере, че постигането на здравословен баланс между училището и живота е ключово за дългосрочния успех на детето.
БАЛАНСЪТ ВОДИ ДО ПО-ДОБРО ПЛАНИРАНЕ НА БЪДЕЩЕТО
Учениците, които успяват да постигнат по-добър баланс между училището и личния си живот, са по-наясно относно бъдещите си цели, показва проучването. Например, 76% от тях знаят каква кариера искат да преследват.
За сравнение, една четвърт от учениците, които съобщават за лош баланс между училище и почивка, имат трудности при планирането на своето бъдеще. Тревожността и стресът са основните пречки, с които тези ученици се сблъскват.
КАК РОДИТЕЛИТЕ МОГАТ ДА ПОМОГНАТ?
Поддържането на здравословен баланс между училището и личния живот не е задача само на децата. Те се нуждаят от помощ и насоки от родителите си, за да се научат да управляват времето си и да развиват самодисциплината си.
51% от учениците посочват стреса като основен проблем в постигането на баланс, а 52% отбелязват, че общуването с връстници е най-ефективният начин за справяне с този стрес.
Родителите могат да помогнат на децата си по следните начини:
Преразгледайте определението за „загубено време“. Извънкласните дейности и хобита, които позволяват на учениците да създават връзки с реалния свят и да развиват нови умения, са също толкова важни, колкото академичните занимания. Дори видеоигрите, в определени граници, могат да допринесат за развитието на специфични умения.
Проучвайте кариерните възможности заедно. Учениците искат родителите им да участват в кариерното им развитие – 48% биха искали помощ при намирането на работа, а 43% – да споделт ресурси и информация.
Покажете значимостта на всяко преживяване. Свържете различните занимания на учениците – като извънкласни дейности или временна работа – с техните академични интереси и бъдещи професионални цели.
Търсенето на баланс между училището и живота не е просто модерна концепция – то е необходимо условие за развитието на менталното здраве и успешна кариера.
Родителите играят ключова роля в този процес, като подпомагат децата си в изграждането на умения за управление на времето и правилното приоритизиране на задачите. Подкрепата и разбирането, които родителите предоставят, могат да помогнат на учениците да изградят здравословни навици, които ще им послужат цял живот.