Гола плът в кадър - звучи еднозначно. Но какво прави тази плът, защо е там?
Тези въпроси дълбаят пропастта между еротика и порнографско съдържание. За разликите в тези жанрове и провокациите говорихме в новия епизод на “Малки разговори”. Гост ни беше фотографът Петър Тодорински.
“Петър Тодорински е човек, който обича да си изгражда нещата от нулата. Има два типа фотографи - тези, които дебнат момента и други, които обичат да подреждат и режисират всичко. Аз съм от втория тип. Аз снимам, защото не мога да рисувам”, така се определя самият фотограф.
Петър признава, че обича да режисира снимките си и да подбира локациите. Той разкри любопитни случки от опита си:
“Във Франция, например, има разрешения, за които си плащаш и ако някой дойде и те притеснява, имаш право да извикаш полицията и да спре да те притеснява. В България това почти не е регулирано. В България не съм имал проблем с полицаи, те идват и гледат. У нас една дума "кибик" - тя е важна и има голяма сила.”
Тодорински изрази категорично, че: “В еротиката, като такава, търся провокация най-вече, история най-вече. Да не е просто една красива жена без дрехи. За мен това не е еротика, това е просто гол портрет.”
“В последните години по-лесно е да намериш човек, когото да заснемеш съблечен, отколкото облечен. Социалните мрежи го наложиха това, голите снимки събират повече лайкове - факт”, споделя още фотографът.
“Разликата между еротиката и порнографията е в осветлението - е казал известен фотограф. Но разликата е в това, че порнографията единствено има за цел да провокира сексуална наслада. Еротиката винаги търси да разкаже нещо.”
На въпроса за все по-популярните еротични фотосесии за подарък, Тодорински сподели: “Еротичната фотография е нещо интимно, според мен. Случвало ми се е да снимам по поръчка за подарък. Мъжът иска да гледа жена си вместо модел, самата жена се чувства по-уверена, по-красива, по-желана.”
Петър тодорински коментира и различни примери и визии за това: “Що за еротика виждаме?”
“В тази фотография има осветление, планове, някаква история, фотографът се е опитал да разкаже нещо с този кадър. “Playboy” звънят на Хелмут Нютън и му казват: “Г-н Нютън, искам да дойдете да направите няколко editorial-а за нас, но ще Ви помолим да не са толкова еротични, колкото за френския ВОГ”. Просто в този кадър се чудиш какво става, какво правят тези жени там, каква е тяхната роля.”
Монро и корицата
“По днешни стандарти, няма нищо еротично, но като се има предвид, че е заснета 50 и някоя - 53-та - тя е силно ретуширана."
За клипа на Карди Б:
“Много интересно, кадърът е пример за - както аз го наричам - американската чалга. Това е по-скоро на ръба на порнографията. Порнография в смисъл на “attention grabbing”, когато има нещо голо, гола жена, хората гледат”.
Жизел
“Тук виждаме модела Жизел Бюндхен - на едната снимка облечена, на другата по дупе. Това е модна фотография с елементи на еротика. Близо 100% от моделите на 90-те имат повече голи, отколкото облечени фотосесии. Сексът винаги е продавал.”
Рут
“В случая Рут Колева е решила да направи провокация. Може да е нейна позиция, че човек не трябва да се срамува от себе си.”
Мадона
“Това е една фотосесия на Стивън Мейзел. В нея виждаме Мадона в състояния, в които човек не е свикнал да я вижда".
"Мадона да излезе с един чувал за конски зоб е достатъчно, за да бъде секси. Колкото и странно да звучи, такова име в България е Николета Лозанова. Една корица, чисто бяла, написвайки само името Николета Лозанова, това ще продава. Хората свързват името и образа ѝ със скандал, с нещо секси, било то леко преминаващо границата. Същото нещо е и с Мадона в световен план", коментира още Тодорински.
За финал попитахме Петър за тънките взаимоотношения между модел и фотограф: “С някои модели можеш да си позволиш да правиш неща, които с други не можеш. С някои се познаваш от повече време. Фотографията е в голяма част психология. Трябва да се внимава с взаимоотношенията, за да няма сконфузни и нежелани реакции.”