Съвременните компании се стремят да поддържат приятелска атмосфера в екипите си, грижат се за комфорта и мотивацията на служителите и ги насърчават да споделят своите потребности и нужди. Макар че някои от тях ще ти предложат истински впечатляващи привилегии, за да се чувстваш щастлив и оценен, все пак съществуват някои граници, които трябва да имаш предвид, съставяйки своя списък с очаквания.
Ако искаш да се запознаеш с най-добрите работодатели в страната и мечтаеш за нови професионални предизвикателства, не пропускай да се регистрираш за Тук-Там Кошер 2020 – вдъхновяващото събитие за кариерно развитие тази есен.
Ето и кои са основните грешни очаквания, които имаш към работодателя:
- Да има безкрайно търпение
Твоят работодател уважава личния ти живот и проявява разбиране към всяка една непредвидена житейска ситуация. Вероятно си дава сметка, че подчинените му са човешки същества, които могат да изпитват трудности, да се борят с проблеми, неразположение или просто - лошо настроение. Но ако често закъсняваш за работа, имаш пропуски в изпълнението на задачите си, демонстрираш неангажираност и се вълнуваш много повече от съобщенията си в телефона, може би е време да помислиш дали успяваш да оправдаеш доверието му. Границата между свободата и твърде „свободното” поведение е тънък лед и това, което ги дели, е отговорността към ангажиментите, които си поел, както и взаимното уважение.
- Длъжен е да ти помага
Не говорим за онези първи шест месеца във фирмата, когато те въвеждаха в работния процес. Нито за годишните трейнинги, срещите 1/1 с твоя ръководител, насоките, които получаваш от него всеки ден. Никой не може да планира работния ти график по-добре от теб. Заблуда е и да очакваш, че началниците ти ще се намесват при всеки евентуален по-сложен казус или проблем. Разбира се, не винаги ще има готови решения, но именно това отличава добрият служител – освен, че умее да носи отговорност, той анализира ситуацията и взима решения сам.
- Може да направи така, че да „заобичаш” работата си
Фирмите, които наемат персонал, приемат като част от задълженията си грижата за мотивацията и щастието на своите подчинени. Те полагат усилия да увеличат продуктивността във фирмата и да задържат хората си колкото се може по-дълго, затова са доволни да ги виждат ангажирани и удовлетворени. Въпреки това не мисли, че някой или нещо могат да те накарат да обичаш работата си, особено ако това, което правиш в офиса, просто не е за теб. Помисли си, със сигурност не си там заради вкусното кафе и топлите кифлички, меките кресла в релакс зоната или годишната карта за фитнес. Ако не си щастлив с работата си, постарай се да намериш своето призвание – занимание, което ти е интересно, доставя ти удоволствие и което вършиш с желание.
- Да е винаги на разположение, когато имаш нужда от него
21-ви век е, но за жалост на някои мениджъри мултиплицирането все още не е измислено. Представи си колко дълъг е само списъкът им от задължения. Прибави към тях отговорността, която носят на раменeте си, броят на подчинени и това, че непрекъснато им се налага да работят под стрес – ще се убедиш, че времето за тях е най-ценният актив. Това разбира се, не означава, че работодателят няма възможност и желание да разговаря с теб. Напротив – той се нуждае от твоето мнение и компетенции и разчита да чуе обратна връзка. Не е трудно да избегнеш евентуално недоразумение: когато молиш началника си за среща, проверявай внимателно графика му, говори по същество и... винаги идвай навреме.
- Можете да бъдете близки приятели
Приятелската атмосфера в офиса е повече от желателна. Тя сваля напрежението от работния процес, прави общуването по-лесно и приятно, което от своя страна увеличава продуктивността. Все пак, трябва да се научиш да поставяш ясна граница между топлите професионални отношения и прекаленото сближаване с началника, което лесно може да се сметне за целенасочено фамилиарничене и непрофесионализъм. Универсална рецепта за правилно поведение няма, всичко е въпрос на преценка и личен морал. Бъди социален и общителен, но никога не губи професионалната си етика. Помни, че успешната комуникация с твоя ръководител, се основава на взаимно уважение и че негово право е да бъде авторитет.
Ако успееш да се отървеш от всички тези заблуди и изградиш правилна връзка с работодателя си, ще се превърнеш в истински професионалист.
Не пропускай да се регистрираш за Тук-Там Кошер, който ще се проведе на 17 септември в Интер Експо Център в София и онлайн. Регистрацията е безплатна и задължителна.