Георги Парцалев (16.06.1925 – 31.10.1989) е от златната плеяда български актьори, чийто талант преодолява изпитанието на времето и остава в паметта на публиката над три десетилетия дори и след като напуска този свят. Изиграва повече от 70 театрални и филмови роли, предимно комедийни, които будят любопитство и днес у доста по-младото поколение. 

"Няма същество със съзнание в България, което да не е чувало, да не е виждало и да не обича Парцалев. И бебетата го познаваха и го обичаха, и старците го познаваха и го обичаха...", съвсем точно обобщава представата за колегата си Татяна Лолова. 

И макар комикът да е постигнал най-важното в професионалната си кариера – любовта на публиката – тя е негов единствен коректив, той остава без официално признание приживе, тъй като не е удостоен с нито една награда. Социалистическият режим и нрави в онези години несправедливо погасяват и най-голямата му мечта: да изиграе ролята на Дон Кихот.

Книгата "Георги Парцалев. Хамлет от град Левски" от журналиста Георги Тошев е възможно най-пълното откъм детайли издание, което е излизало някога в памет на талантливия артист. Луксозната биография е от 240 страници, с твърди корици и обложка и включва над 300 фотографии. 

За първи път се показва хронологично и без субективизъм животът и професионалното израстване на най-емблематичния български актьор. На страниците в тази книга виждаме реални свидетелства за живота на актьора, непубликувани кадри от личния архив на Парцалев, непоказвани портрети с поименни автографи, спомени и изповеди на най-близките колеги и приятели до Парцалев – Стоянка Мутафова, Татяна Лолова, Латинка Петрова, Лили Иванова, Славчо Пеев, д-р Никола Пъдев, (близък приятел на актьора), Зако Хеския, Константин Коцев и др... 

Дизайнът на книгата е дело на Тодор Манолов, а специален принос за реализирането й имат Борис Цацов, Сатиричен театър "Алеко Константинов", БНФ, Музей "Георги Парцалев" – гр. Левски, художникът Илиан Йорданов. В изданието е включено и единственото по-пространно интервю на Георги Парцалев от 1983 г., отпечатано в сп. "Отечество", проведено от Мария Незнакомова, както и пълен списък на неговите театрални и филмови роли. 

"Георги Парцалев. Хамлет от град Левски" се ражда като идея още преди три години, след като в поредица от спонтанни и независими един от друг разговори на Георги Тошев с Татяна Лолова и Стоянка Мутафова те определят Георги Парцалев като най-големия български артист. Същото споделя и Лили Иванова в свое интервю със заглавие "Проект: Любяща памет" за съвременниците, с които можем и трябва да се гордеем. 

Журналистът посвещава времето си в гледане на всички филми с актьора, прослушва записи от интервюта, посещава едноименния музей в град Левски, прекарва няколко дни в града и беседва с негови приятели и съвременници. По време на проучването си установява, че публикациите в интернет за Парцалев са предимно неверни и субективни, често и с "жълт оттенък", както и пренебрегват големия му талант. Писаното за него досега е недостатъчно. Преди години историкът Борис Цацов получава от него куфар с личния му архив. Съхранява го дълги години, но не се осмелява сам да разкаже истината. След като прочита биографичните книги "Романът на моя живот" (за Стефан Данаилов) и "Невена Коканова. Години любов", решава да повери куфара с документи и снимки на Георги Тошев. 

"Тази книга е едно от най-трудните ми пътувания в професионалния ми живот. Разбрах, че всъщност нищо не знаем за Георги Парцалев. А с този куфар с архиви изскочиха толкова много и лични неща, които ни дават възможност да вникнем и разберем душевността на Парцалев. Това издание набляга на живота и ролите му; то е опит да се подреди и обясни случилото се", отбелязва Георги Тошев.

Повратен момент за Тошев за написването на "Георги Парцалев. Хамлет от град Левски" е прочитането на досието на артиста. Въпреки че се смята как той е бил покровителстван от Людмила Живкова и неведнъж да играе пред Тодор Живков, Парцалев не е вербуван, нито получава апартамент от властта. Напротив: следен е често и дълги години. Остава дисидент в онези времена, неразбран и често предаван и нараняван.

"Това е историята на един необикновен комик. Едновременно близък и напълно непознат образ, оставил траен спомен със своите роли, но съумял да опази в дълбока тайна личния си свят. Държите в ръце първия безпристрастен разказ за Георги Парцалев - за единствената му голяма любов, за сбъднатите и попарените мечти, за неговата широко обсъждана хомосексуалност в условията на развит социализъм и за неповторимото чувство за хумор, с което той празнува живота. На един дъх!", пише за книгата Диляна Ценова Гогова.

Представянето на биографичната книга "Георги Парцалев. Хамлет от град Левски" от журналиста Георги Тошев ще бъде на 18 юни от 18:30 ч. в Сатиричен театър – Голяма сцена. От 15 юни на касата на театъра ще може да се вземат пропуски. Събитието ще се проведе в съответствие с предписаните хигиенни мерки и до изчерпването на допустимите 50% места в залата. Организаторите приканват и за лични предпазни средства. 

Книгата излиза по повод 95 години от рождението на актьора. Специални гости ще бъдат колеги и приятели на Георги Парцалев. Събитието се провежда със съдействието на Сатиричен театър "Алеко Константинов". По време на премиерата ще бъде представен и неизлъчваният досега документален пълнометражен филм на режисьора Георги Тошев в памет на Георги Парцалев: "Рицарят на смеха". Ще си припомним родния град на Георги Парцалев и ще проследим пътя му до голямата сцена. За него като човек и артист ще разкажат съвременници и партньори като Стоянка Мутафова, Татяна Лолова и много други.

Снимка: Книгомания

Прочетете избрани откъси от "Георги Парцалев. Хамлет от град Левски", която излиза от издателство "Книгомания". >>>

Измамна реалност

Парцалев.

Фамилия, позната на всеки българин. Дори на тези, които са родени след неговата смърт.

Георги Парцалев е сред най-обичаните български артисти.

Неговият мустак, специфичен говор и бижута го превръщат в един от най-колоритните идоли по време на социализма в България.

Зад фасадата на успеха, парите, почитателите се случва животът на един чувствителен, раним и често предаван човек.

Държавна сигурност, доносите на колеги и "приятели", различната сексуалност, любовта на сцената и липсата й в живота го превръщат в трагична личност.

Спомням си ролите му във филми като "С деца на море", "Тримата от запаса" и "13-та годеница на принца", гледал съм го на сцената на Сатиричния театър и на естрадата.

Започвайки тази книга, не предполагах обаче колко сложен и противоречив живот се крие зад усмивката с мустака.

Георги Парцалев умира на 64 години, месец преди да падне комунистическия режим в България.

Смъртта, както и животът му са обект на безкрайни спекулации.

Тази книга търси истината…

Георги Тошев

***

За първа пиеса била избрана "Баня" на Маяковски. Ролите в нея са много, но повечето малки. Как да се удържи егото на толкова талантливи артисти, зарязали театри из цялата страна, за да блеснат на софийска сцена!

На Парцалев е отредена епизодична роля на бюрократа Оптимистенко, секретар на главния герой Победоносов. Въпреки незначителната си поява в спектакъла Георги положил огромни усилия да направи интересен и запомнящ се образ. Прекарвал дълги часове в Народна библиотека, за да изчете всичко за Маяковски. Там се запознал със студентка по руска литература от Силистра на име Анастасия, с която изживели романтична любов. Двамата често били забелязвани в Докторската градина и в малката сладкарница на ул. "Иван-Асен", където редовно си поръчвали боза и реване.

Анастасия и Георги прекарвали цялото си свободно време заедно, говорейки за руска литература и театър. Момичето, което било 9 години по-малко от актьора, е запленено от деликатността на своя кавалер. Техните любовни отношения продължили няколко месеца и приятелите му били убедени, че най-сетне Георги е срещнал жената на своя живот. Но съдбата била отредила друго.

Един ден Анастасия внезапно изчезнала. Случило се седмица преди премиерата на "Баня", която се състояла на 7 април 1957 година. Парцалев бил крайно разтревожен.

Издирвал я в университета, в квартирата, молел нейни колеги и приятели да ѝ предадат да се обади. С часове стоял пред входа на кооперацията на ул. "Дунав", където била нейната квартира. Отчаян, той бил готов да зареже спектакъла и да замине за Силистра, за да я открие. Осъзнавал обаче, че ако го направи, това ще сложи край на артистичната му кариера завинаги.

Любовта или бъдещето му на сцената? Това е въпросът, който не му давал покой.

Дошъл денят на премиерата. Културната общественост нямала търпение да види първия спектакъл на новия театър.

Представлението се играело в салона на "Сълза и смях", билетите отдавна били разпродадени.

"Баня" се превърнала в най-очакваното събитие в столицата. Според амбициите на режисьора Сърчаджиев спектакълът "трябва да промени публичните представи за хумора в България, да се отличи от всичко, което дотогава се прави в предшестващите раждането на театъра сатирични спектакли". Държи в тайна финала на пиесата. Всички били изнервени от неизвестността, пред която са изправени в най-важната част от спектакъла. От финала зависели и аплодисментите на публиката.

Започнала премиерата. Артистите били напрегнати – нов театър, нов революционен спектакъл, липса на финал. При всяко прибиране зад кулисите се споглеждали с надежда някой да знае как ще завърши това театрално приключение.

Сърчаджиев събрал трупата в антракта и разказал финалната сцена – положителните герои се въздигат, а отрицателните потъват в оркестрината. И така, най-важната част от представлението се изиграла на прима виста. Всеотдайният Парцалев, макар и с малка роля, се хвърлил самоотвержено в кошарата на оркестъра. След него скочили Стоянка Мутафова и другите отрицателни герои.

"Беше такъв зор да се сместим. Приличахме малко на опълченците на Шипка – всеки се мяташе, където види. В цялата суматоха изведнъж чувам Георги с типичната му провлачена интонация: "Мааани се ма, че си тежкотоварна, ша ма смачкаш! Ще спра да дишам!". С единия лакът за малко да му разбия устата.

Затъмнение. Публиката гръмна в аплодисменти. Спогледахме се с Парцалев и другите "лоши" герои. Явно чудото се случи!"

Новият театър на сатирата в София направил силна заявка за бъдещето. Всички били превъзбудени и щастливи от успешната премиера, само Георги останал умислен. Зевзекът, когото всички харесвали именно заради чувството за хумор, внезапно станал мълчалив. Извинението му за пред другите било, че е замаян от успеха.

Никой не подозирал, че вълнението на Парцалев не е само заради този толкова очакван и жадуван дебют на голямата театрална сцена. Сърцето му оставало разбито от неизвестността, той гаснел по своята изгубена любов Анастасия.

"Аз съм карък за обичане. Винаги се влюбвах в неподходящи, а когато срещнах истинската любов, не ми бе писано да я изживея докрай", ще сподели с болка актьорът две години преди да си отиде от този свят.

За тайната му любов със студентката от руска филология знаели малцина. Опарен от няколкото си несполучливи връзки, Георги не споделял с приятелите си за своите силни чувства. Вече мислел за семейство, горещо се надявал, че това щастие ще споходи и него. Въпреки всичко и въпреки инцидентните му преживявания с хора от същия пол. Георги вярвал в любовта между мъжа и жената. И мечтаел да има деца.

СТОЯНКА МУТАФОВА: Имаше нещо, което не можехме да разберем. Усещах го. Питах го. Мълчеше. Нещо го мъчеше. След години, когато вече обикаляхме страната като партньори и на естрадата, той деликатно ми спомена, че денят на премиерата на "Баня" е бил тежък в личен план. След години от близък негов приятел разбрах за тази нещастна любов.

В първия си свободен уикенд Парцалев намерил транспорт и тръгнал да издирва в Силистра къщата на своята любима. Неспокойство го обзело, когато на прага на къщата в един от крайните квартали на града се сблъскал с бабата на Анастасия.

Възрастната жена го погледнала с тъжните си кафяви очи, свалила забрадката си и му рекла: "Ти си Георги! Побързай, защото няма да я бъде дълго нашата Анастасия!".

Очите ѝ се напълнили със сълзи, поканила го да влезе. Неразбиращ и развълнуван, Парцалев пристъпил в къщата. Една слаба и изпита жена на около 50 години стояла безмълвна пред него, а от стаята зад нея надничало малко момиче.

– Аз съм Георги. Къде е Анастасия? Защо не ми се обажда? – попитал притеснено актьорът.

Момиченцето изтичало към непознатия, хванало го за ръката и го завело в стаята. Там, върху голямо легло с метални табли, застлано с бели ленени чаршафи, бледа лежала Анастасия.

Леко отворила очи. Усмихнала се. После се обърнала на другата страна. Тогава Георги забелязал лекарствата и чинията с плодове, оставени върху малка масичка.

– Какво ѝ е?

– Отива си – едвам прошепнала майка ѝ. – Голямото ми момиче си отива…

Това била последната среща между двамата влюбени. Анастасия умряла от левкемия месец и половина по-късно, оставяйки Парцалев съкрушен. Тя била последната му любов.

Дори не успели да се сбогуват, думичка не си казали. Било им отредено да се срещнат, да преживеят красиви мигове заедно и без време да се разделят. Години по-късно Парцалев ще си отиде от същата коварна болест.

ПАРЦАЛЕВ, радиоинтервю през 1978 година: Животът така се случи, че всеки път, когато срещах любовта, съдбата ми я отнемаше. Щастлив съм все пак, че познавам това чувство, че преживях тръпката да обичам. А дали съм бил обичан? Не знам.

Всъщност, след родителите ми съм сигурен, че имаше едно момиче, което срещнах преди да стана "др. Парцалев, всенародният любимец". Изживяхме хубави емоции заедно. Уви, за кратко. Тя си отиде твърде, твърде рано… След тази любов не съм се чувствах така обичан…".

Повече пред никого не споменава за историята с Анастасия. Според близки приятели от онези години тази любовна история го опустошава. И обезверява. Актьорът потънал в мъка. Умело криел от близки и познати драмата, която преживявал. С Анастасия завинаги си отишла тръпката му към нежния пол.

Георги Парцалев вече откровено търсел мъжката компания. След спектакъл или участие на масата му в ресторанта или на бара сядали млади и напети мъже. Сметките плащал Пацо, както го наричали по-близките.

Но никой не можел да отгатне кой е избраникът му. До края на живота си, въпреки различни слухове и клюки, Парцалев не делил дом с друг, освен с майка си и любимото куче.

След трагедията с Анастасия той се завърнал в театъра.

Простил се с мечтата да има семейство и деца и последвал другата си голяма мечта – сцената.