Кортизолът представлява стероиден хормон, който се отделя от кората на надбъбречните жлези. Структурно той е глюкокортикоид, който регулира редица метаболитни процеси в организма, включително има значение за осъществяване на имунния отговор. Често е наричан хормон на стреса, тъй като количеството му значително се увеличава при физически или емоционален стрес. 

Нивата на кортизол в организма ни следват нормален денонощен ритъм – най-високи са сутрин между 7 и 9 часа, а през деня постепенно намаляват и достигат най-ниска стойност към полунощ. След като представихме първа част на начините, с които да повлияем на кортизола и да намалим стреса и безпокойството, днес продължаваме с положителното влияние на тренировките, релаксиращите практики, здравословното хранене, хранителните добавки и билки.

2. Тренировки

Има тясна взаимовръзка между нивата на кортизол и тренировките. Например, завишените нива на кортизол може да са индикация за прекалено висока физическа активност и неадекватно за нея възстановяване. Едно от нещата, които можем да следим в тренировъчната си програма е след периоди на високоинтензивни и изтощаващи тренировки, да включваме планирани регулярни почивки, които да позволят на организма да се възстанови.

Приблизително 45 минути след началото на тренировката, нивата на тестостерон започват да падат, а кортизола се повишава. Именно поради тази причина не трябва тренировките ни да продължават повече от 45-60 минути, освен ако не сме обърнали специално внимание на възстановяването си.

3. Успокояващи практики

Все по-често се случва да натрупаме излишен стрес в съвременния забързан начин на живот, балансирайки между работа, семейни и лични ангажименти.

Околната среда в големите градове също оказва влияние – шум, много хора, голям трафик. Върху някои от тези фактори не можем да влияем или поне не в настоящия момент, но можем да се фокусираме върху други начини за намаляване на излишния стрес. Тук помагат различни методи за релаксация, като:

  • стречинг упражнения;
  • практикуване на активности като плуване и разходки сред природата;
  • медитация;
  • слушане на подходяща музика;
  • отделяне на време за любимото хоби;
  • прекарване на повече време със семейството и приятелите, и изобщо – неща, които ви правят щастливи и ви усмихват.

4. Здравословно хранене

Храненето може да повлияе на нивата на кортизол в тялото както в положителна, така и в отрицателна насока. Консумацията на захар е една от класическите причини, предизвикваща освобождаване на кортизол. Редовният прием на големи количества захар може да поддържа нивата му завишени и по-специално консумацията на захар се свързва с повишен кортизол при хора, страдащи  от затлъстяване.

Интересно е обаче да се отбележи, че захарта също така може да намали количеството кортизол, отделен в отговор на конкретни стресови ситуации, т.е. да попречи на тялото да се справи с тях. Взети заедно, тези ефекти обясняват защо честата или прекомерна употреба може да доведе до нарушения в нормалната секреция на хормона.

Няколко специфични храни обаче могат да повлияят положително нивата на кортизол. >>>