След редица проучвания и изследвания през последните години е категорично установено, че захарта несъмнено е пристрастяваща. В някои случаи се сравнява с реакциите, които се получават от приема на наркотик, а понякога може да се окаже също толкова вредна и опасна.

Освен за развалянето на доброто здраве и физическо благосъстояние, тя повлиява и неблагоприятно на ума, поддържането на здравословни килограми, доброто настроение, съня и нивата на енергия. Днешните заети, работещи и живеещи на бързи обороти хора, консумират около пет пъти повече захар от допустимото препоръчано количество на ден. Те я приемат почти неусетно, хранейки се главно с изкуствено приготвени и пакетирани храни. Снаксове, чипсове, сладкиши, безалкохолни напитки – в тях се съдържат почти 75% от това количество „скрита захар“. Тази статистика е доста плашеща, особено ако се вземе предвид, че прекалената консумация на захар може да доведе дори до по-висок риск от ракови заболявания и диабет. Възниква въпросът: Колко е максималната допустима дневна доза захар? Смята се, че за мъжете тя не трябва да надвишава 50 гр., докато жените трябва да са малко по-стриктни и да не надвишават 40 гр. дневно. Това са максимални допустими граници, а не препоръчителни. Научете какви вреди може да донесе редовната консумация на голямо количество захар и какво би се случило с организма ви, в случай че решите да намалите или дори да спрете изцяло захарта за определен период от време и така да промените цялостното си виждане по отношение на храненето.

1. Ще свалите излишни килограми

Свалянето на излишни килограми е трудна задача за повечето хора. Малка промяна в ежедневните хранителни навици, може да даде голям резултат в борбата с излишните килограми. Редуцирайки приетото количество захар е именно такъв вид промяна. Има редица проучвания, които показват как при еднакъв брой приети калории, групите подложени на ниско количество захар и преработени въглехидрати, горят повече калории дневно, спрямо тези, които са били на режим с нисък прием на мазнини. Консумирането на храни и напитки, съдържащи фруктоза, също имат свойствата да допринесат за покачването на килограми и затлъстяване. Прекомерната консумация на сладки храни през продължителен период от време е предпоставка за резистентност към хормона инсулин. Ефектът от тази резистентност е забавен метаболизъм и складиране на допълнително количество мазнини. След като се е изградила тази резистентност, може да се окаже труден обратният процес, затова превенцията е най-доброто средство. Инсулинът не е единственият хормон засегнат от прекомерната консумация на захар. Тя също взаимодейства с функцията на лептина. Този конкретен хормон е отговорен за контролирането на апетита и отговаря затова как ще бъде използвана глюкозата, съхранена в черния дроб. Когато тялото ни не е способно да прочете правилно сигналите на лептина, това може да доведе и до наддаване на нездравословно тегло.

2. Ще се храните по-здравословно и по-пълноценно

Захарта е носител на празни калории. Тя дава временно фалшиво чувство за ситост. Повишава енергията само за кратък период от време, след което енергийните нива бързо се снижават, дори до по-ниски граници от тези, преди приема на захар. Този механизъм е и основна предпоставка да се изпитва постоянна нужда от сладки храни. Да липсва апетит за здравословно и пълноценно хранене, ниска енергия и тонус през целия ден, повишен риск към диабет. В захарта не се съдържат витамини, минерали или фибри, но също така тя може да попречи на организма при правилното им усвояване.

3. Ще забавите процесите на стареене

Чували ли сте израз или твърдение, че захарта може да ви състари? В процес, известен като гликация, захарта се закача към колагена в кожата и други части на тялото. Това причинява възпаление и намалява ефекта, както на колагена, така и на еластина – протеините в кожата, които и помагат да се запази млада. Когато тези протеини не работят толкова добре, кожата вместо еластична и млада, започва да изглежда суха и състарена. Процесът на гликация не може да бъде напълно спрян, но може да се забави. Както се досещате, ограничение в количествата захар, които приемате, ще има положителен ефект върху това. В голямо проучване на 600 мъже и жени е установено, че тези с по-високи нива на кръвна захар, изглеждат по-стари спрямо тези, с нива на кръвната захар в норма. В същото проучване се твърди, че допълнителни 180 гр. глюкоза на литър кръв добавят и допълнителни 5 месеца към възрастта на кожата. Диабетици, чиято кръвна захар е била повишавана в продължителен период от време, също изглеждат по-стари, спрямо техни връстници, които не са имали диабет. Освен състаряване, завишен прием на захар се свързва и с други проблеми на кожата. Такива са влошаване на съществуващо акне, а има твърдения, че дори може да повлияе върху образуването му. След ограничаване или спиране на захарта за кратък период от време, може да се забележи положителна промяна в това, как изглежда и как се чувства кожата.

4. Ще подобрите съня си и ползите от него

Проблемите с кръвната захар са едни от водещите причини за безсъние. Консумацията на захар и рафинирани източници на бърза енергия (особено преди лягане) повлияват агресивно на нивата на инсулина (или кръвната захар). Това може да е сериозна пречка за постигане на ползотворен сън. Притокът на бърза енергия, който се получава от консумацията на прости въглехидрати, кара тялото да освободи хормони, за да регулира нивата на глюкозата, като същевременно стимулира мозъка, нещо, което лесно може да ви попречи да заспите. Повечето хора също имат и развита чувствителност към подобен тип храни и могат да получат неприятни реакции, които допълнително да затруднят заспиването. Такива обикновено са стомашно-чревни смущения, подуване и газове. Ако наистина се нуждаете от удобна и неангажираща храна преди заспиване, много по-добра опция са сурови (бадем, лешник, кашу, орех и др.) или овесени ядки. Перфектно допълнение към ядките за по-пълноценно хранене би била и доза суроватъчен протеин. Тези храни ще спомогнат за поддържането на стабилни нива на захар в кръвта и също ще повишат нивата на хормона серотонин в мозъка. Така ще насърчите спокоен и здравословен сън.

5. Няма да робувате на сладката и бърза храна, а ще се храните с каквото и когато прецените

Случвало ли ви се е само час или два след като сте консумирали нещо сладко да изпитвате отново същия глад или дори по-силен? Редица проучвания (английски) доказват, че захарта в някои случаи може да е по-пристрастяваща от кокаина. Противно на това, в което много хора вярват, пристрастяването към захарта не е емоционално хранително разстройство. Водещи доктори, посветили голяма част от кариерата си в проучвания по темата, смятат, че пристрастяването което се получава от честата консумация на захар е биологично разстройство, задвижвано от хормони и невротрансмитери, които ни карат да жадуваме захар и прости въглехидрати. Когато консумираме тези храни, телата ни отделят серотонин и бета-ендорфин, невротрансмитери, които подобряват настроението ни, намалят тревожността и повишават самочувствието. Натуралната реакция на човешкото тяло е да иска да изпита тези чувства на щастие отново и отново. Така се получава порочен кръг, от който човек консумирал захар редовно дълго време, може да помисли, че няма излизане. Истината е, че са нужни малки стъпки, като редуциране на приетата захар от различни източници на седмична база, за да се усетят положителни ефекти и да намалее неконтролируемият глад. Според хора минали по този път са нужни 10 дни, а в някои случаи дори по-малко, за да усетите резултати от действията си.