Салатата "Цезар" има повод за празнуване: днес тя навършва 100 години.

Смята се, че италианският имигрант Цезар Кардини е измислил салатата на 4 юли 1924 г. в ресторанта си Caesar's Place в Тихуана, Мексико. Нощта била гореща и той се е опитвал да нахрани многобройните калифорнийци, прекосили границата, за да избягат от Сухия режим в САЩ.

В средата на трапезарията Кардини взел цели листа маруля и добавил продукти, които имал, включително олио с вкус на чесън, сос "Уорчестър", лимони, яйца и пармезан. Родила се звезда.

Снимка: iStock

Тихуана планира да отбележи годишнината този месец с тридневен фестивал на храната и виното, както и с откриването на статуя на Цезар Кардини. От елегантния ресторант Caesar's, който той открива в Тихуана няколко години след създаването на специалитета, твърдят, че все още приготвят по 300 салати "Цезар" всеки ден.

 

За разлика от някои други ястия в менюто от началото на 20-и век – например деликатес от черен дроб или аспик (б.р. желиран специалитет), салатата "Цезар" остава вечен фаворит. Около 35% от ресторантите в САЩ я имат в менюто си, показват данни на Technomic, консултантска фирма в сферата на ресторантьорството. Според Nielsen IQ през изминалата година в САЩ са продадени близо 43 милиона бутилки с дресинг за салата "Цезар", които са на обща стойност около 150 милиона щатски долара, уточнява БТА.

Снимка: iStock

Бет Форест от Кулинарния институт на Америка казва, че са били необходими няколко години, за да достигне салатата "Цезар" до масовия потребител. Рецептата й е включена едва през 1951 г. в "Радостта от готвенето", една от най-популярните американски готварски книги.

Форест казва, че салатата "Цезар" е идеална за небцето, защото съдържа две предпочитани текстури: хрупкава и кремообразна. Яйчните жълтъци и сиренето пармезан са богати и на глутаминови киселини, които придават на салатата богатия вкус, известен като "умами".

Снимка: iStock

Според експертите многобройните вариации на "Цезар" също й придават устойчивост. Готвачите могат да добавят пилешко месо, бекон или сьомга, кейл или брюкселско зеле, а също да приготвят дресинга от мисо паста или тофу.

Във веригата ресторанти Beatrix в Чикаго, която приготвя по-здравословни варианти на храните, главният готвач и партньор Андрю Ашмор поставя лъжица дресинг на основата на кисело мляко на дъното на купата със салата и го смесва с каперси, магданоз, лимонов винегрет и оцет от шампанско, преди да добави листа от зелена салата "Литъл джем", бейби рукола, парченца хляб и щедро нарязано сирене "Грана падано".

Снимка: iStock

"Това е най-продаваната ни салата, откакто отворихме преди 11 години", казва Ашмор. "Не бих могъл да се опитам да я извадя от менюто, дори и да исках".

Кардини не бил склонен да променя рецептата си. В интервю за "Хонолулу стар-бюлетин" от 1987 г. дъщеря му Роса Кардини казва, че баща ѝ е бил много прецизен при приготвянето на своето творение.

Той използвал само нежните, вътрешни листа на марулята от вида "Ромен" и ги оставял цели, като смятал, че посетителите ще ги вземат с пръсти. Преди да добави яйцата, Кардини ги варял по една минута и не използвал аншоа.

Снимка: iStock

Съществуват спорове относно произхода на салатата, отбелязва Асошиейтед прес. Някои хора твърдят, че рецептата всъщност е от майката на Ливио Сантини, един от готвачите на Кардини, също италиански имигрант. Други са на мнение, че братът на Кардини - Алекс, е създател на салатата, която приготвял с лайм и паста от аншоа. Вариантът на Алекс е наречен "Авиаторска салата", защото се предполага, че я е сервирал на летците от база в Сан Диего.

Форест казва, че рецептата също така е отражение на стари италиански специалитети. Тя наподобява пинцимонио – дресинг от зехтин и лимонов сок, който се използва за зеленчуци, или на "баня кауда" – горещ сос от аншоа и чесън от областта Пиемонт, където е роден Кардини.

Снимка: iStock

Бизнесът в Тихуана запада след края на Сухия режим в САЩ и затова през 1935 г. Цезар Кардини премества семейството си в Лос Анджелис. Те бутилират у дома дресинг "Цезар", преди да основат компанията "Цезар Кардини фудс" (Caesar Cardini Foods Inc.).

Роза Кардини поема семейната фирма през 1956 г. след смъртта на баща си и добавя 17 други вида дресинг. Производителят на дресинги и сосове T. Marzetti придобива "Кардини фудс" през 1996 г. и все още продава дресинг с марката Caesar Cardini's, отбелязва Асошиейтед прес.