Когато стане дума за композитори на филмова музика, повечето хора веднага се сещат за Джон Уилямс и Ханс Цимер. Дори най-запознатите с филмовата музика едва ли могат да назоват много жени, които пишат такава, а спечелилите „Оскар“ за това са съвсем малко. Тази година обаче една млада исландска композиторка пише историята на жените в киното и печели награда след награда. И няма как иначе, защото именно тя стои зад музиката на двете най-успешни заглавия в киното и телевизията – „Жокера“ и „Чернобил“.
Хилдур Гуднадотир е петата жена, която е номинирана за наградата „Оскар“ за оригинална музика към филм, а ако спечели, което е много вероятно, ще е едва втората носителка на престижното отличие. Тя вече спечели наградата „Еми“ за работата си по сериала „Чернобил“ и „Златен глобус“ за „Жокера“, а сега е много вероятно да получи и „Оскар“ и наградата на БАФТА.
Музиката е в кръвта на Хилдур Гуднадотир
Хилдур се изявява като музикант още от 10-годишна. Израснала е в музикално семейство – с баща композитор, майка оперна певица и братя със собствена музикална група.
За да купи първото чело на дъщеря си, майка ѝ продава колата си, а след това, когато момичето е на 10, започва да свири пред публика с нея. На 24 Хилдур пуска първия си албум. Свири на чело и на странния инструмент халдорофон, на който се дължи уникалното звучене на музиката ѝ.
През 2011 г. започва да прави филмова музика и е работила по филми като двете части на „Сикарио“, „Завръщането“ и „Първи контакт“. Композирала е музиката към много скандинавски филми и сериали.
„Чернобил“ и звукът на радиацията
Когато получава покана да напише музиката към предстоящия сериал на HBO „Чернобил“, Хилдур Гуднадотир приема задачата много сериозно. Тя отива с екипа на сериала в Припят, за да се докосне до атмосферата на изоставения град и да успее да си представи какво са усетили хората, когато е трябвало да напуснат домовете си.
Исках да разбера какво е минавало през главите на всички хора, които са се опитвали да се справят с катастрофата. Нямах представа как ще звучи – просто отворих ушите си и слушах. Беше като лов на съкровище.
Когато сериалът тръгна по телевизията, много бързо се превърна в един от най-гледаните и най-високо оценени на всички времена. И най-важният фактор за този успех беше музиката на Хилдур – изпълнена с напрежение и вдъхваща ужас.
„Чернобил“ спечели 10 награди „Еми“, сред които и за музиката, композирана от Хилдур.
„Жокера“ и звукът на лудостта
През 2019 г. освен абсолютен хит в телевизията, имаше и абсолютен хит в киното. Това беше филмът „Жокера“, за който Хилдур Гуднадотир създаде музиката.
Още докато е пишел сценария, Тод Филипс е бил решил, че именно тя е най-подходяща да създаде звука на полудяването на персонажа Артър Флек.
Никога до този момент не бях усещала нещо толкова силно. Когато прочетох сценария, усетих привързаност към Артър. Отне ми малко време да намеря подходящата музика, но когато това стана, беше сякаш нещо ме удари. Бях намерила подходящия глас. Разбирах какво иска да каже той.
Не само режисьорът Тод Филипс, но и изпълнителят на главната роля Хоакин Финикс са били вдъхновени от музиката. Именно на това общо вдъхновение се дължи една от най-силните сцени във филма – когато Артър танцува в тоалетната, след като е убил трима души.
Докато са снимали филма, Тод Филипс е пуснал на Финикс музиката, която Хилдур е написала и той спонтанно е започнал да танцува. Тази сцена бележи трансформацията на Артър в Жокера.
Беше магически. Напълно невероятно е как видях физическото изражение на мелодията. Жестовете на ръцете му бяха същите, които си представях аз, когато пишех музиката. Това беше един от най-силните моменти на съавторство, които някога съм преживявала.
„Жокера“ спечели две награди „Златен глобус“ – за ролята на Хоакин Финикс и за музиката на Хилдур Гуднадотир, а сега е номиниран за цели 11 награди „Оскар“, сред които, разбира се, има и една за композиторката.