Световният ден на здравето се чества всяка година на 7 април, годишнината от основаването на Световната здравна организация(СЗО). Целта му е да наосичи общественото внимание и да повиши осведомеността за здравните проблеми, които засягат хората в цял свят.

Тази година Световния ден на здравето е посветен на „Моето здраве, мое право“ и СЗО обявява пускането на S.A.R.A.H.(Сара) - прототип на дигитален здравен асистент с подобрена емпатична реакция, задвижвана от изкуствен интелект, който е на разположение на потребителите 24 часа в денонощието, разговаря на 8 езика и по множество здравни теми, на всички видове устройства.

ЗАПОЗНАЙТЕ СЕ СЪС „САРА“

Дигиталният здравен асистент на СЗО, S.A.R.A.H., е обучен да предоставя информация по основни здравни теми, включително здравословни навици и ментално здраве. Целта му е да осигури допълнителен инструмент, с който хората да упражнят правото си за достъп до здравна информация, където и да се намират.

 

Снимка: Canva

S.A.R.A.H. ще може да подпомага хората в разбирането на рисковите фактори за някои от водещите причини за смърт в света, включително рак, сърдечни заболявания, белодробни заболявания и диабет. Тя ще предоставя и актуална информация за отказване от тютюнопушене, здравословното хранене и съвети за намаляване на стреса.

„Бъдещето на здравеопазването е дигитално и подкрепата за страните да използват силата на дигиталните технологии за здраве е приоритет за СЗО. S.A.R.A.H. ни дава представа как изкуственият интелект може да се използва в бъдеще за подобряване на достъпа до здравна информация по интерактивен начин. Призовавам изследователската общност да ни помогне да продължим да проучваме как тази технология може да намали неравенството и да помогне на хората да получат достъп до актуална и надеждна здравна информация“, заяви д-р Тедрос Адханом Гебрейесус, генерален директор на СЗО.

КАК РАБОТИ ДИГИТАЛНИЯТ ЗДРАВЕН АСИСТЕНТ?

S.A.R.A.H.се захранва от генеративен изкуствен ителект, а не от предварително зададен алгоритъм или сценарии. Това ѝ помага да предоставя по-точни отговори в реално време, за да създаде усещането за персонален разговор, който се доближава до човешките взаимодействия и предоставя съпричастни отговори на потребителите.

 

Проектът се стреми към непрекъснато обучение и разработване на прототипа, който може да помогне на хиляди хора по света, които нямат достъп до постоянна здравна информация.

Въпреки, че изкуственият интелект има огромен потенциал за укрепване на общественото здраве, той поражда и важни етични проблеми, включително равен достъп достъп до информация, неприкосновеност на личния живот, безопасност и защита на личните данни.

СЗО продължава да използва много цифрови инструменти и канали за разпространение на научно доказана и проверена здравна информация, включително социални медии, чатботове, канали и текстови съобщения.