Във времената на унищожителна критика в социалните мрежи, неспазени обещания и напрегнато ежедневие високият коефициент на емоционална интелигентност е по-важен от всякога. Джъстин Барисо извежда съвременната концепция за емоционалната интелигентност, приложена на практика, като съчетава научни изследвания с примери и лични истории. 

"Практическо ръководство по емоционална интелигентност" показва как да използваме най-силните си чувства градивно, без да вредим на себе си или на околните. От книгата ще разберете как навиците влияят на емоциите, защо има полза от негативните отзиви и защо липсата на емпатия може да създаде проблеми. Ще научите как хората могат да използват емоциите ви, за да ви манипулират, как да се пазите от такива опити и как да поддържате психическа и емоционална стабилност.

"Практическо ръководство по емоционална интелигентност" предоставя набор от практически инструменти и упражнения, които помагат да развиете истинско разбиране и приемане на другите. Трупайки знания за емоциите, вие ще опознаете себе си по-добре и ще вземате по-мъдри решения. 

Джъстин Барисо е писател, лектор и консултант, както и един от най-популярните автори на колонки в онлайн изданието Inc.com. Негови материали за лидерството, мениджмънта и емоционалната интелигентност са публикувани в списания Таймс и Форбс, представяни по CNBC, както и на други места. Признат е от LinkedIn като "значим глас" (Top Voice) в сферата на мениджмънта и културата на работното място. 

Израснал в мултикултурна среда, Джъстин се научава да възприема света през различни гледни точки. Впечатлен е от начина, по който една и съща новина може да предизвика съвсем различни емоционални реакции у различните хора – в зависимост от фактори като възраст, житейски опит и културна среда. След като прекарва десетилетие на мениджърска позиция в неправителствена организация, той се мести в Европа и създава собствена консултантска агенция, чрез която работи с широк кръг от клиенти – от малки предприемачи до компании, включени в списъка Форчън 500.

Днес Джъстин се е концентрирал над това да помага на другите да овладяват силата на емоциите.

ДЕСЕТТЕ ЗАПОВЕДИ НА ЕМОЦИОНАЛНАТА ИНТЕЛИГЕНТНОСТ

1. Размишлявай над чувствата си

Емоционалната интелигентност започва с правилните въпроси, например:

- Какви са моите силни емоционални страни? Кои са слабите?

- Как бих описал стила си на общуване? Как биха го описали другите?

- Как настроението ми влияе на мислите и решенията ми?

- В какви ситуации забелязвам, че емоциите ми работят против мен?

Размислите над подобни въпроси ви носят себепознание, чрез което придобивате ценни прозрения, които да използвате в своя полза.

2. Учи се от чуждите гледни точки

Изслушвайки другите, не се фокусирайте върху правилно или грешно, а се постарайте да разберете различните гледни точки и причините за тези различия.

Научете се да приемате критики, които разкриват слабите ви черти и водят до себеусъвършенстване.

3. Научи се да натискаш "пауза"

Паузата е просто миг, в който да спрете и да помислите, преди да говорите. Но внимавайте – на теория е лесно, но на практика се постига трудно. 

Не очаквайте да ви се получава идеално. Упражнявайте се непрекъснато и паузата ще ви помогне да избегнете конфузни ситуации и може да спаси безброй взаимоотношения.

4. Упражнявай емпатия

Вместо да съдите или да сочите другите с пръст, постарайте се да видите нещата от тяхната гледна точка. Изслушвайте с идеята да разберете другия човек и неговите възгледи, дори и да не сте съгласни с него. Запитайте се: Защо този човек се чувства така? Какво се случва под повърхността?

Емпатията помага за повишаване на способността ви да влияете на другите и позволява изграждането на по-задълбочени и трайни взаимоотношения.

5. Хвали другите

Хората копнеят за искрена похвала и признание. Изразявайки признанието си към другите, вие задоволявате този копнеж и изграждате взаимно доверие.

Помнете – всеки заслужава похвала за нещо. Фокусирайки се върху доброто у някого и споделяйки му какво конкретно харесвате, ще го вдъхновите да бъде още по-добър.

6. Извинявай се

"Съжалявам" може да е най-трудната за изричане дума, но може да бъде и най-силната.

Признавайте грешките си и се извинявайте, когато е необходимо, и ще развиете качества като скромност и автентичност, които по естествен начин привличат околните към вас.

7. Прощавай

Отказът да се прости е като отворена стара рана – така и не давате възможност да зарасне. 

Вместо да отказвате упорито прошка, докато другата страна продължава живота си напред, простете и също продължете напред.

8. Бъди автентичен

Автентичните хора споделят истинските си мисли и чувства с останалите. Те са наясно, че не всички ще се съгласят с тях – и това е нормално. Осъзнават, че не са идеални, но не скриват недостатъците си, защото знаят, че всички хора имат такива. 

Автентичността не означава постоянно да споделяте всичко за себе си с всички. Означава обаче да казвате това, което мислите, да мислите това, което казвате, и преди всичко да се придържате към ценностите и принципите си.

9. Контролирай мислите си

Когато се намирате в неприятна ситуация, невинаги можете да контролирате чувствата си. Но ако се фокусирате върху собствените си мисли, можете да контролирате реакциите си към тези чувства.

Така ще престанете да сте роб на емоциите си. Вместо това ще разпознаете тези емоции и ще продължите напред по начин, който съответства на вашите цели и ценности.

10. Никога не спирай да се учиш

Емоционалният интелект не е постигане на идеал или достигане на определено ниво на коефициент на емоционална интелигентност. Често именно когато смятате, че сте "овладели" деветте заповеди, ще допускате най-големите си грешки. Именно справянето ви с тези грешки ще определи доколко емоционално интелигентни сте всъщност.

Никога не подценявайте силата на емоциите, нито потенциала им да нанасят вреда. Винаги се стремете да накарате емоциите да работят за вас, а не против вас.

Снимка: Getty Images

Прочетете откъс от "Практическо ръководство по емоционална интелигентност", която излиза от издателство "Хермес". >>>