Представете си един свят, където дрехите вече не са съкровища, които пазим и ценим, а временни обекти, създадени да задоволят мимолетни желания.
Свят, в който модните колекции се обновяват не всяка година, а всеки месец или дори всяка седмица. И с всяка нова колекция идва и една нова вълна от отпадъци. Това вече не е просто хипотеза, а ежедневие за милиони хора по света.
Разгледай онлайн нашите промоционални брошури
Модната индустрия, която някога бе символ на стил и елегантност, се е превърнала в една от най-големите замърсители на планета. С непрекъснатото производство на нови дрехи и безразборното им изхвърляне, ние сме на ръба на екологична катастрофа. Но как стигнахме до тук?
ЗАМЪРСИТЕЛ НОМЕР ДВЕ В СВЕТА
Модната индустрия е вторият по големина замърсител в света, след петролната индустрия. Свръх производството на дрехи в световен мащаб през последните 20 години ни позволява да купуваме все повече и повече.
Сега имаме 5 пъти повече дрехи отколкото са имали нашите баби или с 60% повече, отколкото през 2000 г. Това води до абсурдни количества текстилни отпадъци.
В Европа, годишно се произвеждат 12,6 милиона тона текстилни отпадъци, от които 52% отиват на сметищата. Голяма част от тези отпадъци се изгарят или изнасят в африкански държави, където пристигат 15 милиона дрехи всяка седмица, създавайки истинска екологична катастрофа.
За да намалите емисиите на CO2 и отпадъците, трябва да се стремим да обличаме всяка дреха поне 30 пъти. Повечето нискокачествени дрехи от бързата мода обаче може и да не издържат толкова дълго.
РЕЦИКЛИРАНЕТО: ЕДИНСТВЕНАТА НАДЕЖДА?
В момента само 22% от отпадъците от дрехи в ЕС се събират за повторна употреба, а едва 1% от използваните дрехи се рециклират. Европейската комисия насърчава компаниите да внедряват практики за рециклиране на влакна, но напредъкът е бавен.
УЛТРАБЪРЗА МОДА: СЛЕДВАЩОТО НИВО НА ПРОБЛЕМА
Масовите модни брандове предлагат нови колекции ежеседмично, насърчавайки потребителите да купуват и изхвърлят с все по-бързи темпове.
Социалните медии също играят ключова роля, възхвалявайки свръхконсумацията чрез инфлуенсъри и не спирни рекламни кампании и намаления. Никъде не виждаме известно лице с един и същи тоалет два пъти.
КАКВО МОЖЕМ ДА НАПРАВИМ?