Представителите на поколение Y се възприемат като преходно поколение, а на поколение Z като децата на хилядолетието.

Поколение Y обхваща хората родени в началото на 1980-те и завършва с от средата на 1990-те до началото на 2000-те години. Те съставляват около 27% от работната сила, сочи изследване на Българска стопанска камара. Поколението Z включва родените от средата на 90-те години на миналия век до първите 10 години на 21 в.

Ако милениалите са поколение, което избягва и отлага създаването на семейна среда, защото често изпитва страх и несигурност, то характерните белези на поколение Z са сходни. Всички настъпващи промени носят силна несигурност за Y, много често именно от това е провокирано желанието им да избягва прибързаните решения и да планира дългосрочно.

Поколение Z пък живее в свят, който не е създаден за тях. Те са обречени да съзряват във време на непрестанни икономически и социални промени и по тази причина отдават най-голямо значение на динамиката и бързината на всички тези аспекти, а не толкова на самите процеси.

Милениалите отдават първостепенно значение на глобалните и локалните социално-икономически, екологични и технологични събития. За разлика от поколение Z, които възприемат технологиите като даденост и не се впечатляват толкова, поколение Y е много по-чувствително към новостите и събитията в тази област. При поколение Y се наблюдава нарастващ интерес и към политическите събития.

Семейство

Семейната среда, в която са израснали хората от поколение Y e близка до характеристиките на тази на поколение Z. Това прави хората, родени в годините, когато поколенията се разграничават, със много сходни белези до предходното или следващото поколение.

За милениалите е характерно, че отлагат традиционните етапи в живота си като брака и родителството. Освен това милениалите са склонни да ценят баланса между професионалния и личния живот. Поколение Z е малко по-консервативно в сравнение с милениалите. Израствайки в свят, в който семейните структури са все по-разнообразни и приемането на различни семейни споразумения е по-често срещано, поколението Z има различни възгледи за брака и родителството. Някои изследвания сочат, че поколението Z дава приоритет на стабилността и сигурността във взаимоотношенията и е по-склонно да търси дългосрочни партньорства.

Работа

Милениалите търсят работа, която носи определен смисъл за тях с възможности за кариерно развитие и баланс между професионалния и личния живот. А поколение Z навлиза в работната сфера с различен набор от очаквания и предпочитания в сравнение с милениалите. Те са известни със своя предприемачески дух, желание за независимост и интерес към нетрадиционни кариерни пътища.

Мода

Милениалите са повлияни от широк спектър модни тенденции. Те са склонни да ценят индивидуалността и себеизразяването чрез избора си на облекло, като често прегръщат смесица от висша и ниска мода. Устойчивостта и етичната мода са сред важните съображения за много милениалите, което води до все по-голям интерес към екологични и социално отговорни марки за дрехи.

Поколението Z е известно с бързия си подход към модата, подхранван от социалните медийни платформи като Instagram и Tik Tok. Те умеят да се ориентират в онлайн пазаруването и се влияят силно от влиятелни личности в социалните медии. Поколението Z е склонно да възприема смели стилове, като често смесва и съчетава различни тенденции, за да създаде свой собствен уникален външен вид. Устойчивостта също е важен фактор за много от представители на поколението Z.

Кои са водещите модни тенденции при поколението Z в България?

Ветробран

Снимка: iStock

Трендове, които отразяват разнообразни нагласи – Gorpcore, Blokette и Bimbocore. В първия стил влизат дрехите, които допълват преходни и устойчиви визии. Търсенето на женски ветробрани например е нараснало с 271%, а на мъжки – с 62%, сочи проучване на „Глами“. Карго панталоните, ботуши, които не се носят само през зимата и поларени якета, също са доста търсени сред поколението.

Карго панталони

Снимка: iStock

Вторият от стиловете включва винтидж модата и в това число бомбър якетата. А третият стил отразява модата, която отрича стереотипите. Дори Бритни Спиърс и Парис Хилтън стават популярни през 2000 г., когато този стил е в своя пик. Модата през този период включва ярки цветове, най-вече розово, велурени анцузи, къси рокли и поли, бляскави чанти и аксесоари и високи токчета, които се завръщат с пълна сила и днес.

Велурен гащеризон

Снимка: iStock

Въпреки че има някои общи черти между милениалите и поколението Z по отношение на семейството, работата и модните предпочитания, съществуват и ясни разлики, формирани от личния опит на всеки човек, ценностите и отношението към живота и обществото.