Когато чуем думата „инфлуенсър“, първата ни мисъл най-често е свързана с грим и дрехи, но инфлуенсърството може да е много повече от демонстрация на покупките от някой бутик. Може да е вдъхновение и среща с най-добрите образци на световното изкуство. От най-реномираните галерии на света – директно на екраните на хилядите фенове.

Именно с това се занимава Велизара Иванова. Тя живее в Лондон и работи в корпоративната сфера, но през свободното си време е един от най-влиятелните арт инфлуенсъри в световен план. Тя е създател на Инстаграм страницата Artspiration Daily, която има хиляди последователи от всички точки на света.

„Социалните мрежи се превърнаха в платформа за артисти, критици, галеристи и дилъри и ние предлагаме един поглед зад кулисите. Ако преди време един артист искаше да придобие популярност, той се сблъскваше с редица проблеми, които са и времето, и парите, в днешно време той може да скъси този път и да се възползва от услугите на един арт инфлуенсър с последователи, които се интересуват точно от култура и изкуство”, обяснява Велизара.

Що е то „арт инфлуенсър“?

Още от ранна детска възраст родителите на Велизара развиват у нея любовта към изкуството. Когато пътуват заедно, винаги посещават най-впечатляващите музеи и галерии в града, в който се намират. Преди да създаде Artspiration Daily, Велизара е имала моден блог с над 100 000 последователи. В един момент тази сфера става пренаселена и българката решава, че да поеме по различен път. Така започва историята на нейната арт страница.

„Най-общо казано, един арт инфлуенсър промотира изкуство сред по-широката публика и набира подкрепа за различни проекти, като може да бъде и един медиатор между клиенти”, обяснява тя.

За хората на изкуството и тенденциите в него

Понякога хората на изкуството имат една характерна поза и поведение, които ги отделят от масовата публика, но Велизара споделя, че има много артисти, които са земни и винаги готови на разговор, независимо от това как изглеждат.

Някои от тях, например Кени Шахтер, са готови и да чуят критиките към себе си и да разговарят за тях. Важно е да има диалог, а за да има диалог, изкуството трябва да се промотира. „Срещала съм толкова много хора, които се притесняват да влязат в галерия по различни причини, а реално няма нищо страшно. Вътре има галеристи, които да ги разведат, да им разкажат за изложбата, да обменят контакти.”

 

 

Картините, скулптурите и пърформансите са също толкова важни, колкото материалната страна на нашия свят, която не отрича, но според българката, за да се развиваме успешно, трябва да следим за един вътрешен баланс и да не го нарушаваме.

Самата Велизара може и обича да рисува, но покрай работата не й остава достатъчно време. Стреми се да бъде обективна в публикациите си и отразява много от тенденциите, които се появяват, както в момента е NFT течението (Non-Fungible Token e метод за продажба на произведения на изкуството и всякакви форми на интелектуална собственост в дигитална среда).

„Това е по-скоро един вид дигитално изкуство, което не може да бъде изложено на никоя стена. Намира се на определено място в цифровия свят като информация, до нея се стига по определен път и е все още сравнително непознато. Има сравнително малко български артисти, които се занимават с NFT. Искам да отразя и това течение, така че да има информация сред хората и те да преценят какво им харесва, от какво се интересуват”, посочва Велизара.

Работата с галерии и вълнението от срещите с известни личности

Най-много се гордее от работата си с "Хаузер и Вирт" (Hauser&Wirth) – една от най-големите галерии в света, която има офиси из цяла Европа, Азия и Щатите, и участва в големи изложения като Art Basel и Frieze. А идеята да работи с тях, идва от една от маркетинг директорките на галерията, която видяла акаунта на Велизара в Инстаграм.

„Моята работа се изразява в това да промотирам техни събития, каузи, изложби в Инстаграм. Последната ни кауза беше по случай колаборацията на художника Дейвид Хамънс и вечерните концерти в понеделник "Хаузер и Вирт", Лос Анджелис. Тя е посветена на композитора и диригент Бъч Морис. Скоро "Хаузер и Вирт", между другото, ще отварят и втора галерия в Лос Анджелис и естествено ще отразя това”, обяснява българката.

В галериите Велизара е срещала Адриана Лима, Деймиън Хърст, Марк Карни – бившия директор на „Банк ъф Ингланд“, и други. Всички там са отишли с една цел – да се насладят на изкуството.

България vs чужбина

Не обича да дели последователите си на български и чуждестранни, защото по думите ѝ изкуството говори на един универсален език и трябва да обединява, а не да разделя. Радва се, че открива хора, които се интересуват и искат да научат повече, да намерят информация за изложби, да отидат там, да разгледат на място, а най-вече се радва, когато те споделят своите впечатления с нея.

Покрай пандемията прекарва повече време в България, но това не е повлияло особено на Artspiration Daily, а дори ѝ носи предимства: „Щастлива съм, че българските галерии и музеи отвориха доста по-рано от чуждестранните, които между другото доскоро бяха затворени на много места по света.”

Освен това галериите са намерили начин да работят помежду си чрез така наречените "viewing rooms", в които може да бъде разгледана някоя изложба от удобството на дома (вж. пример тук).

За работата си с български артисти споделя, че много се радва, когато български артист се обърне към нея, и с удоволствие би помогнала, с каквото може, същото важи и за българските галерии.

„Сега имам потенциален проект с една българска галерия и се надявам той да бъде успешен. Иначе ако трябва да сравняваме сцената в Лондон и България, всяка е интересна по свой различен начин. В крайна сметка ние имаме и някои културни разлики, които се виждат като наблюдаваме предмети на изкуството и от двете страни. Естествено се различава и в някаква степен по мащаб, но има и много хубави неща, които се случват тук, надявам се да продължат да се случват”, научаваме от нея.

Трендовете идват в България със закъснение, но това не се наблюдава в изкуството: „Като цяло, българските артисти пътуват, интересуват се, в крайна сметка имат и необходимото образование, голяма част от тях. А и тренд, какво да кажа като тренд, в крайна сметка един артист трябва да работи с това, което усеща, а не до такава степен да се влияе от това какво е модерно в момента”.

В битка със стереотипа

Когато кажем „инфлуенсър”, често се сещаме и за млади хора, които търсят внимание в социалните мрежи понякога по много пошъл начин и по-скоро правят впечатление с това колко малко знаят за света.

„Наистина е неприятно, че не толкова добрата стратегия на някои влошава репутацията на други, но наистина, ако вършиш работата си така, както трябва, няма от какво да се притесняваш според мен. Не мога да казвам другите по какъв начин да вършат своята работа и всеки има избор каква информация да допуска до себе си”, лаконична е Велизара.

Не е превърнала думите „арт инфлуенсър“ в титла, с която да представя себе си пред другите, единствено казва, че представя различни видове изкуство – и то ако събеседникът специално прояви интерес. Според Велизара инфлуенсърстването може да бъде професия и много хора го доказват в световен мащаб, но тя гледа отвъд това – обмисля проекти, които да улеснят връзката между артист и клиент.

Намирането на страстта и как можем да бъдем колекционери

Най-важното, което иска да предаде, е, че трябва да се радваме на изкуството около нас, да се интересуваме от него, да посещаваме повече галерии и музеи. В ситуации като днешната, няма по-хубаво от това да открием нещо, което да ни релаксира и да ни дава емоционален заряд.

„Ако някой желае да бъде колекционер, освен Моне, Ван Гог, Уорхол, изкуството има достъпна цена в лицето на толкова съвременни творци. 

Когато купувате от тях, купувате повече от един предмет. Купувате часове експерименти, провали, моменти на размисъл, на радост, реално купувате част от артиста, а пък откъде знаете, може да купувате нещо от бъдещия Уорхол!

А и няма нищо по-добро от един уютен дом, пълен с картини и скулптури, които да ви карат да се чувствате добре!”.