Заповядайте на едно по-различно откриване на новата учебна година. То е за децата с увреден слух под наслов "Шарено училище". Откриването ще се проведе на 14 септември  (неделя)  2014 г. от 10:30 ч. до 13:00 ч. в пространството пред Национален дворец на децата, бул. Ал. Стамболийски 191.

В 10:30 ч. тържеството ще бъде открито с кратки приветствия от г-жа Грета Ганчева, директор на Дирекция ДОПР на МОН, представители на Софийска община, г-жа Ирина Тенчева, ТВ водещ и инициатор на кампанията "Медии достъпни за всички". Празникът ще продължи в свободен формат с подготвени игри за децата. Родителите ще имат за задача да разкажат история чрез апликация, с която да успеят да грабнат вниманието на децата си. Тази година темата на Българската Коледа включва и децата с увреден слух. Заповядайте на празника, за да видите как се справят тези деца и техните родители.

Какво означава да си дете с увреден слух? >>

 

Много от децата с увреден слух ходят в обикновените масови училища. Като всички деца са, и все пак правят училището шарено. Заемат първите чинове, за да чуват по-добре. Въпреки това средата в клас е шумна, стаите са акустични и децата често не разбират важни неща, например какво е домашното. Някои участват в училищните щуротии, след като са се научили да си пазят апаратите, защото външните части на кохлеарната имплантационна система се чупят и късат лесно. Други са ученолюбиви отличници. Заедно с учебниците в раниците приютяват резервни батерии - за слуховите апарати или кохлеарните си импланти. Батериите трябва да се сменят на всеки три дни. Ако в класа е създадена добра атмосфера, съучениците с радост помагат при смяната им. А децата с увреден слух заслужават добро отношение, тъй като пътят им до масовото училище никак не е бил лесен. След като са били кохлеарно имплантирани като бебета или малки деца, ежедневно са работили със слухово-речеви терапевти и с родителите си у дома, за да покрият следните норми (често не толкова бързо и гладко, колкото се описва тук).

Как трябва да се развиват децата с увреден слух? >>

- През първите 3 месеца след имплантирането детето се научава да реагира на неречевите звуци от околната среда (печка, пералня и т.н.).
- След това интензивно се работи то да започне да ги разпознава, и да започне да се ориентира за речевите звуци.
- До 1 година след имплантирането детето трябва съвсем точно да различава звуците около себе си.
- От там до началото на училище се работи за изговарянето им – първо неточно и неясно, постепенно все по-правилно.

Според психолингвистичните изследвания на чуващи детето трябва да чуе една дума три хиляди пъти, за да може да я запомни така, че да може да я изговори. Същото важи и за децата с увреден слух. През първите седем години те, родителите и слухово-речевите терапевти имат една задача – да изравнят слуховата с календарната възраст, тъй като времето, в което не са чували, е вакуумен период.

В този дълъг процес на развитие преди и по време на училище децата се подпомагат от ресурсните центрове. Център "Яника" е първият частен център за подкрепа на деца с увреден слух. Откриването на учебната година за децата с увреден слух се организира от Образователен център за деца и младежи с увреден слух "Яника", Асоциацията на родители на деца с увреден слух (АРДУС) и Сдружение "Тишина" – Театър "Мим-Арт".

Заповядайте на празника на тези прекрасни деца, за да отбележим напредъка им и да ги подкрепим в началото на новата учебна година!