Ева Мари Сейнт, една истинска звезда от Златната ера на Холивуд, навърши 100 години на 4 юли, заобиколена от 4 поколения от семейството й. Тя е най-възрастният жив носител на "Оскар" и една от музите на Хичкок. Приносът ѝ към актьорското майсторство е толкова голям, че тя има цели две звезди на Холивудската алея на славата - една за кино и една за телевизия.

"С нетърпение очаквам да прекарам 100-ия си рожден ден в Лос Анджелис с моето скъпо, скъпо семейство. Четири поколения членове на семейството ще се съберат заедно от Лос Анджелис, Чикаго, Санта Барбара и Сан Франциско", коментира Сейнт преди време предстоящия юбилей.

Въпреки напредналата си възраст, Ева се радва на активен начин на живот. „Продължавам да се разхождам на чист въздух, обичам да гледам бейзбол - особено Лос Анджелис Доджърс, и да се наслаждавам на времето със семейството и приятелите си. Добър живот.“

Снимка: Getty Images


Актрисата има 2 деца от покойния си съпруг Джефри Хейдън – синът ѝ Даръл Хейдън, на 69 г., и дъщеря ѝ Лорет Хейдън, на 65 г. Сейнт е благословена и с четирима внуци и двама правнуци.



Интересна подробност от живота й е, че когато получава „Оскар“, й остават 2 дни до раждането на сина й Даръл. На сцената, при получаването на статуетката, тя се шегува „Може би ще родя точно тук!“.

Ева печели „Оскар“ за най-добра поддържаща женска роля за ролята си във филма „На кея“ (1954), режисиран от Елия Казан, в който си партнира с друга легенда – Марлон Брандо.

Снимка: Getty Images

 


За ролята си във филма от 1957 г. „Шапка, пълна с дъжд“ е номинирана за „Златен глобус“ за най-добра актриса в драматичен филм и награда на БАФТА за най-добра чуждестранна актриса.

Други известни филми с нейно участие са „Окръг Рейнтри“ (1957), „Изход“ (1960), „36 часа“ (1965), „Руснаците идват“ (1966), „Гран При“ (1966), „Отменям си резервацията“ (1972), „Нищо общо“ (1986), „Мечтах за Африка“ (2000), „Заради Уин Дикси“ (2005), „Супермен се завръща“ (2006) и „Зимна приказка в Ню Йорк“ (2014).

В периода 1986 – 1988 г. Сейнт играе Вирджиния Хейс в „Съдружници по неволя“. Печели награда „Еми“ за най-добра поддържаща актриса в минисериал или телевизионен филм за „Хора като нас“ (1990).

Снимка: Getty Images



Родена в Нюарк, Ню Джърси, в Деня на независимостта през 1924 г., Ева получава солидно образование в северната част на Ню Йорк заедно със сестра си Аделаида. След като изучава актьорско майсторство в университета Боулинг Грийн в Охайо, тя заминава за Ню Йорк, за да продължи образованието си в Actors Studio на Лий Страсбърг.


Целта ѝ е Бродуей, но кариерата ѝ започва трудно - през 1948 г. получава единствената женска роля в хитовата пиеса "Мистър Робъртс" с Хенри Фонда в главната роля, но дни преди премиерата е понижена до дубльорка.

Няколко години по-късно тя участва в шоу на Бродуей, което се оказва отправна точка за холивудската слава. То е гледано от продуцентите на филма „На кея‘, който по-късно я прави звезда и й носи „Оскар“.

Снимка: Getty Images



Малко след това получава една от най-известните си роли, по-рано отказана от Лиз Тейлър и Грейс Кели - на красивата шпионка под прикритие Ив Кендъл във филма на Алфред Хичкок "Север-северозапад“. Лентата се превръща в касов хит, един от най-касовите филми на Хичкок и един от върховете в кариерата на Ева.

В по-късните години от кариерата си Ева Мари Сейнт залага на телевизията, като е номинирана 5 пъти за "Еми" и в крайна сметка печели една от номинациите през 1990 г. за "Хора като нас".

Снимка: Getty Images



Телевизионните ѝ роли включват майката на Сибил Шепърд в сериала от 80-те години „Съдружници по неволя“, която се оказва големият пробив на младия Брус Уилис.

През 80-те години се завръща и на големия екран с ролята на майката на Том Ханкс в комедията „Нищо общо“ от 1986 г.

На 81-годишна възраст тя играе осиновителката на Кларк Кент във филма "Супермен се завръща" от 2006 г. и има поддържаща роля в романтичното фентъзи "Зимна приказка" от 2014 г.

Снимка: Getty Images



"Зимна приказка" с участието на Колин Фарел излиза, когато Ева е на 89 години, и бележи последния ѝ филм преди официалното ѝ оттегляне от киното.