Помните ли бледия красавец Робърт Патинсън, който спечели сърцата на милиони млади момичета преди малко повече от едно десетилетие, след като прие ролята на блещукащия вампир Едуард Кълън в хитовата поредица “Здрач”. Няколко години по-рано той изгря в ролята на Седрик Дигъри - перфектният младеж от четвъртия филм за Хари Потър. Днес обаче няма да го видите в тийнейджърски филми и е възможно през последните 10 години да не сте го гледали в нищо, защото младият Робърт Патинсън, който днес навършва 34 години, остави високобюджетните холивудски филми зад гърба си, за да се отдаде на провокативно независимо кино.
Робърт Патинсън сам се отказа от статута си на звезда, за да се превърне в актьор
Участието във филм като “Здрач”, който е критикуван и осмиван, но в същото време носи милиарди долари на създателите си, крие рискове. Най-важният от тях е, че когато играеш 100-годишен девствен вампир, който блести, когато се покаже на слънце, пие само животинска кръв и е влюбен в тийнейджърка, после става много трудно хората да те приемат сериозно и да продължиш кариерата си.
Затова след края на поредицата “Здрач”, която актьорът открито ненавижда, той избра да остави големите роли зад гърба си и да се насочи към нискобюджетни независими филми. Целта беше да се отдалечи колкото е възможно повече от образа на Едуард Кълън и от почитателките на ‘Здрач”, за да докаже, че е талантлив актьор, който може да играе в различни роли.
Разбира се, като се има предвид огромната фенбаза на актьора, големите студиа са го искали, но той е преценил, че ще е грешка да приеме: “Струваше ми се глупава идея да участвам в някой високобюджетен екшън филм”, споделя той. “На мнение съм, че какъвто и филм да правиш, това може да се окаже последната ти роля, така че не исках кариерата ми да свърши с някой преходен филм.”
Робърт Патинсън и красотата на перверзното
Филмите, в които Робърт Патинсън започна да се снима, не са такива, които бихте искали да гледате с децата си. Персонажите му са психически неуравновесени хора, а сцените, в които участва, са смущаващи, шокиращи и почти винаги сексуални, без да са сексапилни.
Докато снимал предстоящия си филм “Дявол през цялото време”, Робърт Патинсън осъзнал, че между голяма част от филмите му има нещо общо: “Винаги мастурбирам. В последните си четири филма имах сцена с мастурбация. Правих го в “High Life”, “Damsel”, “Фарът” и “Дявол през цялото време”. Осъзнах го чак четвъртия път.”
Филмът “Фарът”, който получи номинация за “Оскар” за изключителната си кинематография, е пример за красотата на перверзното и гнусното, която толкова много привлича Робърт Патинсън.
Черно-бялата лента на режисьора Робърт Егърс разказва за двама мъже (Робърт Патинсън и Уилям Дефо), които са изоставени на безлюден остров, за да поддържат фар. Обезпокояващите кадри варират от убийството на чайка с голи ръце до сън, в който героят на Патинсън прави секс с изхвърлена на брега мъртва русалка. Някои от сцените били толкова шокиращи, че в крайна сметка отпаднали, като например една, в която фарът се превръща в гигантски еректирал пенис.
“Част от мен харесва всички тези неща, тази перверзия”, признава актьорът. “Много хора се притесняват за това какво ще си помислят хората, но когато веднъж оставиш този страх, осъзнаваш, че можеш да направиш всичко.”
Завръщане към масовото кино
Миналата година актьорът реши да се върне към масовото кино, като прие роли в две много мащабни продукции.
Ще гледаме Робърт Патинсън в най-скъпият филм на големия режисьор Кристофър Нолан, създал едни от най-забележителните хитове през последните години - “Черният рицар”, “Генезис”, “Интерстелар”.
Другата роля, в която ще видим Патинсън, е на комиксовия супергерой Батман. И макар преходът от филм като “Фарът” към нещо като “Батман” да изглежда нелогичен, Робърт Патинсън не мисли така. Според него Брус Уейн може да е толкова откачен и перверзен, колкото някои от образите, които играе Патинсън в независимото кино. В своите филми за супергероя Кристофър Нолан доказа, че колкото по-многопластов е образът, толкова е по-интересен. Засега обаче подробностите около филма се пазят в тайна и можем само да предполагаме какъв подход ще избере режисьорът Мат Рийвс.