На 22 януари 2008 г., в 3 часа следобяд Хийт Леджър е намерен да лежи в безсъзнание на пода в лофта си в Манхатън. Прислужницата и масажистката му се обаждат на спешна помощ, но пристигайки лекарите успяват само да зафиксират смъртта на звездата. Леджър си отива, оставяйки след себе си една последна гениална роля (Жокера в "Черният рицар") и един неосъществен замисъл.
Ето и историята му:
През 2007-а година бъдещето е в краката на актьора. Малко след грандиозния успех на “Планината Броубек” той знае, че възможностите за кариерата му са неограничени. Може да стане вечно млад екшън герой като Том Круз, любимец на жените като Колин Фърт или просто следващия Брад Пит.
И той готви следващия си ход, но вече не като актьор, а като режисьор. Книгата “Дамски гамбит” излиза в началото на 80-те. Измислената история за Бет Хармън, детето вундеркинд, което става громайстор на 16 години, съблазнява Леджър да мине зад камерата.
Звездата се среща нееднократно с шотландецът Алън Скот, собственик на правата за екранизация. “В продължение на три месеца аз работих върху сценарий, който би съответствал на неговата представа за историята. Постоянно предлагаше варианти за главните роли и планирахме да снимаме в края на 2008 г.”
Леджър иска Елън Пейдж (тогава нашумяла с ролята си в "Джуно") да се превъплати в Бет.
"Всички знаеха, че Хийт има проблеми с успокоителните", разкрива Скот. Възможно е именно темата за зависимостта да събужда интереса на актьора към героинята от книгата - освен непълнолетен гений, Бет е и наркоманка. Израснала в дом за сираци (след смъртта на майка си), тя се пристрастява към успокоителните и (впоследствие) към алкохола.
Бет Хармън е социопaт в някаква степен - емоционалният й регистър напомня този на Марк Зукърбърг от "Социалната мрежа". Жокера пък, ролята, която Леджър определя като най-интересна в живота си, е абсолютният социопат, "човек, който обича да гледа как света гори". Контролът върху ролята му е пълен, но върху живота уви, не. Умира от свръхдоза успокоителни шест месеца преди премиерата на "Черният рицар".
Без суперзвезда на борда, "Дамски гамбит" отново потъва в “ада на разработките”. Така в Холивуд наричат безвремието, което настъпва за един сценарий, когато той се лишава от основните си продуценти или автори и му се налага да си търси нова пролука и възможност за реализация. Подобен пример е "Делото срещу седемте", което Арън Соркин пише през 2005 година за Стивън Спилбърг, но успява да реализира едва 15 години по-късно.
Нищо не е случайно обаче. През същата тази 2007 година, през която Хийт се готви да стане режисьор, една американска компания, занимаваща се с продажба на DVD по куриер, въвежда нова опция - онлайн стрийминг. За времето си “Нетфликс” е нишова услуга, достъпна за малцина. 13 година и 193 милиона абоната по-късно "Нетфликс" надвисва над Холивуд така, както YouTube над телевизията. Именно с "Нетфликс" Алън Скот намира възможност да осъществи замисъла си за "Дамски гамбит", този път под формата на сериал.
И на мястото на Елън Пейдж влиза Аня Тейлър Джой.
7-серийният "Дамски гамбит" се появява на Нетфликс на 23 октомври 2020 г. и днес, три месеца по-късно, продължава да е в челната десетка по гледане в България (и вероятно в много други държави). Rotten Tomatoes му дава 97% свежест (т.е. положителни отзиви) от кинокритици и 92% от зрители. Успехът му надскача този на Stranger Things, Tiger King и Ozark. Джейми Лий Къртис, която също е имала проблеми с наркотиците, написа: "Това е реалността. Много добре направено."
Ако зависимостта не бе взела връх, може би днес щяхме да познаваме режисьора, а не актьора Леджър. Може би той нямаше да играе в екранизации на комикси, а сам да адаптира за големия екран. За съжаление, Леджър си отива едва на 28 години, но талантът му е толкова голям, че го надживяват не само образите, но и идеите му.