През 2023 г. се навършват 40 години от създаването на емблематични песни на звезди като Мадона, Ю Ту, Дейвид Боуи, "Ню ордър" и "Депеш мод". Сред тях са парчето "Holiday", което възвестява пристигането на Кралицата на попа, както и "Sunday Bloody Sunday", запращащо ирландската рок група Ю Ту между търговския успех и политическото напрежение в Ирландия, пише Франс прес.

"Кървава неделя" на Ю Ту

За "Sunday Bloody Sunday" фронтменът на групата Боно отдава почит към своя барабанист Лари Мълън в автобиографията си "Surrender".

Бойното барабанно интро е перфектното начало на тази песен, която напомня за "Кървавата неделя" - един от най-мрачните дни от конфликта в Северна Ирландия. В неделя, 30 януари 1972 г., в Лондондери (местните жители, за които това наименование е символ на британското владичество, предпочитат да го наричат Дери) британски парашутисти откриват огън по мирни демонстранти и убиват 13 души. Семействата смятат, че един от ранените в този ден, починал по-късно, е 14-ият загинал в Кървавата неделя. Според официалното разследване смъртта му е настъпила по друга причина, припомня БТА.

Заглавието носи заплахи за ирландската група и от двете страни на сектантското разделение, казва Боно. Първо и преди всички обаче хитовото парче, включено в третия албум "War", превръща Ю Ту в машина за пълнене на стадиони. 

Мадона и първият й хит "Holiday"

През 1983 г. се появява албумът "Madonna" на неизвестна изпълнителка със същото име, включващ песента "Holiday", която става първият хитов сингъл на певицата в САЩ.

По това време малцина могат да си представят в какво ще се превърне тази певица, наречена впоследствие Кралицата на попа. Историята обаче вече е в процес на създаване. "Тя е показала зъбите си, знае какво иска", пише Ерик Жан-Жан, съавтор на книга, озаглавена "60 години поп музика". Тогава Мадона все още няма никакъв контрол върху продукцията. През 1984 г. тя ще избере китаристът на група "Шик" Найл Роджърс за продуцент на втория й албум, "Like A Virgin", който предизвиква международен взрив.

Роджърс, който не е избран случайно, току-що е продуцирал албума "Let's Dance" на Дейвид Боуи. 

Дейвид Боуи най-накрая танцува под звуците на успеха

"Той разчиташе на мен да му създам звучене, което да се хареса на възможно най-много хора", разказва Найл Роджърс за срещата си с Боуи в бар в Ню Йорк.

С "Let's Dance" - албум, вдъхновен от песен със същото заглавие Боуи, който има ограничена аудитория, попада в суматохата на огромен успех. Най-първите му фенове обаче го упрекват, че е станал мейнстрийм, разказва Ерик Жан-Жан.

Когато Дейвид Боуи за първи път изпълнява песента "Let's Dance" на Найл Роджърс, тя не му прозвучава като хит. Боуи обаче е убеден, че парчето е хитово. 

"Ню ордър" - депресия и джакпот

"Ню ордър", група, родена от пепелта на "Джой дивижън" след самоубийството на лидера й Иън Къртис, влиза в класациите неволно, за разлика от Дейвид Боуи.

Парчето "Blue Monday", със своя мрачен текст и почти осемминутен формат, неподходящ за радио, става най-продаваният макси сингъл на винил в историята. 

"Депеш мод" и революцията с "Everything Counts"

Парчето "Everything Counts" е революционно за "Депеш мод". Сингълът бележи преход в лиричното съдържание на групата. "Everything Counts" разглежда конкретно въпроса за корпоративната алчност и корупцията във Великобритания и осъжда надпреварата за постоянна печалба.