Тази седмица великият Кърк Дъглас отпразнува рождения си ден за 103-и път и всички бяхме възхитени от издръжливостта му и любовта му към съпругата му, която също е живяла повече от век.
Кърк Дъглас е един от малкото актьори столетници, но не е единствен. Повече от век са живели звезди от Златната ера на киното като Бети Бродел, Мардж Чампиън, Дорис Мерик, Карън Марш Дол, Дъсти Андерсън, Даяна Сера Кари, Джийн Мане, Елизабет Уолдо и Марша Хънт.
Всички те обаче са по-млади от Кърк Дъглас. Всъщност има само двама останали живи холивудски актьори, които са по-стари от звездата от „Спартак“. Ето кои са те:
Оливия де Хавиланд – която е печелила наградата „Оскар“ два пъти
Макар и само с няколко месеца, родената през юли актриса е по-възрастна от Кърк Дъглас.
Оливия де Хавиланд е родена на 1 юли през 1916 година в Токио, където баща ѝ е бил университетски преподавател. Още от малка тя се запалва по изкуството във всичките му форми – поезия, музика, балет. Най-голяма страст ѝ е актьорската игра и като ученичка започва да играе в театрални постановки.
Оливия прави екранния си дебют през 1935 г. в екранизацията по „Сън в лятна нощ“ на режисьора Макс Ранхард. Филмът получава смесени и по-скоро негативни ревюта, но изпълнението на младата актриса е възхвалявано от всички критици. Самата тя е научила много за актьорската игра и за правенето на кино и решава, че това ще е нещото, с което ще се занимава.
През следващите години участва в още няколко филма, като ролите ѝ предимно са на младо влюбено момиче или на момиче, в което някой е влюбен. Тя получава и няколко главни роли, но остава сравнително неизвестна до 1938 г., когато излиза филмът „Приключенията на Робин Худ“, в който си партнира с австралийският секссимвол Ерол Флин. Филмът веднага се превръща в хит и до днес се счита за един от най-великите приключенски филми от класическата ера на Холивуд.
За съжаление, макар да е поучила огромна слава в ролята на лейди Мариан в „Приключенията на Робин Худ“, следващите няколко роли на Оливия де Хавиланд са по-скоро разочароващи – еднотипни и без да представляват никакво предизвикателство за нея. В няколко поредни филми тя трябва да играе богато и глуповато момиче. Това кара актрисата да се замисли дали иска да продължи с филмовата си кариера.
През 1939 г. актрисата е забелязана от легендарния холивудски продуцент Дейвид О. Селзник, който държи да я привлече във филма си „Отнесени от вихъра“ на всяка цена. Тя се съгласява и участва в кастинг за филма, но за разлика от повечето актриси, които искат да играят главната героиня Скарлет О‘Хара, Оливия най-силно желае ролята на Мелани Хамилтън, тъй като е чела романа и смята, че това е образът, който най-много ѝ подхожда.
„Отнесени от вихъра“ се превръща в най-успешния филм на всички времена (и, ако вземем предвид инфлацията, все още държи титлата), а Оливия де Хавиланд е номинирана за „Оскар“ за поддържаща роля, но не успява да го спечели. Всъщност наградата отива при друга актриса от същия филм – чернокожата Хати Макданиел, което става първата афроамериканка, отличена с „Оскар“.
Оливия де Хавиланд се доближава още веднъж до наградата „Оскар“ през 1941 г., когато участва във филма „Задръж зората“, но получава наградата няколко години по-късно за главната си роля във „Всекиму своето“ от 1946. През 1950 г. актрисата получава и втори „Оскар“ за участието си в „Наследницата“.
Актрисата е била женена два пъти – от 1946 до 1953 за писателя и журналист Маркъс Гудрик и за Пиер Галант от 1955 до 1979.
През 1964 актрисата се появява за последен път в главна роля. Тя участва в два филма, излезли почти един след друг, като и двата са психотрилъри – „Жената в клетката“ и „Тихо, сладка Шарлот“. След това обаче откриването на роли става по-трудно и актрисата се принуждава да участва в телевизионно филми, макар преди това да е споделяла, че не одобрява начина, по който телевизиите прекъсват историята, за да излъчват реклами.
Тя участва във филми и сериали до 1988 г., като последната ѝ роля в в телевизионния филм „Жената, която той обичаше“. През следващите години се появява публично най-вече за събития, свързани с „Отнесени от вихъра“, тъй като ролята ѝ в този филм остава най-запомняща се.
На следващата страница вижте кой е човекът, който е по-възрастен и от Кърк Дъглас и от Оливия де Хавиланд, но е продължил да се снима във филми и през 21 век >>>
Норман Лойд – човекът, който е преживял историята на киното
Миналия месец актьорът Норман Лойд навърши забележителните 105 години. Актьорът, който е роден на 8 ноември 1914 година, започва филмовата си кариера през 1939 година, а последната му роля е през 2015 г.
Норман учи право в Нюйоркския университет, но се отказва от тази кариера, когато вижда по какъв начин Голямата депресия се отразява на хората. „За всички – за семейството ми и за хората на бизнеса, това бяха ужасни времена“, спомня си той. „Реших, че няма смисъл да оставам в колежа и да ставам адвокат, след като пред мен толкова много адвокати ставаха таксиметрови шофьори.“
Младият мъж открива истинското си призвание в театъра. А там, освен кариерата, която ще следва до края на живота си, открива и любовта. Пеги Крейвън и Норман Лойд сключват брак през 1936 г. и остават заедно цели 75 години до смъртта ѝ през 2011.
През 1939 г. се снима в първия си филм, който е екранизация по новелата „Сърцето на мрака“ и е режисиран от легендарния Орсън Уелс. За съжаление филмът никога не бива завършен, защото на Уелс не му достигат 50 000 долара, за да завърши продукцията. Тогава Орсън Уелс помолил актьорите да останат в града още известно време, защото имал друга идея, но Норман Лойд предпочел да си тръгне и това се оказало най-голямата грешка в живота му. Филмът, който планирал да направи и в крайна сметка довършил Орсън Уелс, бил „Гражданнинът Кейн“ – един от най-великите филми на всички времена.
Норман Лойд е работил и с друг голям режисьор – Алфред Хичкок. Хичкок го взел да участва във филмите му „Саботьор“ и „Омагьосаният“.
Лойд има много малки роли в различни филми, като доста от тях са влезли в историята на киното. През 1989 г. играе директорът на училището, в което преподава героят на Робин Уилямс в „Обществото на мъртвите поети“. Последната роля е в комедията „Тотал щета“. Там той има малка, но запомняща се роля и е успял да впечатли всички членове на екипа с това колко жизнен е, дори на 100 години.
Една от нещата, с които Норман Лойд се гордее най-много е, че е познавал лично гениалният Чарли Чаплин. Двамата редовно са играли заедно тенис.