„Опенхаймер“ помете конкуренцията на Оскарите - най-голямата вечер в Холивуд за годината, като спечели седем награди, включително за най-добър филм и най-добър режисьор, увенчавайки една триумфална година за Кристофър Нолан.

ОПЕНХАЙМЕР

Майсторската драма на Нолан за бащата на атомната бомба, част от огромния феномен "Барбенхаймер" от миналото лято, също така спечели наградите за главна мъжка роля на Килиън Мърфи и поддържаща мъжка роля на Робърт Дауни Джуниър.

Кристофър Нолан – британско-американски режисьор, приветстван като талант на цяло поколение – каза, че филмът като форма на изкуство все още има накъде да расте.

Снимка: Getty Images

"Опенхаймер" беше номиниран за 13 награди, но дори със седем статуетки през голямата нощ той все пак се превърна в един от най-награждаваните филми в историята на Академията.

Робърт Дауни Джуниър беше признат за звездното си представяне като Люис Щраус, политическия враг на Дж. Робърт Опенхаймер.

„Бих искал да благодаря на моето кошмарно детство и на Академията“, каза Дауни, след като прие статуетката.

Дауни, който беше обект на шега от водещия Джими Кимъл за добре документираните му проблеми с наркотиците, щедро благодари на съпругата си Сюзън за нейната подкрепа.

„Тя ме намери като изоставено кученце и ме върна към живота“, каза той.

Лентата на Нолан за Опенхаймер, когото той нарече „най-важният човек, живял някога“, също грабна наградите за монтаж, операторско майсторство и най-добра оригинална музика. Историята за разработването на атомната бомба получи огромно признание в една нощ, в която звуците на войната не звучи толкова непознато за света, имаки предвид ожесточените войни в Украйна и ивицата Газа.

Снимка: Getty Images

„Направихме филм за човека, създал атомната бомба. И за добро или за лошо, ние всички живеем в света на Опенхаймер, така че наистина бих искал да посветя това на миротворците навсякъде“, заяви Мърфи, докато приемаше наградата си.

БАРБИ

Другият огромен успех на 2023 г. - поп феминисткият блокбъстър на Грета Гъруиг „Барби“, също беше високо оценен по време на гала вечерта в Лос Анджелис.

 

Докато филмът, който събра 1,4 млрд. долара в боксофиса, спечели само един "Оскар" за най-добра оригинална песен, забавлението, което генерира, осигури добро настроение на всички през цялата вечер.

Номинираният за поддържаща роля Райън Гослинг направи звездно изпълнение на песента "I'm just Ken" с китариста на Guns 'n Roses Слаш, както и от някои от екранните му партньори, сред които Симу Лиу и Мизеро Нкути Гатва. Изпълнението премина в караоке сесия, докато Гослинг предаваше микрофона на някои от гостите от звездния списък.

Парчето "What Was I Made For?" на Били Айлиш от летния хит "Барби" също спечели "Оскар". Така 22-годишната певица, която представи прочувствено изпълнение на сцената, вече има два Оскара в актива си - след победата преди две години с тематичната песен към филма „Смъртта може да почака“ от сагата за Джеймс Бонд.

КЛЕТИ СЪЗДАНИЯ

Ема Стоун спечели най-добра актриса за дръзкото си изпълнение в "Клети създания" - сюрреалистичен филм в стила на Франкенщайн, който спечели три други приза.

Тя изпревари Лили Гладстоун, която се бореше да стане първата представителка на коренното американско население (индианка), спечелила актьорски "Оскар" за ролята си в криминалната сага на Мартин Скорсезе „Убийците на цветната луна“.

Стоун, която преди това спечели Оскар за ролята си в "Ла Ла Ленд", отдаде почит към другите жени в своята категория.

Стоун победи и Сандра Хюлер от „Анатомия на едно падане“. Но френският съдебен трилър не се прибра с празни ръце, тъй като победи конкуренцията в категорията за най-добър оригинален сценарий. Съавторката на сценария Жюстин Трие разкри зад кулисите, че песента на рапъра 50 Cent, която е част от филма, първоначално е щяла да бъде песен на Доли Партън. „Но те отказаха да ни дадат правата“, каза тя пред репортери.

ВОЙНИТЕ

Освен наследството на "Опенхаймер", по време на церемонията имаше редица други напомняния за жертвите на човешките конфликти в света, пише още БГНЕС. Великобритания спечели първия си "Оскар" за най-добър чуждестранен филм с драмата за Аушвиц „Зона на интерес“, която също спечели наградата за най-добър звук.

Няколко от номинираните в голямата киновечер носеха значки на ревера, призоваващи за прекратяване на огъня във войната между Израел и Хамас в ивицата Газа, докато спорадични протести избухнаха около периметъра за сигурност на събитието.

Японският фентъзи филм "Момчето и чаплата" спечели "Оскар" за най-добър анимационен филм, побеждавайки "Спайдър-Мен: През Спайди-вселената". Филмът на майстора на анимацията Хаяо Миядзаки - размисъл за любовта, загубата и ужасите на Втората световна война и потенциално негов последен филм - се наложи в категорията с продукции като "Стихии" на "Дисни", "Нимона" на "Нетфликс" и "Роботски мечти".

"Войната свърши! Вдъхновен от музиката на Джон и Йоко" на Дейв Мълинс беше отличен с наградата за най-добър късометражен анимационен филм.

Имаше и препратки към войната в Украйна със статуетка за най-добър документален филм за „20 дни в Мариупол“ и кратка почит към руския опозиционер Алексей Навални - обект на миналогодишния документален филм "Навални", спечелил "Оскар". 

Документалният филм, режисиран от украинския журналист Мстислав Чернов, проследява руската обсада на Мариупол в Донецка област от гледната точка на Чернов и неговия екип през първите седмици на пълномащабната инвазия. Това е първият украински филм, направен от украински режисьор, който някога е печелил "Оскар".

Чернов призна този знаменателен момент в украинското кино, но каза, че му се иска никога да не е трябвало да документира боевете в Мариупол.