2020 г. като цяло беше лоша за киното, но в едно отношение има и с какво да се похвали. 16% от режисьорите, които са работили по 100-те най-високобюджетни филми за годината, са жени. Това се случва за пръв път в историята на киното.
Едва в последните години холивудските продуценти започнаха да се доверяват на жените да ръководят продукции за стотици милиони и резултати на филми като „Жената чудо“ са доказателство, че това е добра стратегия.
Ръстът е забележителен, като се има предвид, че през 2019 г. този процент беше 12%, а през 2018 г. едва 4%!
Разбира се това е година, в която доста филми бяха отложени, но по всяка вероятност процентът ще се задържи и през 2021 г., тъй като за тази година са планирани филми като „Вечните“ (The Eternals) и „Черната вдовица“ – високобюджетни супергеройски филми, които ще привлекат огромен интерес.
„Добрата новина е, че има ръст в процента жени режисьори за втора поредна година“, казва д-р Марта Лаузен. „Лошата новина е, че над 80% от продукциите не се ръководят от жени.“
Все още има какво да се желае и по отношение на процента жени, които работят по самия филм. Има известно повишение на жените продуценти (28%) и жените изпълнителни продуценти (21%), както и при жените оператори (които все още са едва 3%), но значителен спад при жените монтажисти (18%) и жените сценаристи (12%).
Тези изследвания показват, че макар да има известен напредък, Холивуд остава предимно мъжка територия, особено когато става дума за ръководни длъжности. Факт е, че съвсем малко жени са били номинирани за награда „Оскар“ в категорията за най-добра режисура и една единствена е печелила статуетката – създателката на „Войната е опиат“ Катрин Бигалоу.
В новите изисквания за филмите, които могат да бъдат номинирани за „Оскар“, е заложено, че филмите трябва да имат възможно по-голямо полово, етническо и културно разнообразие, за да стигнат до номинация. Надеждата на организаторите е, че по този начин ще се създаде по-голяма представителност в индустрията.