Музеят на дизайна в Лондон за пореден път потапя лондончани и гости на града в магията на културното наследство и социалните трансформации, но този път чрез една неочаквана призма – розовата пластмасова вселена на Барби

Изложбата, която е отворена за посещения от до 23 февруари 2025 г, представлява не просто ретроспекция на визиите на най-популярната кукла в света, но и задълбочено изследване на промените в културата, модата, дизайна и обществените възприятия през последните шест десетилетия.

Тя е пробвала повече от 250 професии, обитавала е над 50 различни домове и притежава обувки, които биха накарали и Имелда Маркос (първата дама на Филипините с най-много обувки в света) да ревнува. Сега, на 65 години, Барби завладява Музея на дизайна, като изпълва галериите му с изключителен поглед зад кулисите на своята розова пластмасова империя.

 

БАРБИ – ОГЛЕДАЛОТО НА СЪВРЕМЕННАТА КУЛТУРА

Създадена през 1959 г., Барби не е просто играчка – тя е огледало на времето, в което живеем. Тя отразява стремежите и мечтите на няколко поколения момичета и жени. Изложбата в Музея на дизайна разкрива как тази малка кукла се е превърнала в символ на женската еманципация, промяната на социалните норми и културните тенденции.

ЕВОЛЮЦИЯТА НА КЪЩАТА НА МЕЧТИТЕ

От първия си дом през 1962 г., който е просто картонен апартамент, до съвременните модернистични пентхауси, еволюцията на къщата на Барби е един от най-интересните аспекти на изложбата. 

Тя отразява промените в архитектурата и домашния дизайн, като същевременно символизира независимостта и възможностите, които Барби представлява за своите почитатели. В света на Барби домът не е просто място за живеене – той е отражение на идентичността, мечтите и стремежите.

 

ГАРДЕРОБЪТ НА БАРБИ – ОТРАЖЕНИЕ НА МОДНИТЕ ТЕНДЕНЦИИ

Барби винаги е била на върха на модните тенденции, а гардеробът ѝ е неизменна част от нейния образ. От бански костюми и високи токчета през 50-те, през хипарския шик на 70-те, до бизнес костюмите на 80-те – Барби винаги е била на върха на стила. 

Снимка: Canva

Всяка промяна в нейния гардероб отразява промяна в обществото – от независимата жена на 60-те до модните икони на съвремието.

БАРБИ – СИМВОЛ НА ПРОМЯНА И ПРОГРЕС

Въпреки че Барби може да бъде възприемана като продукт на масовото производство, тя често е на преден план в социалните промени. От първата чернокожа кукла Кристи през 1968 г., до съвременните кукли с различни форми, размери и способности – Барби отразява една прогресивна визия за света. 

Тя е свидетелство за това как възприятията за красота, ролята на жената в обществото и дори самата концепция за успех са се променили през годините.

 

КАКВО СЛЕДВА ЗА БАРБИ?

Изложбата завършва с поглед към бъдещето на Барби, като представя най-новата Къща на мечтите от 2021 г. – модернистичен дом, перфектно създаден за ерата на социалните медии. 

Но какво следва? Ще видим ли Барби да се завърне към по-традиционни ценности в съответствие със световните тенденции? Или ще продължи да бъде символ на прогрес и новаторство?

Барби може да бъде възприемана по различни начини – като детска играчка, модна икона или дори като културен феномен. Изложбата в Музея на дизайна в Лондон предлага уникална възможност да надникнем зад кулисите на този глобален феномен и да видим как едно малко парче пластмаса може да отразява света около нас.