Знаете ли как се създава един козметичен продукт? Как се ражда идеята? През какви етапи преминава производителят? Колко време отнема това?

Ето един разказ от първо лице на малък български бранд за натурална козметика, който представя нагледно, ден по ден, целия процес по създаването на един техен продукт – PhytoBoost Серум за околоочен контур.

Всъщност ще започнем отзад напред. В офиса пристигна пакетче с тестери с въпросния серум. Две дами от екипа тестваха козметичен продукт за околоочен контур. Ето какво ни споделиха за ритуалите, които са си изградили за поддържане на кожата на лицето и за новия продукт.

Снимка: iStock

Дилиана, 34 г., работеща майка

Имате ли сутрешен или вечерен ритуал за почистване на лице? Какво включва? 
Вечер измиване на лицето с Dove, нанасяне на крем за лице и околоочен крем. Сутрин само измиване с вода и нанасяне отново на крем за лице и околочен.

Каква козметика за лице ползвате – крем, мицеларна вода, тоник и т.н.?
Крем за лице, околоочен крем.

Предпочитана марка? 
Nuxe и Lierac.

Колко често слагате крем за лице?
Ежедневно.

Ползвате ли околочен крем или серум със същото приложение?
Да.

Правите ли разлика между серум и крем?
Да, серум ползвам спорадично, докато крем ежедневно.

Какво е усещането от продукта, който тествахте (посочете и период на тестването)
Малко повече от половин месец.
усещане върху кожата - свеж
аромат - свеж
консистенция – наситена, сравнително малко количество е нужно, за да се разнесе около окото.
сравнение с друг подобен продукт – усещане за лекота. Други подобни, носят усещането, че е нанесен продукт, докато този се носи много леко върху кожата.

Ралица, 40 г., работеща жена, майка на три деца

Имате ли сутрешен или вечерен ритуал за почистване на лице? Какво включва? 
По-скоро имам. Изградих го сравнително късно, но тъй като с времето кожата ми се промени и стана доста суха, се наложи да съм по-систематична в това отношение. Почиствам грима си с мицеларна вода. Измивам лицето. Нанясам крем за почистване - сух стик, от който съм изключително доволна и препоръчвам с две ръце. Измивам отново и сега нанасям околоочен серум (преди това съм ползвала околоочен крем на Eucerin) и крем за лице.  

Каква козметика за лице ползвате – крем, мицеларна вода, тоник и т.н.?
Мицеларна вода на Nivea, много съм доволна. Ползвала съм и други, но този продукт ми пасна най-много. Крем за лице и околоочен крем. 

Предпочитана марка? 
От около половин година имам нов фаворит - PhytoEssence. Преди това ползвах крем за лице за суха кожа на SVR - extra rich, който също препоръчвам.

Колко често слагате крем за лице?
Ежедневно - сутрин и вечер.

Ползвате ли околочен крем или серум със същото приложение? 
Да. Ползвала съм и двете. В момента - серум.

Правите ли разлика между серум и крем?
Честно казано не правех, докато не започнах да ползвам серум. Порових се из Мрежата и открих как да го нанасям така, че да има ефект. Това, което научих за серума по принцип е, че се използва за кратковременно, но по-концентрирано третиране на даден проблем.

Какво е усещането от продукта, който тествахте (посочете и период на тестването) 
Около месец. 
усещане върху кожата - освежаване, почти като събуждане
аромат - ненатрапчив, почти незабележим, но все пак се усеща и е приятно
консистенция – лека, мека, бързо попиваща
сравнение с друг подобен продукт – не съм ползвала други серуми досега.

След споделеното от двете дами се пригответе да влезете в лабораторията на малък български бранд за натурална козметика и да се запознаете с процеса по създаването на серума, който те тестваха >>

 

 Дневникът на един козметик_

от Стела Ненова

Снимка: iStock

Ден 1: Началото

На поредното изложение клиент задава въпрос дали имаме такъв и такъв крем за очи. Ние околоочен продукт все още не сме правили и съжалително клатим глава. Следва втори клиент със сходен въпрос, после и трети, който подочул за какво говорим, също се включва в темата.

Ден 2: Бледа идея се заражда на хоризонта

С охота започваме да разпитваме всички други клиенти, оказали се по един или друг начин пред щанда ни до края на изложението. Имат ли интерес към козметичните продукти, третиращи околоочния контур? Ползвали ли са вече ли такива? Какво очакват от подобна козметика?

Старателно си записваме мненията и правим бърза статистика.

Ден 3: Намесва се технологът

След кратък обзор на клиентските мнения, технологът запретва ръкави. Но не, за да „забърка“ нещо, а за да направи детайлно проучване върху основните проблеми, с които дамите се сблъскват обгрижвайки деликатната зона около очите.

Ден 10:  Първи проучвания

След едноседмични анализи на студии и публикации в специализирани издания, имаме примерен профил на оптималния за таргетиране на основните проблеми продукт.

Истинското просветление идва обаче след нашето посещение на In-cosmetics Global, Paris, 2019 - най-голямото международно изложение в световната козметична индустрия за съставки, аромати, лабораторно и техническо оборудване.

Там, освен изключително ценните контакти на място, успяваме да посетим и някои от множеството лекции и семинари на водещи козметични производители, които щедро споделят последните нововъведения и тенденции в областта.

И бледата до скоро идея придобива пълнокръвен вид.

Ден 20: Раждане на първа формула

Завърнал се сред своите колби и шишенца, технологът усилено работи върху материализирането на новия продукт. Или поне на неговия прототип.

След известен брой опити, доуточнявания на количества и съставки и многократни справки с компютъра (да, формулите се изчисляват дигитално, за да се постигне максимално добър баланс на активни вещества, които да работят в синергия), формулата е завършена.

Ден 21: Тестови продукт

С готова формула в джоба, ред е на първите проби. Едно последно допитване до компютъра уточнява какви количества от кои съставки трябва да се поръчат, за да се произведе началната тестова серия от продукта. Заявяваме нужното и чакаме.

Ден 30: Пристигане на суровините

Обикновено поръчки от подобен вид отнемат малко повече от седмица. Когато съдбата е с теб, намираш всичко необходимо при един доставчик и то дори пристига заедно. В случаите на по-слаб късмет, се налага постоянно да надзираваш, координираш и проследяваш пратки, докато те не се озоват най-накрая на прага ти. А има и моменти, когато целият процес отнема много повече дни, отколкото си си помислил, че е разумно да предвидиш. 

Ден 31: Първи опити

Веднъж получил всички съставки, технологът се заема с първата тестова продукция. Тя, очаквано или не, съвсем не остава единствена. В следващите дни поредици от тестови продукти стройно се нареждат в редичка за изследване и анализ.

Ден 40: Плахи успехи

Рядко пробните партиди уцелват десетката от първия път, да не кажем никога. Формулата се оказва нелоша, но не и оптимална.

Два са основните фокуса на този етап – създаване на структура, максимално добра за вида продукт и типа кожа, за която е предвиден и  постигане на добра абсорбция. Или с две думи: да е приятен на пипане и да попива, без да остава бяла следа, както ни разяснява технологът.

Ден 45: Опитите продължават

Работи се върху подобряване ту на едното, ту на другото. На моменти и на двете едновременно.  

Снимка: iStock

Ден 50: Спасителна хрумка

В дни като този лампичката просто светва сама. Дали да не сменим емулгатора? Става въпрос за вещество, което работи на молекулярно ниво и способства смесването на два принципно не смесващи се елемента. В козметиката това най-често са масло и вода, като и двете съставки са от огромно значение за създаване на действително работещ продукт. Различните емулгатори по различен начин „слепват“ недолюбващите се компоненти, затова експериментирането с тях е важен етап от търсенето на съвършенство.

Междувременно тестовите суровини са се поизчерпали. Следва поредна поръчка за попълване на липсите.

Ден 59: Нови опити

С пристигането на попълненията в съставките, проверовъчният процес продължава в същия дух и надежда.

Снимка: iStock

Ден 62: Пробив

Ето че технологът най-сетне изглежда доволен от структурата на продукта. Тя е вече толкова добра, колкото може да се очаква. Ако само попиваше с една идея по-бързо…

Ден 63: Обратно зад компютъра

Това не може да остане така. Да си на крачка от желаното, почти да го помирисваш, а да не можеш да го материализираш е тягостно чувството. Формулаторът има нужда от вдъхновение и се обръща към науката и технологиите, за да го намери.

Ден 70: Нов подход

Вероятността да постигнеш различен резултат като повтаряш едно и също действие е равна на нулата. Ето защо технологът се захваща с поетапни пробни промени в различните звена на производствения процес. Работата му прилича на тази на часовникар, който се е заел да провери всички зъбчати колелца в механизма на часовника. Малка смяна тук, настройка там и изпробване на направените подобрения.

Ден 71: Успех

Дяволът е в детайлите, нали така? Въпросът е да разбереш в кои точно детайли да се вгледаш. Оказва се, че внесените нововъведения в технологичния процес са дали така чакания резултат – серум за околоочен контур, с точна формула, добра структура и оптимална попивност.

Ден 72: Независими лаборатории

Не, все още не сме приключили. За да бъде пуснат в търговската мрежа, един козметичен продукт трябва да притежава анализ от независим орган за неговата безопасност. Технологът изготвя нужната документация и изпраща тестови продукти на специализирана лаборатория, в която в рамките на 6 до 8 седмици разни хора подлагат на всевъзможни проверки пратеното им творение. Ако всичко е наред, получавате удостоверение за безопасността на продукта и зелена светлина за производство.

Снимка: iStock

Ден 73: Визия

Докато чакаме лабораторните анализи, не ни остава друго, освен да поработим върху визията на бъдещия околоочен серум. При нас цари пълна демокрация (така и така не сме многобройни) – всички изразяват своето виждане и споделят на кои елементи да се акцентира. Даваме си поне няколко дена, за да можем да избистрим нещата в процеса на разговор, защото истината наистина се ражда в спора.

Ден 76: Избор

Пристъпваме към гласуване. Обикновено се избира някакъв сборен вариант, обединяващ моменти от различните предложения. Продължаваме да чакаме тестовете за безопасност на продукта, но поне уточняваме в какъв контейнер той ще се вместява.

Ден 128: Имаме зелена светлина

Лабораторията изпраща заветния анализ, в който потвърждава, че серумът за очи е устойчив и сигурен за потребителите. В очите на технолога просветват едновременно удовлетвореност и гордост.

Поръчваме суровините и контейнерите за първата партида.

Ден 129: Да дойде дизайнерът

Дотук бяхме основните действащи лица, но идва момент, в който трябва да се обърнем към професионалист за създаването на опаковки и етикети. Имаме късмета да си партнираме с дама с невероятно въображение, която, на всичкото отгоре, умее да слуша добре. Възлагаме й дизайна с увереността, че околоочният ни серум е поверен в сигурни ръце.

Ден 135: Първи проби

Няколко дена по-късно получаваме и първите принтирани мостри на етикети и опаковки. Подлагаме ги на сериозен тормоз, защото трябва да се изпробва не само визията, но и физическата им издръжливост.  

Ден 136: Поправки

Почти винаги се налагат поправки. Било защото сме пропуснали нещо в графиката и текстовете, когато сме ги гледали на екран, било защото имаме забележки към стабилността на опаковките и използваните мастила.

Ден 138: Суровините пристигат

Поръчаните съставки за първата партида са вече на адрес. Подреждаме ги прилежно в цеха и ги инвентаризираме. Седят на спокойствие и чакат своя ред.

Ден 140: Пак проби

Разглеждаме новите мостри на опаковки и взаимно се поздравяваме. Понякога сме такива късметлии! Този път се разминаваме само с едни поправки. Ами да ги поръчваме тогава.

Ден 155: Имаме всичко

След като получаваме кутиите и етикетите, нищо не може да ни спре. Планираме дата за тестово производство и бавно потъркваме ръце.

Ден 170: Първа тестова партида

В уречения ден цехът заработва с пълна пара. Първата пробна партида е налице. Сега остава да намерим доброволци за тестване. Имаме идея към кого да се обърнем.

Снимка: Стела Ненова

Ден 171: Доброволци

След кратък призив към регистриралите се за нашия бюлетин, набираме нужните ни хора със скоростта на светлината. Разпращаме им тестери с новия продукт, като уточняваме, че търсим искреното им мнение.

Ден 196: Първи отзвук

С голямо внимание прочитаме прииждащите отзиви. Особено сме благодарни на дамите, споделили възрастта си в коментарите, понеже с този детайл техните мнения са от най-голяма полза за другите. Изглежда сме се справили със задачата. Ако сте любопитни какво конкретно казват тестващите, можете да прочетете тук.

Ден 197: Европейски портал за нотифициране на козметични продукти

Последна регистрация в козметичния портал на Европейската комисия. Депозирано е цялото досие на продукта, както и снимка на самия него.

Време е за първа партида.

Ден 200: Продуктът е на пазара