Когато се оглеждате за приятно заведение в центъра на София, където да изпиете някое истински хубаво вино, да опитате нещо различно и апетитно, а за капак - да се насладите пълноценно на приятната си компания - “Grape Central” е изборът, който бихте искали да направите.
Историята: Около една-единствена керамична плочка с грозде, превърнала се в метафоричен център на една чудесна идея, се събират трима души, определящи себе си като “винохора” - Ефросия, Иво и Яна. Те решават да направят от старата фурна близо до площад “Македония” идеалния вариант за срещи и тихи разговори на чаша хубаво вино.
Всичко започва с познанството покрай общата им страст - Яна Петкова и Ефросия Благоева са част от екипа на “DiVino”, но и тримата са дегустатори. Яна има опит със “СкараБар” (1 и 2), а преди общия им проект на име “Grape Central”, Иво дълго време е бил част от екипа на “Отвъд алеята, зад шкафа” - ”култово място в София, което за съжаление вече не съществува.” - казва Ефросия.
Първоначалната им идея е “Grape Central” да бъде истински винобар “какъвто има във всеки европейски град” - с богата и добре подбрана селекция бутилки с етикети от България, Стар и Нов свят, но без кухня. Оказва се обаче, че това не е работеща формула за очаквания на жителите на София, затова Иво се заема с менюто и прави стегнат подбор на ястия, с които да подсладите небцето си, разглезено от вкуса на някое от 320-те възможни варианта класно ферментирал течен лукс. Но... на добри цени.
Интериорът: “Не сме романтици” - казва Яна. “Имахме много ясна представа какво искаме да направим и вече имаме достатъчно опит с други заведения, за да знаем какво да очакваме, кое е изпълнимо и кое не.” Затова в “Grape Central” всеки от тях е намерил своята роля - Ефросия е дизайнер и преобразяването на старата фурна, която “приличаше на бърлога”, е нейно дело. Тя използва опита и впечатленията, които е натрупала от различни винобарове из Европа и решава да ги вплете в едно за обазвеждането на този.
“Мястото е от 1937-ма и допреди 6 години е функционирало като фурна, след това е изоставено. Харесахме мястото, уличката... Вдъхновението за интериора дойде изцяло от помещението. Хареса ми, че сградата е стара, че има високи тавани - веднага видях потенциала на мястото” . Част от мебелите са антикварни - има френски столове с кожа - “Когато ги забелязах за първи път, бях сигурна, че трябва да са тук. Получи се добре балансирана еклектика - стелажът за вино е с индустриален дизайн, от другата страна на салона има френски шкаф, барстоловете са съвременни... За мен беше важно нещата да кореспондират едно с друго.”
Менюто: На фокус разбира се, е виното. Ефросия споделя: “Яна направи изцяло винената листа с изключително добър подбор на вина - България, Стар свят и Нов свят. Хубавото е, че всичко е опитвано от нас. Това, което предлагаме, е резултат на много щателен подбор.” Топлата европейска кухня пък е дело на Иво - “Имаме 5-6 салати, които сменяме според сезона. Включили сме няколко основни ястия, както и няколко гарнитури - за да може всеки да комбинира нещата, които най-много обича. Имаме и предястия.” Ако се случи да попаднете на ул. "Самуил" по обяд - не се тревожете - в “Grape Central” има обедно меню - обикновено със супа и основно ястие, плюс предложение на седмицата - “ако нещо на Иво му е направило впечатление” - казва Ефросия.
Част от десертите са дело на Йоана Петрова, а други са от “Кейки Бейки”.
Името: И понеже всяко хубаво нещо трябва да говори самò за себе си, названието е много важно. Името на заведението “е на Иво” - казва Яна. Първоначално смятат да кръстят своя винобар “Grape Escape”, но впоследствие решават, че може да извиква негативни асоциации покрай едноименния клуб и някогашните неприятни случки там. Затова почти на шега, докато Иво обяснява как ще си отвори павильонче на улицата, от което ще продава сандвичи и вино и ще го кръсти “Grape Central”, се ражда името, което намираме на табелката над големите френски прозорци. “С имената на заведенията е така - казва Яна, - когато го видиш, просто знаеш, че е то.”
Иначе “Вината в България са адски много, вносът също е огромен - не е никак лесна работа да управляваш и поддържаш толкова богата селекция” - казва Яна. Затова пък клиентите са склонни на експерименти - Ефросия, Яна и Иво залагат на отношението и се стараят да направляват избора им, но “без да наставничим”. За да е още по-лесно за клиентите да пробват различни неща, предлагат вино на чаши - “всеки месец сменяме селекцията от 12 вина, които се предлагат на "дребно”. И тримата се гордеят, че “Хората имат доверие в нашата винена листа.”
И има защо да е така >>