Случвало ли ви се е да излезете на ресторант с очакване за приятно изживяване и да си тръгнете с усещането, че сте похарчили прекалено много, без дори да сте поръчали нещо кой знае колко скъпо. Много заведения за хранене използват психологически трикове, за да повлияят на избора ни, да ни накарат да похарчим повече пари, да изберем по-скъпи ястия и напитки и дори да оставим по-голям бакшиш. Вижте някои от най-честите хитрини, които ресторантите използват, за да ни накарат да харчим повече.

Менюто – най-силното оръжие

„Повечето хора решават какво да поръчат за под 90 секунди,“ обяснява Фред Харингтън, директор на платформа за отстъпка и промоции за услуги. Ресторантите знаят това и менюто им е проектирано така че да влияе на моментната преценка, като на първите страници се слагат по-атрактивни ястия с по-високи цени.

Къде е цената

Ако не виждате цени в менюто, особено в по-луксознитe ресторанти – това е умишлено. Дори когато има цени, те често са поставени на необичайни места, за да не ви правят впечатление.

„Целта е фокусът да е върху храната, а не върху цената,“ казва д-р Джейсън Бюл, преподавател в Университет на Южна Калифорния пред Delish. Затова много заведения представят храната с големи и помпозни букви и наименования, докато цената остава встрани от вниманието на клиента.

Трикът със скъпия продукт

Ресторантите често включват едно изключително скъпо ястие, само за да направят останалите предложения да изглеждат по-евтини в сравнение с него. Това винаги работи, а хората си поръчват от по-евтините вариации, смятайки, че са спестили пари, избягвайки скъпото.

„Това е невероятно ефективен трик,“ казва още Харингтън.

Снимка: iStock

Заглавието има значение

Прекалено описателните и вкусно звучащи имена на ястията имат една-единствена цел – да ви убедят, че струват повече, отколкото е реалната им стойност.

„Колкото по-описателно е името, толкова по-голяма стойност му придава клиентът,“ добавя Фред Харингтън. „Не е важно какво има в чинията – важно е как звучи.“

Носталгията по бабините, домашни рецепти - маркетингов трик

Много описания в менюто използват носталгия и емоция, за да ви докоснат. Така например „бабината баница“, „домашни мекици“ и подобни са всъщност „внимателно формулирани имена на ястия, придаващи им емоционална стойност, на която трудно може да се устои“, коментират от Aaron Allen & Associates, глобална консултантска фирма, специализирана в ресторантьорството и хотелиерството.

Снимка: iStock

 „Но онази "бабина баница", която ще поръчате – най-вероятно отлежава във фризер от месеци.

Въпросът „Газирана или чешмяна?“ не е случаен

Когато сервитьор ви попита дали желаете чешмяна или газирана вода, целта е да ви подтикне да изберете по-скъпия вариант несъзнателно.

Музиката също е манипулация

Ресторантите пускат бавна музика, когато е спокойно – за да стоите по-дълго, и бърза, когато е пълно – за да ядете по-бързо и освободите масата за следващи клиенти,“ споделя инфлуенсърката Basia, която е позната като @everupmarketing в TikTok и която е създател на съдържание, специализирано в поведенческа психология и маркетинг.

Пълният буркан с бакшиши – психологически натиск

Basia разкрива още, че служителите (най-често сервитьори) първи пускат пари в буркана за бакшиши, за да предизвикат чувство на вина у клиентите, че не са оставили нищо. Това кара хората неволно да оставят по-голям бакшиш.

 Вижте във видеото как може да си приготвите салата с морски дарове:

Последвайте ladyzone.bg във FACEBOOK

Последвайте ladyzone.bg в INSTAGRAM

Последвайте ladyzone.bg в ТIKTOK