В последно време все повече се налага един нов супермодел – олицетворение на безупречната красота. Тя е поразителна, стилна, съвършена... и, всъщност, не е истинска.

В августовското печатно издание на Vogue, реклама на Guess представя красива руса манекенка, която демонстрира облекла от последната колекция на известната марка. Дотук всичко е както трябва – до момента, в който дребен шрифт в ъгъла не разкрива, че тя е създадена с помощта на изкуствен интелект.

Това е първият път, в който на страниците на престижното списание се появява подобно изображение, генерирано от изкуствен интелект.

Морални въпроси

Рекламата е посрещната с противоречия и повдига редица въпроси за това как се отразява подобен факт както на истинските модели, така и на потребителите - особено на младите хора, които се влияят от подобни нереалистични стандарти за красота.

Фелисити Хейуърд, plus-size модел, която е в модните среди повече от десетилетие, споделя пред BBC, че използването на AI модели в кампании е „много обезсърчително и плашещо“. И не без основания се притеснява, че това може да подкопае години работа за по-голямо разнообразие в индустрията.

AI и различните модели

В последните години светът на модата отбелязваше реален напредък в приобщаването на различните модели. Валентина Сампайо стана първата транс жена, която дефилира за Victoria's Secret, Халима Аден бе първият модел, носещ хиджаб в глобални кампании, а много марки започнаха да представят модели с големи размери на подиума.

Но напоследък, според Хейуърд, се забелязва едно връщане назад. „Тези хора просто вече не получават покани, както преди“, твърди тя. И е убедена, че AI моделите още по-осезаемо ще засегнат нестандартните модели.

Нереални стандарти за красота

Колкото до загрижеността относно нереалистичните стандарти за красота и вредните ефекти, които те могат да имат, това не е нещо ново. Традиция е снимките на моделите да бъдат допълнително обработвани до съвършенство. Но до момента поне ставаше дума за реални хора, а не за дигитално създадени перфектни изображения - без човешки недостатъци, несъответствия или уникалност.

Въпреки че Guess етикетира рекламата си като генерирана от изкуствен интелект, много хора могат да се подведат, тъй като на пръв поглед изображението изглежда напълно реалистично. И да се опитват да подражават на подобни модели – нещо, което може да има пагубно въздействие върху психичното здраве на хората, особено сред подрастващите.

Решението на Vogue да включи реклама, генерирана от изкуствен интелект, предизвика вълнение и в социалните мрежи. „Сякаш очакванията за красота не бяха достатъчно нереалистични, ето, че идва изкуствен интелект, за да ги направи невъзможни. Дори моделите не могат да се конкурират“, написа потребител в X.

До момента oт редакцията на Vogue отказват официален коментар. Заявява само, че това е реклама, а не редакционно решение, уточняват от BBC.

Изкуственият интелект скоро ще обхване всяка сфера на живота - вижте видеото:

Последвайте ladyzone.bg във FACEBOOK

Последвайте ladyzone.bg в INSTAGRAM

Последвайте ladyzone.bg в ТIKTOK