Някога преди, когато Детройт произвежда колите, които се карат в цял свят, млад инженер на име Бил Раухаусер си купува фотоапарат за 39 цента. Това е началото на любов към фотографията, превърнала се в професия и продължила през следващите 70 години.

Към днешна дата Раухаусер все още прави изложби. В своята кариера той улавя динамиката и разрухата на града по-добре от всеки друг фотограф от това време. Той е и първият, отворил галерия, в която се излагат само и единствено снимки в Средния запад.

 "Клише е да твърдим, че Бил Раухаусер е доайенът на фотографията в Детройт, но това е истината." - казат запознатите.

"Започнах, когато градът беше на върха на славата си" - разказва Раухаусер, който е роден в Детройт - "Детройт след войната беше арсенал на демокрацията. Всеки беше чувал за Детройт. Автомобилният център на света, велик град."

 


През 50-те населеността на Детройт започва да намалява, а местните го напускат на вълни след протестите през 1967 г. Без инвестиция някогашният славен град започва да се променя.

"Това е причината моите снимки да станат някак важни" - казва с типичната скромност на Средния запад Раухаунсер  - "Показват онзи период, когато Детройт започна да залязва, просто така."

Всъщност Раухаусер в отговорът на Средния запад на Анри Картие-Бресон , френският баща на уличната фотография. Той може да цитира две изречения, запомнил от изложбата на Бресон в Ню Йорк Сити през 1947 г., които променят живота му - "Фотографията не е хоби. То е изкуството да виждаш. Важните въпроси са как и какво виждаш. В тях е голямата разлика."

 

Когато Раухаусер прочита тези думи, популярното схващане сред елита, учебните заведения и кураторите на изложби за фотографията е, че тя е просто хоби, не форма на изкуството. Извън клубовете за аматьори в Детройт няма място, където Рахаусер да може да развие уменията си. Затова след работа и през почивните дни той започва да обикаля улиците, за да се научи как да снима и как да вижда. 

Критиците признават, че именно той и неговата работа са учебник, ментор и вдъхновение в продължение на 6 декади за всички фотографи в Детройт, докато заедно с това развива собствените си необикновени таланти. Раухаусер се превръща в изключително квалифициран професионалист, чийто аскетични композиции на обикновени предмети, например спортна шапка, линията на дърводелец или гумен ботуш, издига до икони на ежедневието.

 

Снимах центъра на Детройт, както и някои квартали. Ню Йорк и Чикаго също. Но през по-голямата част от живота си бях в Детройт.

Раухаусер вече не може да се разхожда по улиците цял ден. Но казва, че все още "гори от всичките си 4 цилиндъра".

Той снима, посещава приятели в центъра на Детройт, гледа живи джаз изпълнения и работи по каталогизиране на архивите си.  

"Мисля, че причината да съм все още жив, е че не съм се заседял, все още се разхождам. На 95 г. съм и съм се прицелил в 105. Никъде няма да ходя, поне не скоро." - казва Раухаунсер.