Излезе световният бестселър на Ролф Добели, едно комплексно и увлекателно четиво, което ще ви посвети в изкуството на правилното мислене!

Книгата

„Изкуството на правилното мислене: 52 мисловни грешки, които по-добре оставете на другите“ (превод: Жанина Драгостинова) е уникална книга, защото представя постиженията на съвременната психология на достъпен език и с чувство за хумор. Мисловните грешки в смисъла, в който авторът използва това понятие, са систематичните отклонения към рационалността, към оптималното, логичното, разумното мислене и поведение. Например много по-често се случва да надценим знанията си, отколкото да ги подценим. Опасността от загуба много по-бързо ни подтиква към действие, отколкото изгледът нещо да спечелим. По-бързо забелязваме намръщените физиономии, отколкото усмихнатите...

„Мозъкът ни е устроен за живот на ловци и събирачи. Днес обаче ние живеем в напълно различен свят. Това води до систематичното допускане на мисловни грешки, които могат да се окажат катастрофални за вашите пари, кариера, щастие. Ако сме наясно с това колко е лесно да се заблудим, ще бъдем много по-добре въоръжени за срещата с тези заблуди”. Ролф Добели поставя най-коварните ни „мисловни грешки“ под лупа и така ние разбираме:
- защо систематично надценяваме знанията си (и смятаме другите за по-глупави, отколкото всъщност са);
- защо нещо не може да бъде правилно, само защото милиони хора го приемат за правилно;
- защо следваме теории дори и когато вече е доказано, че те са неправилни.
А когато знаем всичко това, можем да предположим, че наполовина сме го избегнали или поне правилно преодолели.”

Авторът

„Настоящата книга може да не е пълното ви щастие, но все пак е някаква застраховка срещу самопричиняването на прекалено голямо нещастие”, настоява авторът.

Ролф Добели е роден през 1966 г. в Люцерн, Швейцария. Работил е като главен изпълнителен директор в различни дъщерни дружества на групата на Swissair. С приятели създава фирмата getAbstract, най-големият световен търговец на популярна икономическа литература. Живял е в Хонконг, Австралия, Англия и дълги години в САЩ. Основател и куратор на ZURICH.MINDS – общество на водещи личности от областта на науката, културата и икономиката.
Текстовете на Ролф Добели са не само поучителни, но и занимателни и доставят истинско удоволствие при четенето. Авторът майсторски съчетава литературния си талант с този на предприемача. От излизането си през 2011 г. досега книгата е неизменно в списъка на бестселърите на списание „Шпигел“, продадени са повече от милион екземпляри. Според Добели успехът на „Изкуството на правилното мислене“ се дължи на това, че за първи път някой представя постиженията на съвременната психология на достъпен език и с чувство за хумор.

Откъс от книгата >>>

Заблудата за оцеляването
Защо трябва да посещавате гробища

Накъдето и да се обърне Рето, вижда рокзвезди. Появяват се по телевизията, печатат ги на кориците на списанията, влизат в програмите на концертите и във фен страниците в интернет. Няма как да не чуеш парчетата им – в моловете, от собствения си плейлист, във фитнеса. Рокзвездите са навсякъде. Много са. И са много успешни. Примамен от успеха на безброй герои на китарата, Рето основава своя група. Ще се справи ли? Вероятността това да се случи е на милиметър над нулата. Както много други и той сигурно ще се озове в гробището на провалилите се китаристи. Там могат да се открият 10 000 пъти повече музиканти отколкото по сцените на шоубизнеса, но нито един журналист не се интересува от провалилите се – с изключение на падналите звезди. Това прави гробището невидимо за външни лица.
Заблудата за оцеляването (Survivorship Вias) означава: тъй като във всекидневието успехите са по-видими от неуспехите, вие систематично надценявате изгледа за сполука.
Като външни лица (какъвто е Рето) попадате в плен на илюзия. Не преценявате точно колко незначително малка е възможността за успех. Зад всеки успял писател се крият сто други, чиито книги не се продават. Зад всеки от тях са притихнали още сто други, които изобщо не са намерили издателство. А зад всеки от тези пък стоят още сто, които държат в чекмеджето си започнат, но недовършен ръкопис. Ние обаче чуваме само за успелите и не можем да преценим колко невероятен всъщност е писателският успех. Същото важи за фотографи, предприемачи, художници, спортисти, архитекти, Нобелови лауреати, телевизионни водещи и кралици на красотата. Медиите нямат интерес да копаят из гробищата на провалилите се. Те не отговарят за тях. Което означава: захванете се с този мисловен процес, ако искате да притъпите малко заблудата за оцеляването.
Заблудата за оцеляването ще ви спипа най-късно при темата „пари“: ваш приятел основава нова фирма. Вие спадате към кръга на потенциалните инвеститори. Преценявате шансовете: би могло да излезе следващият „Майкрософт“. Може пък да имате късмет. Как изглежда реалността? Възможният сценарий е фирмата изобщо да не се откъсне от стартовата позиция. Следващата най-близка възможност е банкрут след три години. Повечето от фирмите, които надживяват първите три години, се свиват до средно или малко предприятие с не повече от десетина служители. Извод: позволили сте си да бъдете заслепени от медийното присъствие на успешните фирми. Значи да не поемате рискове ли? Не. Но го правете със съзнанието, че малкият дявол заблудата за оцеляването украсява вероятностите така, както се украсява шлифован кристал.
Да разгледаме индекса Дау Джоунс. Той се състои само от оцелели. В нито един борсов индекс не присъстват провалилите се или неразвилите се фирми – тоест мнозинството. Борсовият индекс не е представителен за икономиката на една страна. Също както и отразеното в пресата не е представително за цялата съвкупност от музиканти. Огромното количество книги със съвети как да успеем също трябва да ви настрои скептично: провалилите се не пишат книги и не изнасят доклади за провала си.
Заблудата за оцеляването създава твърде деликатна ситуация, ако вие сам сте част от групата на „оцелелите“. Дори и ако успехът ви се опира на чиста случайност, ще откриете общи неща с другите успели хора и ще ги обявите за „фактори на успеха“. При посещение на гробището на провалилите се (лица, фирми и др.) обаче ще установите, че и те са използвали мнимите „фактори на успеха“. Когато достатъчен брой учени изследват определен феномен, обикновено поради чиста случайност няколко от изследванията дават статистически релевантни резултати – например за връзката между консумацията на червено вино и по-голямата продължителност на живота. Така тези (фалшиви) изследвания веднага достигат висока степен на популярност. Заблуда за оцеляването.
Но стига философстване. Заблудата за оцеляването означава: вие систематично надценявате възможността за успех. За да има противодействие: посещавайте възможно най-често гробищата на някога многообещаващи проекти, инвестиции и кариери. Тъжна, но здравословна разходка.

Продължава >>>