Без да омаловажавамe великите мъжки гласове – баси, баритони и тенори, прославили страната ни по света, искамe да изкажeм възхищението си от големите постижения на жените в областта на това така трудно, но най-красиво певческо изкуство – оперното пеене. Не са малко българките, които завладяха и продължават да владеят сърцата на милиони почитатели на оперното изкуство. Редом до незабравимите имена на Елена Николай, Илка Попова, Катя Попова, Гена Димитрова, Райна Кабаиванска и мн. др., се издигнаха имена като това на Александрина Пенданчанска, Дарина Такова, Красимира Стоянова, Петя Иванова, Ина Кънчева, Веселина Кацарова, Соня Йончева и др., които за удивително кратко време покориха европейските и световни оперни сцени.
Тук се спираме накратко само на една малка част от плеядата талантливи, блестящи и обичани оперни певици. Радостно е, че бъдещето на операта е в ръцете на такива, влюбени, красиви и отдадени на това великолепно и неувяхващо изкуство, българки:
Александрина Пендачанска
Александрина Пенданчанска е родена през 1970 година в София. Завършва Музикалното училище с профил "Пиано и пеене". Неведнъж певицата е говорила с благоговение за своята майка и вокален педагог – сопраното Валери Попова, за силната си духовна връзка с нея. "Тя беше една изключителна душа – много крехка, ранима, фина, деликатна и светла”, споделя Александрина в интервю за книгата на Галя Йончева "Оперни пътеки”.
Едва на 17 години Пендачанска прави своя сценичен дебют с ролята на Виолета от операта Травиата на Дж.Верди. А на 19 – печели първа награда в международния оперен конкурс "Антонин Дворжак”. Оттогава насетне следват още много награди, участия и договори с най-големите оперни театри във Виена, Париж, Берлин, Ню Йорк, Рим, Брюксел, Вашингтон, Хамбург, Москва, Торино, Неапол, Санта Фе, Брегенц, Монте Карло, Пезаро, Тел Авив и много други. Впечатляващо е и завидното майсторство, с което Александрина Пендачанска интерпретира моцартовия оперен репертоар.
Петя Иванова
Петя Иванова е родена през 1974 година. Завършва държавната музикална академия в София. Следват награди в претижни международни конкурси. Репертоарът й включва многобройни партии от опери на най-значимите оперни композитори. Тук са впечатляващият женски образ на Лучия от едноименната опера на Доницети, злощастно влюбената Джилда от "Риголето" на Верди, Розина от "Севилският бръснар” на Росини, страстната Мюзета от Бохеми на Пучини, обречената Виолета от "Травиата" на Верди, фатално влюбената Лакме от едноименната опера на Делиб, Олимпия от "Хофманови разкази" на Офенбах, Церлина от "Дон Жуан" на Моцарт и т.н. Петя е колоратурно сопрано, впечатлила с нежността и чистотата на вокалите си критици и оперни меломани по цял свят.
Веселина Кацарова
Веселина Кацарова е световноизвестна българска оперна певица с швейцарско гражданство от 1997 година. Нейният забележителен мецосопран е обект на най-високи оценки от страна на музикалните критици по света. От 4-годишна учи пиано. На 14 започва да посещава музикалната гимназия „Кристина Морфова“. От 1984 учи пеене. Завършва Музикалната академия в класа на Реса Колева. Дебютира в Старозагорската опера с Хабанера от операта „Кармен“ на Жорж Бизе.
Сред многобройните ѝ грандиозни успехи е участието на Залцбургския музикален фестивал от 1992 година, когато замества Мерилин Хорн в ролята на Танкред от едноименната опера. Българката печели вниманието на публиката и получава роли в Лондон (Росиан), Мюнхен (Черубино), Залцбург (Зерлина), Флоренция (Идаманте), Цюрих (Шарлот от Вертер), Париж (Ромео от Капулети и Монтеки). Участва и в САЩ — в Ню Йорк (Ромео) и в Чикаго (Идаманте). Към най-успешните ѝ роли е тази на Сесто от „Милосърдието на Тит“, която играе за първи път на Залцбургския музикален фестивал през 1997 и играе междувременно в Цюрих, Баварската държавна опера в Мюнхен, Операта „Бастилия“ в Париж, Кралската опера Ковънт Гардън в Лондон и отскоро в Филхармонията на Гастайг в Мюнхен.