Факт е третия албум на българина Георги Линев, известен като Kan Wakan - Phantasmagoria Vol.2 е част от трилогия, в която композиторът и продуцент изследва понятието за "фантасмагория" - "поредица от истински, или въображаеми образи, които изглеждат като сън". Темите във Phantasmagoria Vol.2 са футуристични, но същевременно - заземяващи и свързани с настоящето - от първия сингъл "O’Mother", роден на фона на глобална пандемия и глобални протести, през емоционалния коментар на неискреността в социалните мрежи "Shining Bright Truth", до "No Sweat Off My Back" - осъзнаване за задушаващото безпокойство на модерния човек.
В музиката си Kan Wakan изследва границите на трип-хопа, като го смесва с деликатна електроника, въздействащи кинематографични оркестрации, сайкъделик елементи и меланхолични мелодии. Phantasmagoria Vol II е по-смела и с по-ясна посока за Kan Wakan от предходния му албум. В него композиторът деликатно ни води през две основни теми - синхроничността и автентичността. И ако първата Phantasmagoria нежно се занимаваше с духовното и подсъзнаваното, сега всички сме в колективен сън. Вижте какво още сподели Георги Линев за новия си албум в екскулизивно интервю пред Ladyzone.bg.
Факт е новият ти албум Phantasmagoria Vol. 2 - в каква степен продължава идейната линия в предходния Phantasmagoria Vol. 1?
Новият албум за мен изглежда по-малко разединен, напрегнат и по-самосъзнателен. Надявам се да отведа хората на пътешествие и да преобърна очакванията им по ползотворни начини. Предишният албум беше по-скоро изследване на вътрешни емоции, докато този е техен отговор и е по-екстровертен.
Какви са най-големите прилики между двата албума и какво ги отличава най-осезаемо?
Една от основните разлики е, че този албум включва множество гост вокали, което ми се случва за пръв път като продуцент на собствен проект. При записите на всеки от предишните ми два албума работих с един основен вокалист, като промяната идваше предимно от инструменталната страна. Когато включите различни контрастиращи гласове и изпълнители в един и същ албум, се превръща в истинско предизвикателство да звучи цялостно, особено като последователна част от трилогия. Между двата албума има свързващи елементи в звук - например оркестрални елементи, които допринасят за по-кинематографично усещане, както и използването на аналогови и цифрови инструменти в рамките на продукцията.
Съществуват и някои неизбежни черти, типични за музикалната ми продукция, независимо колко се стремя да я направя различна. Интересно е, че това е така предимно със собствената ми музика, а не толкова, когато работя по други проекти. Сякаш проектът Kan Wakan има своя собствена идентичност и параметри и аз съм по-скоро нещо като инструмент за реализацията на идеите, отколкото техният източник.
Как би описал с поне едно изречение всяка от 12-те песни в албума Phantasmagoria Vol. 2?
Worst Of Me – Как влагаме усилия в това да търсим най-лошите качества у другия.
Oh Mother – Колективна фрустрация, свързана с психическата тежест на глобалните катаклизми.
On Your Shoulders – Една прегръдка на компромиса, празник на взаимозависимостта и индивидуалността.
Gestalt – Какво представлява истината за всеки един от нас в ерата на дезинформацията и нашият личен сблъсък с реалността.
No Sweat Off My Back – Медитация за приемане на нещата такива, каквито са.
I Love You Dawn – Обичайте любимите си хора, докато са тук.
Shining Bright Truth – Как потъваме в собствените си заблуждения, защото там се чувстваме най-комфортно.
Phantasmagoria Vol. 2 – Някак си събира в себе си общата есенция на албума и всички отделни компоненти в нещо, което стои като свързващ елемент и едно естествено продължение на предишния албум.
Never Call – Понякога, когато имаме нужда от помощ, първо я търсим навсякъде другаде, но не и при най-близките си.
Twilight – Става дума за аяхуаска трипа на Джесика.
Room To Grow – Всеки има нужда от малко място, за да порасне и в този момент трябва просто да бъдем честни с другите и себе си, че без да получаваме това пространство, просто се въртим в кръг и си пречим един на друг.
Immediacy – Колкото по-далечен изглежда моментът, толкова по-дълго чакам.
Вече представи три песни от албума – Oh Mother, Shining Bright Truth и No Sweat off My Back, всеки придружен с видеоклип. Кога феновете да очакват нов видеоклип и към кое от парчетата в албума ще бъде?
Музикалният видеоклип към песента "On Your Shoulders" беше издаден в същия ден като албума. Това е втората част от трилогията видеоклипове на режисьора Васил Витанов. Предстоят още няколко видеоклипа от албума.
Как подходи при създаване на обложката на албума и визуалната му идентичност?
За разлика от обложката на предишния албум, която беше дигитално 3D изображение на картина, исках визията на този албум да се чувства по-тактилна - сякаш можете да я докоснете и да почувствате различни текстури и форми. Поръчах на скулптора Тодор Рабаджийски да изработи специално произведение и му изпратих ранни демо версии на песните в албума.
Беше интересно да наблюдавам как се развива творбата му паралелно с музиката. Можех да видя как израженията на лицата и езикът на телата в скулптурата се променят в реално време, докато променям аранжиментите до последния момент, в който албумът и скулптурата бяха завършени.
В записите на албума виждаме познати имена на изпълнители, с които си работил и преди това – SAIGO, Rachel Fannan, Alexander Vincent, Jessica Childress... Как подходихте при записите на парчетата, имайки предвид изолацията и трудностите за пътуване и срещи, свързани с пандемията?
По-голямата част от този албум беше завършена в Лос Анджелис. Бях изолиран в апартамента си в Корейския квартал за няколко седмици - и след като успях да си наложа донякъде продуктивна ежедневна рутина между спалнята и студиото в хола, успях да създам и малко музика. След това албумът беше завършен в България, което за мен беше "завръщане към корените". Има богато разнообразие от хармонични нюанси, характерни за българската фолклорна музика, които са неразделна част от аранжиментите. Определено беше ново изживяване с писането на музика по имейл и обаждания по телефона.
Изпращането на файлове и липсата на контакт между нас със сигурност се отрази на динамиката на крайния резултат. Писането на текстовете, аранжиментите и продукционните компоненти се случваха едновременно и без определен ред, което позволяваше възникването на нови идеи и начини за създаване на музика, с които не бях свикнал преди... Всичко се усещаше по един по-освободен и интуитивен начин, защото се чувствах по-малко разсеян, бях по-фокусиран. Чувствам, че новият албум звуково е малко по-изискан и стегнат, с по-смели позиции по теми, които само леко бяха загатни в предходния албум.
Ще позволят ли ограниченията, наложени от COVID-19 пандемията, да успеете да направите заедно премиера на живо на албума в близко бъдеще?
Надявам се следващото лято да имам шанса да представя албума на живо в България. Засега организирах събитие за слушане на албума с визуализации от Полина Герасимова, който ще се проведе на 29 ноември в Sofia Live Club. През януари догодина се връщам в САЩ, за да изнеса няколко концерта на Западното крайбрежие в подкрепа на новия албум.
Една новоизгряваща звезда в Щатите - Baby Keem – използва семпъл от трака ти "Unlucky" (Phantasmagoria Vol. 1), за да го включи в парчето си "Scapegoats", част от новия му албум "The Melodic Blue". Как се случи всичко и какъв успех постигна песента зад Океана?
Той ми пишеше често в Инстаграм миналото лято. Бях на морето с приятели и режех домати за шопска салата, когато изведнъж телефонът ми извибрира - получих съобщение от Baby Keem, в което пишеше че е голям фен на музиката ми. Бях чувал името му преди това, но всъщност не знаех много за него, така че изслушах всичката му музика. Намерих за наистина интересен начина, по който той реди думите си, както и нестандартната му гледна точка. Колажът от звуци, които събира като фон на всичко това, ми се стори много свеж и мога да кажа, че зад изкуството му има мисъл и смисъл. Поддържахме връзка с идеята, че ще записваме музика заедно. Няколко месеца по-късно неговият адвокат ми изпрати имейл с молба за разрешение да използват "Unlucky" и получих демо, в което Джеймс Блейк също пееше във втората половина на песента.
Бях в пълен шок, защото той също е един от любимите ми съвременни изпълнители. Разбира се, казах "да" за използването на семпъла от парчето ми. Няколко седмици по-късно чух песента в албума и разбрах, че вокалът на Джеймс Блейк е отпаднал от песента, като към парчето е добавен вокален семпъл на Serpentwithfeet - друг брилянтен изпълнител, на който съм голям фен. Като цяло бях благодарен, че станах част от проекта. Албумът дебютира на пета позиция в класацията "Билборд Хот 100", а песента "Scapegoats" се превърна в трейлър на албума му "The Melodic Blue", който е наистина страхотен.
Накъде за Kan Wakan веднага след Phantasmagoria Vol. 2? Може би Phantasmagoria Vol. 3? Или поемане в съвсем нова творческа посока?
В момента не се опитвам да планирам нещата прекалено много. Фокусът ми е насочен към всичко, което чувствам за правилно днес. Може да е Phantasmagoria Vol. 3, но може да бъде изцяло нов албум, сингъл или дори различен проект…
Прекарваме много време вкъщи, лишени от достатъчно музикални събития на живо. Не мога да не те попитам с каква музика запълваш това време – кои са новите сингли и албуми, които не спираш да слушаш напоследък?
Аз съм голям фен на новия албум на Little Simz. Мисля, че тя е една от най-вълнуващите рапърки на нашето поколение. Харесвам и новия албум на Лана Дел Рей, което не се страхувам да призная - наистина е добър. Напоследък също слушам много музика от саундтрака на филми като "Дюн", "Призови ме с твоето име", "Призрачна нишка", "Часовете", "Добри времена" и други.