Легендарният кинорежисьор Дейвид Линч, който почина миналата седмица, щеше да навърши на днешната дата 79 години. Американският режисьор, писател и музикант, който беше номиниран за „Оскар“ за най-добър режисьор за филмите „Синьо кадифе“, „Човекът слон“ и „Мълхоланд Драйв“ и който беше един от създателите на култовия телевизионен сериал „Туин Пийкс“, почина на 15 януари на 78-годишна възраст.

През 2007 г. Линч пристигна на посещение в София, където получи и почетната титла доктор хонорис кауза на НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" на 10 ноември 2007 г. Тогава световноизвестният кинорежисьор, художник, писател и продуцент Дейвид Линч гостува заедно с международна делегация от учени, педагози, бизнесмени, общественици и дейци на културата. Припомняме ви за неговото посещение тогава, размишленията му за света на идеите и на киното и колко важна е според него медитацията. Ето какво казва режисьорът пред българските си фенове.

„Обожавам идеите - те движат лодката, те обуславят всичко което правя“, каза Линч на срещата си със своите почитатели.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

 

„Абсурдно и ужасяващо е да правиш нещо, защото е евтино“, заяви тогава режисьорът.

Снимка: Getty Images

 

„Просто се влюбвам в някакво място, после се раждат идеите, а след това – характерите“, обясни Дейвид Линч.

„Не предавам послания, нито искам да влизам в съзнанието на зрителите - получавам идеи, които отварят вратата към даден характер“, допълни режисьорът.

 

По време на разговора той обори тезата, че за да твори човек, той трябва да страда.

 

„Точно обратното е - колкото по-добре се чувстваш, толкова по-забележителни идеи ти идват“, каза Дейвид Линч.

За него пътят към доброто състояние на духа и тялото, към щастието и оттам към значимите идеи и творчеството е трансцеденталната медитация - "океан от креативност" по думите му, която практикува от 1973 г.

Снимка: Getty Images

„Тогава трябваше да съм щастлив - имах всичко необходимо за филма, който снимах, всякакви удобства, пълна свобода, но чувствах някаква празнота и реших, че може би изходът е медитацията“, разказа Линч.

„Не трябва да се отказвате от нищо, за да медитирате. В този процес просто ставате все повече себе си, освобождавате се от страховете и тревогите си, животът става по-хубав, отношенията ви с хората – също“, обясни кинематографистът.

 

На връзката между медитацията и творчеството е посветена и книгата му "Да уловиш голямата риба", публикувана у нас от издателство "Колибри".

Снимка: Getty Images

 

"За човека на изкуството е важно да не иска да е най-добрият и да не го интересува резултатът, а процесът на работа", заяви режисьорът.

 

Запитан защо, след като е щастлив, прави мрачни филми, изпълнени със страх и тревога, Линч казва:

 

"Защото филмът отразява живота, който живеем - той е тъмен и тревожен. Не е необходимо творецът да страда, за да твори. Може да е щастлив, но трябва да разбира човешкото страдание. Не е нужно да умирате, за да пресъздадете смъртта, нали?". 

 

„Харесвам филми, които стимулират фантазията на зрителите. А от моите филми не мога да посоча предпочитан - те са като децата, човек ги обича всичките“, казва режисьорът, подписал емблематични продукции като "Човекът-слон", "Синьо кадифе", "Мълхоланд драйв" - с номинации за "Оскар" през 1981,1987 и 2002 г., "Диво сърце" - със "Златна палма" в Кан през 1990 г., "Туин пикс", "Дюн" и други.

 

"Киното никога няма да умре! Да живее киното!" - така Линч отговори на въпроса за съдбата на авторското кино в препълнената аула на НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов", след като беше удостоен с титлата почетен доктор на академията.

Снимка: Getty Images

„Киното е красив език - обожавам го. Не съм чак такъв почитател на езика на думите, но ще се опитам да отговоря на вашите въпроси“, обясни Линч решението си да не изнася академично слово, а да разговаря с присъстващите на церемонията.

 

"Вярвам в Бога. Най-голямото ми удоволствие е работата - процесът на създаване на творбата. При снимането на филми стигам най-много до седем дубъла - а седем е щастлива цифра, - защото между дублите репетирам и разговарям с актьорите. Филаделфия е оказал най-силно влияние върху мен, а режисьорите които са ме вдъхновявали, са Фелини, Бергман, Кубрик, Били Уайлдър, Жак Тати. Не съм сигурен дали съм работил с български актьори, но съм любопитен да го направя", каза тогава кинематографистът.

Снимка: Getty Images

 

„Първо се ражда идеята - тогава още нямам представа за целия филм. Идеята идва във вид на фрагменти. Фабулата се появява, когато те се обединят“, разкри някои "тайни" от работата си по филмите Дейвид Линч.

 

За работата си с актьорите обясни, че идеята му идва заедно с персонажа. Като го види как изглежда, как говори, каква е личността му, избира актьор, който най-добре съчетава всички тези особености. Чрез многобройни репетиции и разговори персонажът влиза в идеята. На една репетиция актьорът улавя този характер, той става негов и после използва целия си талант, за да се превърне в персонажа.

Снимка: Getty Images

 

„Медиите са бързи и най-вече негативни. Освен информация разпространяват страх. Новините станаха забавление, но на страдащите, на хората пред камерите, никак не им е забавно. Трябва да се опитаме да променим света и да накараме медиите да отразяват положителните събития, да се занимават с доброто, отговори на въпрос за отношението си към средствата за информация“, каза режисьорът.

 

След кончината на Дейвид Линч знаменитости му отдадоха почит, а изявлението на семейството му, с което се съобщава за кончината на известния режисьор, пише: „Сега, когато той вече не е с нас, на света се появи голяма празнина. Но, както той самият би казал: „Дръжте погледа си върху поничката, а не върху дупката й“. 

Снимка: Getty Images

 

Последвайте ladyzone.bg във FACEBOOK

Последвайте ladyzone.bg в INSTAGRAM

Последвайте ladyzone.bg в ТIKTOK