И това лято нямаше спасение от комарите - с една разлика.
Докато миналата година постоянно бях нахапан от комарите, чудейки се къде да се скрия из затворените паркове и планини (!) в България заради набиращата скорост пандемия, тази година ухапванията бяха с по-приятен повод.
Защото за пръв път от година и половина бях на истински, пълнокръвен фестивал - без маски и социална дистанция. EXIT в Нови Сад, който беше посетен от десетки и стотици хиляди души, като вече спокойно може да бъде наричан EXIT (изход) от пандемията, локдауна и социалната изолация в "кафеза" на домашния хол.
Фестивалът в Нови Сад послужи като същинска машина на времето, която върна живота обратно към "старото нормално". Такъв хаос - в най-приятния смисъл на думата - сте забравили как изглежда, защото не сте виждали отдавна.
Петроварадинската крепост беше окупирана и превзета за четири дни от орди зажаднели за музика фенове - предимно електронна в настоящото издание, но напълно нормално предвид COVID-19 реалността, вероятно възпрепяствала гостуването на големи банди от Щатите и Австралия, но заредила програмата с отлични диджеи (Амели Ленс, Нина Кравиц, Шарлот де Вите, Давид Гета, DJ Snake, Робин Шулц, Соломун, Пол ван Дайк и много други), който да тресат дебелите стени на отбранителното съоръжение.
"Това е най-доброто място да бъдете в момента на цялата планета!", каза самият Гета, който беше хедлайнер на четвъртия ден от фестивала.
Въпреки многохилядните тълпи по улиците на Нови Сад, не "страх и отвращение", а клишето "good vibes only" беше официалното усещане на феста - млади и свежи като капки утринна роса, феновете се смесваха с прахоляка в крепостта, където се завихряше балканска техно версия на "Пустинна буря" - жега, пот, лека лудост и картечни бийтове.
Дрехите оскъдни - предимно хора по потници и сутиени, а пиенето - течащо навсъкъде като река, по-пълноводна от Дунав, което се продава на улицата под всевъзможни форми - от епруветски с дюлева ракия, през нормалните кенчета бири и сайдери в ръчна строителна количка, до "домашарка" в хладилни чанти от местните предриемчиви младежи.
Нови Сад пусираше под ритъма над техно музиката, която течеше във всяка една вена и улица на града - дори и в реката, като корабите бяха превърнати в малки денс платформи, носени върху спокойните водите на Дунав под крепостта.
Тук е мястото да си припомним, че фестивалът това лято се случи благодарение на успешната кампания на Сърбия за масова ваксинация. "Тазгодишният EXIT ще бъде символ на победата на Сърбия над пандемията", заяви тогава кметът на Нови Сад Милош Вучевич.
EXIT влезе в историята като първият голям фестивал в Европа, който се проведе това лято след пандемията, като беше посетен от повече от 180 000 музикални фенове от над 70 страни в света за четирите си дни.
Влизането на фестивала беше разрешено за всички ваксинирани, с антитела или представили отрицателни PCR тестове, а провеждането му беше същински Ренесанс за фестивалната култура.
Както и живото доказателство, че масовите събития могат да се случват със същия размах, както преди пандемията - когато разумът надделее над страха. Бум-бум! (звук от фойерверки)