Казват, че да си върху две колела, значи да си свободен в истинския смисъл - свободен от задължението да се усмихваш по протокол, от необходимостта да принадлежиш на нечия кауза от 9 до 5, да приключваш годината, да чертаеш мостове, да попълваш електронни дневници или да си вежлив във видеоразговора с колегите от Токио до Буенос Айрес, без даже да си се ръкувал някога с някой от тях в триизмерния свят.
Да си върху две колела, е специфичен белег за духовно благородство. Времето в този случай се прекарва, твърди Робърт М. Пърсиг, "в долавяне на нещата и размисъл върху тях". Специфично движение към търсения собствен баланс върху всяка повърхност, откъдето не би могъл да провреш повече от себе си. Да си добре дошъл сред хора, които те разпознават по цвета на каската и дишането на ауспуха. И които превземат във веднъж завинаги съгласувана хармония километри асфалт, ден след ден, докато цветът на косата под каската изгуби категоричност.
Моторът, това е повече от поезия. Това е разбиране за важните неща, така, както ги е описал и Уайлд: в стойността им, не в цената им. Да флиртуваш с риска, когато смяташ да покориш Европа на две колела, сигурно има смисъл, ако си успял да излезеш от рамката на самоцела. Ако си готов да прецениш всеки милиметър покорен асфалт първо през рутинните "ами ако"-та. Да оставим големите въпроси, които всяко "ами ако" отправя.
Ами ако вече си по средата на топ маршрут някъде по адриатическото крайбрежие или в Карпатите и двигателят те остави на пътя?
Ами ако резервираш стая за десетина приятели в хостел в Будапеща и вече на прага му откриеш, че всички стаи са отдавна разпродадени на други луди глави?
Ами ако поръчаш елек от телешки бокс с логото на твоя клуб и бижуто пристигне, но не и в твоя размер?
Ами ако мото очилата пристигнат в друг цвят или гамашите, които поръча само преди седмица, се напукат с второто или третото им обуване?
Да се "съблечеш" по пълно снаряжение, когато става дума за това да запазиш баланса на две колела в своя полза, не е проста работа. Да вземеш истинския вкус на несгодите, които ще споделиш по маршрута със съмишленици, е въпрос на мъжество, което оспорва зоната на комфорт, само че по адски интелигентен начин. С две думи: подготовката има значение, ако в достатъчна мяра цениш себе си, огнения си кон, както го наричат "Подуене блус бенд", и вас двамата в симбиоза! И да, въпрос на чест е да не подцениш детайлите.
Защото например веднъж поръчан, почти всеки аксесоар - от каската до тунинга - ти дават възможност да ги откажеш, ако се окажат не на ниво да издържат с теб в състезанието с вятъра. Стига да си ги купил от търговец, който е някъде в ЕС. И стига да си информирал тази фирма навреме - което значи 14 дни, откакто получиш поръчаното - и след това отделиш време да го върнеш, пак в срок от 14 дни, обратно на адреса на търговеца.
Уловките тук може да са няколко: да не адресираш върнатия продукт, както трябва, да го върнеш за сметка на изпращача, независимо, че на сайта е посочено, че не бива, или да изпуснеш сроковете.
Не всичко и невинаги работи в твоя полза - така например дизайнерските ръкавици, ако са ти шити по мярка, коженото яке с допълнителни странични ципове извън оригиналната кройка или елека с щамповано по твое изискване лого ще трябва да си останат при теб. Защото търговецът не е длъжен да приеме обратно продукти, направени по индивидуални изисквания.
Наложило ти се е спешно да поръчаш аксесоар, докато си на път в Европа, а сайтът те пренасочва към определена версия, без изрично да поиска разрешението ти и без да можеш да сравниш цени и условия във всяка от възможните опции? Възможно е да си геоблокиран съвсем необосновано, но е важно да се обърнеш към фирмата и да провериш.
Или ако кофти търговецът е собственик на хостел, чието невнимание е коствало на целия ти мотоклуб нощувка на паркинга вместо в стаи с прилични условия, оплакването също трябва да се отнася именно към него, най-добре писмено.
Не получаваш помощ и съдействие на очакваното ниво? В ЕПЦ България вече са се срещали с казуси на практика от всякакво естество, важното е да има активно съдействие от потребителите, опит да се реши проблема директно с търговеца и доказателства за това.