Кино-литературният фестивал "Синелибри" ще бъде открит на 6 октомври в зала 1 на НДК с дългоочакваната премиера на носителя на "Златен лъв" от кинофестивала във Венеция „Клети създания“ на гръцкия режисьор Йоргос Лантимос. "Синелибри" ще продължи до 29 октомври, а програмата на фестивала е наситена със звездни заглавия и премиери от най-престижните фестивали за кино в Европа като тези в Кан, Венеция и Берлин. Предлагаме ви 5 френски заглавия от програмата на "Синелибри", които не бива да пропускате.
1. „Дворецът“, режисьор Роман Полански
Тази година честваме 90 години от рождението на скандалния френски режисьор с полски произход Роман Полански. По този повод ще гледаме премиерата на „Дворецът“ на 20 октомври в зала 1 на НДК, а преди прожекцията ще бъде церемонията по награждаване в присъствието на Уилям Болдуин.
Действието на филма се развива в луксозен хотел в Швейцария, където богаташи посрещат 2000-та година. Гости от цял свят се стичат за новогодишната вечеря, но празненството претърпява неочакван обрат. Преплитането на отделните истории и сблъсъкът на различни персонажи създават абсурдна черна комедия, която само гений като Полански може да създаде. В ролите ще видим Фани Ардан и Мики Рурк.
2. „Страсти в кухнята“, режисьор Тран Ан Хунг
Ако искате да влезете надълбоко из гурме страстите на френската кухня и да се насладите освен на тънкостите и ястията ѝ, така и на великолепната игра на Жулиет Бинош и Беноа Мажимел, бивши партньори в живота, които играят любовници, влюбени един в друг и в изкуството на храната и вкусовете.
Действието се развива през 1885 г. Главната героиня Йожени работи от двайсет години като готвачка за прочут кулинарен шеф и изтънчен гастроном на име Доден Буфан. С течение на времето между двамата се поражда страст, чийто своеобразен израз са уникалните блюда, привличащи в ресторанта клиенти от цял свят. В този изкусителен филм с незабравима атмосфера на фокус е кулинарното изкуство и изобретяването на нови рецепти. Чрез тях Буфан се обяснява в любов на своята асистентка, чийто талант не отстъпва на неговия.
3. „Само ние двамата“, режисьор Валери Донзели
Френската драма с Виржини Ефира и Мелвил Пупо не е лека за гледане, но е безмилостна дисекция за токсичните знаци в една връзка. По френски, на филмът никак не му липсват горещи сцени и страсти, но той е преди всичко червена лампа за тормозът, който в началото никога не виждаме, замаскиран зад думите „защото много те обичам“. Фокусът е върху механизмите на контрол над другия, а също и върху увереността, върху способността да се наруши мълчанието. Валери Донзели се гмурка в онези нюансирани сиви зони, където жертвата на насилие се чувства принудена да направи компромис и където насилникът се колебае между нежността и насилието.
4. „Звярът“, режисьор Бертран Бонело
Тази хипнотична научнофантастична мелодрама, изследваща копнежа, обсебването и екзистенциалния страх, е дело на прозорливия френски творец Бертран Бонело. Винаги безупречната Леа Сейду и магнетичният Джордж Маккей играят двама влюбени, които се срещат отново и отново във времето и пространството, докато не надвисва катастрофа
Действието се развива в три времеви отрязъка: 1904, 2014, 2044 г. В близкото бъдеще, доминирано от изкуствения интелект, емоциите са се превърнали в заплаха. Габриел решава да „пречисти“ ДНК-то си в машина, която ще я върне към предишните й животи и ще я избави от всякакви силни чувства. Тогава тя среща Луис и я завладява странното усещане, че го познава от цяла вечност…
„Звярът“ е свободна адаптация на класическата повест на Хенри Джеймс „Звярът в джунглата“ – един разказ за съдбата, поличбите, любовта и самотата.
5. „Мария Монтесори: Новата жена“, режисьор Леа Тодоров
1900 г. Лили д’Аленжи, парижка кокотка на върха на славата си, бяга от Париж, за да скрие умственото увреждане на своята дъщеря. Когато пристига в Рим, животът й се преобръща след срещата с харизматична жена лекар на име Мария Монтесори, която е разработила хуманен метод за обучение на деца с физически и умствени дефицити. Оказва се, че жената, която иска публично да олицетворява la nouvelle femme, т.е. една модерна и еманципирана жена, за целта трябва да плати висока цена – тайно, извънбрачно майчинство. Скоро Мария ще трябва да избере между детето и призванието си. Филмът е пълнометражният дебют на режисьорката Леа Тодоров, дъщеря на световноизвестният френски философ с български произход Цветан Тодоров.