Пристрастяването към онлайн пазаруване е разстройство на психичното здраве, твърдят психотерапевти. Твърдението идва след изследване на д-р Мюлер, психотерапевт от Медицинското училище в Хановер в Германия, и нейните колеги, които провеждат проучването със 122 пациенти, които търсят помощ за зависимостта си към онлайн пазаруването.
По време на изследванията учените откриват, че борещите се със зависимостта имат по-високи от обичайните нива на депресия и тревожност.
Изследователите смятат, че пристрастяването се засилва чрез нарастването на броя и популярността на онлайн магазините, приложенията и доставките до дома, които придават съвсем ново измерение на концепцията за "шопохолика" - човек, който е зависим към пазаруването.
За разлика от магазините, интернет няма работно време и никога не затваря, така че купувачите могат да се отдадат на страстта си да пазаруват по всяко време на денонощието, без дори да се налага да напускат дома си или да общуват с други хора. Често онлайн магазините предлагат и по-голям избор от оферти в сравнение с магазините на улицата или в мола, което дава на клиентите по-достъпни цени.
Повишената достъпност на продуктите означава, че все по-млади хора проявяват признаци на разстройство на купуване и пазаруване, което според изследователите засяга 5% от населението. Разстройството на купуване и пазаруване е признато от десетилетия, въпреки че в момента не е класифицирано като психично разстройство. Вместо това то попада в категория, наречена "нарушение на контрола на импулсите".
Характеристиките на натрапчивото разстройство при пазаруване включват прекалена загриженост за пазаруване на ненужни вещи, трудна вътрешна съпротива при покупка на ненужни вещи и финансови затруднения поради неконтролирано пазаруване.
Д-р Мюлер и нейният екип обаче смятат, че състоянието придобива нов смисъл в ерата на интернет. Те твърдят, че разстройството на купуване и пазаруване е останало непризнато твърде дълго и че заслужава по-сериозно внимание, тъй като се смята, че има сериозни ефекти върху психичното здраве.
Според тях разстройството на купуване и пазаруване, особено онлайн вариантът, може да доведе до крайно желание за купуване на неща и удовлетворение при харченето на пари. От своя страна тези желания водят до нарушаване на самоконтрола и "екстремен дистрес", както и до други психиатрични проблеми. Разстройството може също да доведе до затруднения във взаимоотношенията, дългове и физическо затрупване с вещи, тъй като купувачите могат да стигнат до презапасяване с нещата, които обичат да купуват.
"Наистина е време да разпознаем разстройството на купуване и пазаруване като отделно психично разстройство и да натрупаме допълнителни знания за онлайн варианта му", коментира д-р Мюлер пред "Дейли Мейл".
Пълните резултати от научното изследване са публикувани в списанието "Comprehensive Psychiatry".